چند سال قبل در کرج کاروانسرای شاه عباسی با هدف مرمت و بازسازی و سپس بهره‌برداری پذیرایی، اقامتی و گردشگری طی قراردادی به بنیاد شهید فهمیده واگذار شد! تجربه‌ای که بسیار تلخ و خسارت بار بود.
کد خبر: ۱۳۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴ 30 November 2015
به گزارش تابناک – البرز: مدیران میراث اداره کل میراث فرهنگی استان البرز از واگذاری حق بهره‌برداری کاخ شهرستانک به بخش خصوصی به منظور احیای این بنای تاریخی خبر داد!!!
این خبر را امروز چند نفر از مدیر میراث فرهنگی استان البرز از جمله عبدالناصر میرچی مدیر کل و یا مهناز طاهری سرپرست معاونت میراث این اداره کل با آب و تاب فراوان در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.
به عنوان نمونه طاهری گفته است: پیرو انعقاد قرارداد میان صندوق احیای و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی حق بهره‌برداری خاک شهرستانک واگذار شد.
وی در ادامه هدف از واگذاری این بنای تاریخی را شروع دوره عملیات تکمیلی، آماده‌سازی و احیاء کاخ شهرستانک اعلام کرد!
تحویل کاخ شهرستانک طی مراسمی رسمی امروز، یکشنبه هشتم آذرماه با حضور مدیران صندوق احیاء و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان در عمارت کاخ شهرستانک انجام شد.
کاخ شهرستانک در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار و به دستور وی در سال ۱۲۹۵ هجری قمری احداث شده است.
این بنای عظیم تاریخی در دره «گل گیله» روستای شهرستانک قرار داشته و مراحل ساخت آن از سال ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۸ به طول انجامیده است.
مجموعه عمارت ییلاقی شهرستانک از دو بخش بیرونی یا دیوان‌خانه و بخش اندرونی یا حرم‌سرا تشکیل‌ شده و این عمارت به شماره ۱۹۲۵ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
عمارت ییلاقی یا کاخ شهرستانک اثری مربوط به دوره قاجار یکی از آثار مهم ملی کشور به شمار می‌آید و معلوم نیست چه سرانجامی خواهد داشت.
چند سال قبل در کرج کاروانسرای شاه عباسی با هدف مرمت و بازسازی و سپس بهره‌ّبرداری پذیرایی، اقامتی و گردشگری طی قراردادی به بنیاد شهید حسین فهمیده واگذار شد. تجربه‌ای که بسیار تلخ و خسارت بار بود.
همان زمان در رسانه‌ها اعتراضات بسیاری به این واگذاری انجام و خبرنگاران می‌پرسیدند که بنیاد شهید چه سابقه‌، تجربه و تخصصی در خصوص مرمت و بازسازی آثار تاریخی و باستانی دارد که مسئولان چنین تصمیمی گرفته‌اند.
خبرنگاران معترض با شدید‌ترین توهین‌ها و تهمت‌‌ها روبه‌رو شدند، اما چند سال بعد صحت نظر منتقدان اثبات شد.
عبدالناصر میرچی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار شبکه خبری البرز با اعلام این موضوع که کاروانسرای شاه عباسی به اداره کل میراث فرهنگی البرز واگذار گردید اظهار داشت: از آنجا که بهره برداری مفید و موثری از بزرگ ترین فضای میراث استان و چهارمین کلانشهر کشور صورت نمی گرفت .پس از بررسی های لازم و مذاکرات بی وقفه با بنیاد شهید فهمیده بهره بردار فعلی کاروانسرای شاه عباسی وبا هماهنگی های به عمل آمده از سوی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنیع دستی البرز به یک توافق نهایی جهت واگذاری رسیدیم.
وی افزود: این توافق با صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی ،کانون اتومبیلرانی و جهانگردی حمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت.
میرچی با خاطر نشان کردن این موضوع که با بازپس گیری می توان کاروانسرا را از نو به قطب گردشگری و توسعه صنعت توریسم در البرز مبدل نمود گفت:با توافق فوق مقرر گردید که بزودی  با انتقال کاروانسرا  از بنیاد شهید فهمیده به کانون یاد شده شرایط و مقدمات بهره برداری هر چه مفید تر و بهتر و همچنین ارایه خدمات به همشهریان کرجی و شهروندان البرزی ،شاهد شکوفایی مهم ترین بنای دوره ی صفویه باشیم.
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی البرز در ادامه افزود: با واگذاری کاروانسرا به میراث فرهنگی ،از یک سو توجه به میراث تاریخی ،حفظ و احیای آن صورت می گیرد و از سوی دیگر موجب رشد و توسعه گردشگری می شود .
حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه باید تجربه‌ای تلخ را تکرار کرد و چرا باید نهادی که خود از خسارات واگذاری غیر اصولی و غیر علمی و بدون کارشناسی کاروانسرای شاه عباسی بیش از دیگران آگاه است، متولی چنین اقدامی باشد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار