بررسی روزنامه های صبح پنجشنبه
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز پنجشنبه 21 اسفند به بررسی آمادگی اصفهان برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی، آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره موسیقی، صحبت های شهردار اصفهان در نشست خبری وی با اصحاب رسانه و مطبوعات و غذای کبد پرداختند.
کد خبر: ۱۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ 12 March 2015



به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز پنجشنبه 21 اسفند به بررسی آمادگی اصفهان برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی، آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره موسیقی، صحبت های شهردار اصفهان در نشست خبری وی با اصحاب رسانه و مطبوعات و غذای کبد پرداختند.



روزنامه اصفهان زیبا همزمان با نزدیک شدن تعطیلات نوروز به بررسی آمادگی اصفهان برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی پرداخت و نوشت: همزمان با نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان اصفهان به عنوان رییس کمیته حمل ونقل و ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی دراستان اصفهان درنشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته دراین خصوص پرداخت واظهارداشت: این ستادفعالیت خودرا از25اسفندماه تا15فروردین سال آینده به طورشبانه روزی آغازمی کند. وی افزود:پیش فروش بلیت های نوروزی به صورت اینترنتی از دهم اسفندماه جاری آغازشده است.داریوش امانی با اشاره به ارتقا و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل استان درجهت ارائه خدمات بهتر به مسافران گفت: دراین راستا هر ماهه جلسات متعددی برگزارشد و در نهایت حدود200دستگاه وسیله نقلیه اعم از اتوبوس و سواری نوسازی شد. وی بااعلام اینکه پیش فروش بلیت علاوه برروش های قبلی امسال برای اولین بارازطریق گوشی های مجهزبه سیستم عامل اندروید امکان پذیرشد، افزود: تاکنون 10شرکت به این سامانه مجهزوتاپایان سال جاری سایرشرکت های مسافربری نیزمجهزخواهند شد.مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان اصفهان به همکاری سایرعوامل ستادهماهنگی سفرهای نوروزی اشاره کرد وگفت: عوامل پلیس راه استان درپایانه های مسافربری کاوه وصفه حضوردارند واتوبوس هارا قبل ازحرکت ازلحاظ موارد فنی کنترل کرده تا اگرمشکی داشتندازحرکت آنها جلوگیری شود.وی افزود: درتعطیلات سال92استان اصفهان بالاترین میزان تصادفات را درکشورداشت که با تمهیدات اندیشیده شده درایام نوروز93وکمک سایردستگاه ها استان اصفهان خوب درخشید و آمارتصادفات به حداقل رسید. رییس کمیته حمل و نقل وستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی بااشاره به مجتمع های خدماتی و رفاهی جاده ای استان گفت:تعداد34مجتمع به بهره برداری رسیده،21مجتمع درحال ساخت و16مجتمع درحال استعلام و مجوزساخت است.امانی درادامه گزارشی ازفعالیت های اداره کل حمل ونقل وپایانه های استان ارائه کردواظهارداشت: در11ماهه گذشته 39میلیون تن بارازمحورهای مواصلاتی استان جابجاشده ودراین راستابالغ بر2میلون بارنامه سادرشده است.وی اضافه کرد:دراین مدت 16میلیون نفرتوسط ناوگان حمل ونقل این اداره کل جابجا شده اند.مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان میزان ترددوسایل نقلیه سبک وسنگین درجاده های استان را185میلیون ترددعنوان کردواظهارداشت دراین زمینه رتبه ی نخست کشورراداریم. وی افزود:استان اصفهان با دارا بودن 454شرکت حمل ونقل کالادراین راستا نیز رتبه اول کشور را به خوداختصاص داده است.امانی اضافه کرد131شرکت حمل ونقل مسافر،6پایانه کالاوبارو25پایانه مسافربری دراستان فعالت دارندکه درزمینه پایانه های مسافربری وکالا و بار نیز رتبه اول کشور رابه خود اختصاص داده ایم.وی درادامه بااشاره به نصب دوربین های کنترل سرعت ونظارت تصویری درجاده های استان گفت:درحال حاظر33دوربین کنترل سرعت و26دوربین نظارت تصویری ترددوتخلفات رانندگان را ثبت می کند.

تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش درسال آینده

مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان به تخصیص سوخت براساس پیمایش درسال آینده اشاره کرد واظهارداشت: باهمکاری شرکت نفت وسایرعوامل دست اندرکارحمل ونقل قراراست سهمیه سوخت ناوگان براساس پیمایش وکارکردآنهاداده شود وبا این اقدام رانندگانی که باسلامت کارکنند، مشکلی ندارند، اما متخلفان بامشکل مواجه می شوند.وی با انتقاد از استانداری و برخی دستگاه های اجرایی به شعاربرخورداری استان اصفهان اشاره کرد وگفت:می گوینداصفهان برخورداراست وما هم باورمان شده که این گونه است،استان اصفهان امروزدرصنعت حمل ونقل کشور حرف اول را می زند، اما آیا به همین اندازه به اصفهان توجه و رسیدگی می شود؟! داریوش امانی با اشاره به سرمایه گذاری 70هزارمیلیاردتومانی بخش خصوصی درصنعت حمل ونقل استان گفت:تنهابخشی که به طورکامل توسط بخش خصوصی اداره می شود،حمل ونقل است. اما بایدپرسیدچه میزان تسهیلات به آنهاپرداخت شده است؟ وی درپایان به هشت محورارتباطی استان که اکیپ های امدادخودرو درآنهامستقراست، اشاره کردوگفت:سامانه پیامکی 3000143آماده دریافت نظرات،پیشنهادها وشکایات مسافران عزیز است.

*****


روزنامه زاینده رود در مطلبی از آخرین مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره موسیقی اصفهان خبرداد و نوشت: مسول فرهنگی هنرسرای خورشید با بیان این مطلب گفت: این جشنواره به منظور معرفی موسیقی سنتی، اصیل و فاخر در جهت ارتقاء سطح کیفی موسیقی و حمایت از گروه های موسیقی جوانشجاعی منش با اشاره به اینکه این جشنواره صرفا ویژه گروه‌های اصفهان است، بیان کرد: در آثار ارسالی باید حداقل نیمی از قطعات جدید باشد، این جشنواره دارای بخش وبژه با موضوع اصفهان است که شرکت کنندگان در این بخش موظف به ساخت حداقل یک تصنیف جدید با موضوع اصفهان هستند.وی افزود: آثار ارسالی باید در لوح فشره به صورت تصویری با کیفیت مطلوب و حداقل دارای سه قطعه باشد و هر گروه موظف به پر کردن فرم کامل جشنواره است و همچنین گروه‌های منتخب موظف به اجرای حداقل ۱ تا ۳ اثر در ایام جشنواره هستند. او اضافه کرد: کلیه گروه‌های شرکت کننده موظف به رعایت قوانین و مقرارات دولت جمهوری اسلامی ایران هستند و شیوه های جدید و خلاق در اجرا و آغاز مکتب اصفهان در اولویت ویژهای قرار دارد.شایان ذکر است؛ عموم علاقه‌مندان می‌توانند طبق شرایط اعلام شده آثار خود را به صورت فایل فشره تصویری حداکثر تا ۸ فروردین ماه ۹۴ به دبیر خانه جشنواره یعنی هنرسرای خورشید واقع در بزرگراه شهید چمران، جنب شهرداری منطقه ۷ ارسال نمایند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۴۵۹۴۷۴۵ تماس بگیرند.گفتنی است؛ نتایج پس از بررسی آثار توسط گروه داوران روز ۱۷ فروردین ۹۴ اعلام و زمان برگزاری جشنواره ۳ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۴ است که جوایز و هدایایی به گروه های منتخب بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال اهدا می‌ شود. همچنین به سرپرست گروه های منتخب تندیس جشنواره و کلیه اعضای گروه لوح تقدیر جشنواره اهدا خواهد شد.

همکاری صداپیشه ببعی با رامبد جوان در خندوانه

رامبد جوان «خندوانه» را با اضافه شدن یک عروسک و همراهی محمد بحرانی آماده پخش می‌کند.سازنده و مجری این برنامه تلویزیونی که سری جدید آن طبق روال گذشته برای پخش از شبکه نسیم آماده می‌شود، به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا گفت: پیش تولید «خندوانه» تاکنون سخت جلو رفته، ولی با این حال تلاش می‌کنیم آن را برای پخش از هفته دوم تعطیلات نوروز برسانیم.جوان درباره روند اجرای سری جدید این برنامه تلویزیونی افزود: تغییراتی در برنامه داریم، اما کلیت کار همان است که قبلا بود و گفت‌و‌گو و استندآپ کمدی از جمله بخش‌های «خندوانه» خواهد بود.وی با اشاره به اینکه تعداد کمدین‌های سری جدید «خندوانه» بیشتر خواهد بود، گفت: به این برنامه یک عروسک با جان‌بخشی محمد بحرانی هم اضافه شده که حال و هوای تازه‌ای به برنامه می‌دهد.

******



روزنامه نسل فردا درباره غذاي كبد نوشت:رژینا خدارحمی روزبهانی :كبد عضوی بسیار حیاتی برای بدن است. این عضو با وزن تنها 5/1 كیلوگرم ۵۰۰ كار متفاوت انجام می دهد كه مهمترین وظیفه آن سوخت و ساز پروتئینها و كربوهیدرات ها و چربیهاست. كبد همچنین عمل ذخیره سازی و فعال سازی ویتامینها و مواد معدنی را انجام می دهد؛ تولید صفرا می كند كه برای هضم و جذب چربیها لازم است؛ آمونیاك را كه بسیار سمی است (با تبدیل به اوره) از خون پاك و سم زدایی می كند؛ انواع پروتئینهای خونی و شاخصهای انعقادی در كبد ساخته می شود .

كبد همچنین استروئیدها را متابولیزه می كند، داروها و الكل را از خون پاك می كند، و باكتریها و مواد زاید را از خون میگیرد؛ و تقریبا ۱۵۰۰سی سی خون در دقیقه از كبد عبور می كند.

اگر كبد فردی را برداریم، فرد ظرف ۲۴ ساعت می میرد؛ با این حال انسان می تواند با 10 تا 20 درصد كبد خود زنده بماند.

كبد بیشترین سهم مصرف انرژی پایه را نیز به خود اختصاص می دهد. (۲۹% انرژی پایه).

مواردی كه به كبد آسیب می رساند عبارت است از:

خوردن زیاد

بد خوردن؛ مثلا خوردن زیاد محصولات تهیه شده از آرد تصفیه شده، غذاهای آماده، شكر زیاد، چیپس، ...

برنامه غذایی كم پروتئین، پر كربوهیدرات، پرچربی؛ بخصوص برنامه غذایی سرشار از چربیهای اشباع و روغنهای هیدروژنه

موادی همچون الكل، سیگار، كافئین، تئوبرومین ...

انواع داروهای خوراكی مثلا قرصهای ضد بارداری

افزودنیهای مواد غذایی

اعمال كبد شامل موارد زیر است

- سنتز صفرا( زرداب) كه برای هضم و جذب چربی لازم است؛

تنظیم میزان گردش كلسترول درخون؛

- سنتز لیپو پروتئین ها نظیر كلسترول؛

- - ذخیره و آزادسازی گلوكز؛

- ساخت كارنی تین برای استفاده در سلول های واسطه انتقال چربی؛

- تبدیل اسید لاكتیك به گلیكوژن؛

- تبدیل ویتامین هایB به شكل فعال كو آنزیم آن؛

- تولید یا سنتز پروتئین های خاص نظیرآلبومین و فاكتورهای انعقاد خون؛

رفع مسمومیت عوامل شیمیایی كه بلعیده یا تنفس شده اند؛

- تبدیل و غیر فعال كردن هورمون ها؛

- ذخیره موادی نظیر گلوكز، ویتامین های محلول در چربی شاملK , E , D, B12 , A و فولات (اسید فولیك ) و مواد معدنی نظیر مس و آهن؛

- بر طرف كردن مواد مضر از خون و تبدیل آن به موادی كه زیان كمتری دارند.

با تمام این اعمال بیوشیمی گوناگون كه توسط كبد انجام می شود، هیچ تعجبی نیست كه كبد، تنها عضو بدن است كه خودش دوباره بازسازی می شود و حتی اگر 25 درصد كبد برداشته شود، دوباره به اندازه و شكل طبیعی خود برخواهد گشت.

حقیقتاً هر ماده غذایی باید قبل از این كه بتواند ذخیره شود، انتقال یابد یا استفاده شود، توسط كبد به شكل بیوشیمی صحیح خود تغییر شكل پیدا كند. محل اصلی متابولسیم دارو در كبد است، زیرا كبد دارای آنزیمهای فراوان و مواد جذب شده از روده هاست كه مستقیماً به كبد می رسند.در جوامع امروزی با مصرف غذاهای آماده و استفاده زیاد از مواد شیمیایی و آلوده كننده های محیط زیست ، اطلاع از چگونگی پركارشدن كبد در انجام فعالیت های پرمشغله ، كار ساده ای است. مشكلات كبدی حساسیت و آلرژی را افزایش داده و سبب یبوست می شود.

. در اینجا برای حفظ سلامتی این عضو طلايي بدن چند توصیه ارائه می شود :

توصیه های تغذیه ای برای سلامت كبد :

- آب خالص بنوشید. - سعی كنید هر ساعت مقداری آب بخورید

- گوشت و حتی المقدور فرآورده هایی كه عاری از آلوده كننده ها و هورمونها هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

- یك رژیم غذایی كم چربی و پرفیبر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. - سبزیجات خام بیشتر مصرف كنید.

- ویتامین های آنتی اكسیدان( مثل ویتامین(C,E) و مواد معدنی نظیر روی و سلنیوم را ( برای محافظت كبد از آسیب های رادیكال های آزاد) به برنامه غذایی خود اضافه كنید. -لیمو یكی از بهترین دوستان كبد است؛ بیشتر لیمو بخورید.

لیمو (مرکبات) محصولی معجزه آسا برای کشتن سلول های سرطان است؛ که 10000 بار قوی تر از شیمی درمانی است.

طعم آن شیرین و لذت بخش است و فاقد اثرات وحشتناک شیمی درمانی است.

چگونه است که بسیاری از مردم باید بمیرند، در حالی که این خواص محرمانه و محفوظ نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شرکت های بزرگ مولتی ملیونر را به خطر بیفتاد؟

همانطور که می دانید، درخت لیمو در دو نوع لیمو شیرین و لیموترش شناخته شده است. شما می توانید از این میوه به روش های مختلف مصرف کنید :

شما می توانیدآنرا به صورت استفاده از گوشت ، افشره، نوشابه های آماده، شربت، شیرینی، غذا و غیره، مصرف کنید.

لیمو بسیاری از خواص را داراست، اما جالب ترین اثر آن در کیست و تومورهاست .

خاصیت این گیاه در بهبود سرطان از همه نوع ثابت شده است. برخی می گویند که در تمامی انواع سرطان بسیار مفید است.

همچنین به عنوان یک داروی ضد میکروبی در برابر عفونت های باکتریایی و قارچ، و مقابل انگلهای داخلی و کرم ها موثر است. و همچنین تنظیم کننده فشار خون بیش از حد بالا و ضد افسردگی، استرس و اختلالات عصبی است.

یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در جهان میگويد ، تست های آزمایشگاهی بیش از 20 سال از سال 1970، نشان داد که عصاره لیمو در تخریب سلول های بدخیم در 12 سرطان، از جمله روده بزرگ ، پستان، پروستات، ریه و لوزالمعده... تاثیر دارد.

ترکیبات این میوه 10،000 بار بهتر از محصول Adriamycin، و مواد دارویی که به طور معمول در شیمی درمانی در جهان استفاده می شود، کاهش رشد سلولهای سرطانی را نشان داد. و چه شگفت آور است، و شگفت آور تر اینکه؛ این نوع از درمان با عصاره لیمو تنها سلول های سرطانی بدخیم را از بین میبرد و بر روی سلول های سالم تاثیر نمی گذارد.

از قرار گرفتن در معرض عوامل سمی محیط زیست شامل دود اگزوز اتومبیل یا پاك كننده های شیمیایی و حل كننده ها تا آنجا كه می توانید خودداری كنید.

- از آنزیم های هضم كننده غذا ، برای كمك به هضم غذا استفاده كنید

- از منابع غذایی پتاسیم بیشتر استفاده كنید؛ مثل موز، كشمش، آلو، بادام، انواع سبزیجات.

- از نیكوتین، الكل، كافئین، گوشت قرمز، قند ساده، غذاهای سرخ شده، كمتر استفاده كنید.

-روغن مایع مصرف كنید و خوردن از كره و مارگارین و روغن جامد و دنبه اجتناب كنید.

- آب هویج و آب چغندر بیشتر مصرف كنید.

- ویتامین «کا» برای جلوگیری از سیروز كبدی مفید است.

- از مصرف زیاد ویتامین «آ» پرهیز كنید، بدین منظور نباید روغن كبد ماهی زیاد مصرف كنید. بهتر است كه از منابع حاوی پیش ساز ویتامین «آ» (بتاكاروتن؛ مانند هویج، زردآلو، طالبی، …) استفاده كنید.

- هرگز مرغ و ماهی و گوشت خام یا نیمپز نخورید؛ زیرا خطر شدید عفونت با باكتریها و پارازیت ها و … را به همراه دارد.

- کوآنزیم «Q10» به رساندن اكسیژن به كبد كمك می كند.

- لسیتین از تجمع چربی در كبد جلوگیری می كند.

- از ملین های قوی استفاده نكنید؛ اما همیشه هم از بروز یبوست جلوگیری كنید.

*****


روزنامه نصف جهان به انتشار صحبت های شهردار در نشست خبری با اصحاب رسانه پرداخت و نوشت: شهـردار اصفهـان در روزهـاي پـايـاني سال و بر اساس سنوات گذشته،‌اصحاب رسانه را به نشست مطبوعاتي در بـاشگاه شماره 2 شهرداري دعوت كرد تا عملكرد شهـرداري اصفهـان در سـال جـاري و برنامه‌هاي سال آينده را تشريح كرده و به سئوالات آنان پاسخ دهد.

سيـد مـرتضـي سقـائيـان نـژاد سخنـان خـود را با جايگاه اصفهان در برنامه ششم توسعه كشور آغاز كرد و گفت: ما در آستانه برنامه ششم توسعه كشور هستيم كه امروز براي تصويب در مسير مجلس قرار دارد و استان اصفهان در برنامه ششم توسعه، جايگاه توليد فكر و برنامه‌ريزي است و استان‌هايي چون اصفهان از گذر صنعتي عبور كرده‌اند و نبايد در چارچوب سخت افزاري فعاليت و برنامه ريزي كنند بلكه بايد به سوي نرم افزاري رفته و در راستاي توليد فكر گام بردارند.

وي با اشاره به اقدامات دولت در برنامه پنجم توسعه كشور افزود: در برنامه پنجم توسعه 23 ماده مربوط به مديريت شهري گنجانده شده كه فقط چند درصد آن انجام شده در حالي كه اكثريت آنها اجرا نشده است و نبايد برنامه‌اي تدوين شود كه انجام نشود.

در بخش بافت فرسوده قرار بود هر سال ده درصد از بافت فرسوده كاسته شود كه عملي نشد.

قرار بود در بافت فرسوده جاذبه ايجاد شود و مديريت واحد باشد در حالي كه هنوز چند مديريتي است.

شهردار اصفهان گفت: سال جاري سال سخت درآمدي بـراي شهـرداري بـه دليـل ركود بخش ساختمان بود و بحث ايجاد درآمد پايدار براي شهرداري ها مطرح است چرا كه بدون درآمد پايدار نمي‌توان برنامه‌ريزي كرد. ايـــن در حـــالـــي اســـت كـــه بـيـــش از 65 درصــد درآمــد شهرداري به فروش تراكم متصل است.

سقائيان نژاد افزود: در حالي كه در سال‌هاي گذشته بيش از 110 درصـد بودجه تحقق مي‌يافت،‌امسال پيش‌بيني مي‌شود به 85 درصد بودجه برسيم و اين در حالي است كه بر اساس بودجه، پروژه‌هايي تعريف شده كه اين امر عقب ماندن توسعه را به ارمغان خواهد داشت و از سال 62 تـاكنـون قـرار بـود درآمـد پـايـدار شهـرداري‌هـا شكـل بگيرد كه متأسفانه به اما و اگرها سپرده شد.

بـــراي مـــديـــريـــت يــكــپــارچــه شـهــري در بــرنــامــه‌هــاي سـوم،‌چـهـارم و ... كـه يـك ضـرورت اسـت 300 مـاده پيش‌بيني شده كه معلوم نيست به كجا مي‌انجامد؟

وي بــا بـيــان ايـنـكــه مــالـيــات بــر ارزش افــزوده يكـي از درآمدهاي پايدار شهرداري ها بود گفت: شهرداري‌ها يكي از شركاي اصلي ماليات بر ارزش افزوده بودند كه دچار عدم تعادل شد و جايي براي عوارض شهرداري باقي نيست. در حالي كه ماليات بر ارزش افزوده، نرخ خــدمــات شـهــري اســت تــا شـهـرداري بـتـوانـد بـه ارائـه خدمات خود بپردازد.

شهردار اصفهان نگرش برخوردار به اصفهان و ديگر كلانشهرها را بد مي‌داند و مي‌گويد: همه فكر مي‌كنند كـلانشهـرها پول دارند و از سرجمع ماليات بر ارزش افزوده به ميزان 700 ميليارد تومان برداشته مي‌شود تا براي شهرداري‌هاي كوچك هزينه شود اما چرا بايد از بــودجــه شـهــرداري‌هــاي كــلانـشهـرهـا بـرداشتـه شـود؟ شهرداري‌هاي كلانشهرها بيش از 50 درصد جمعيت كشور را در بر داشته و چشم و چراغ شهرها هستند و شـهـر هـزيـنـه‌هـاي زيادي دارد كه شهرداري بايد آن را تأمين كند.

‌طلب 270 ميليارد توماني شهرداري از دولت

سقائيان نژاد از بدهي 270 ميليارد توماني دولت از پنج سال پيش تاكنون به شهرداري اصفهان خبر داد و گفت: قــرار بـود دولـت در حمـل و نقـل عمـومـي چهـار هـزار مـيـلـيــاردتــومـان كـمـك كـنـد كـه چـنـد سـالـي اسـت يـك اتـوبـوس هـم بـه شهرداري‌ها داده نشده و سهم خريد اتوبوس از سوي شهرداري‌ها 5/17 درصد با قيمت 450 ميليون تومان بود كه امروز به 750 ميليون تومان رسيد و همه هزينه‌ها را خودمان مي‌پردازيم.

جزئياتي از بودجه سالآينده شهرداري

وي سپس با اشاره به بودجه شهرداري اصفهان در سال آينده گفت: بودجه شهرداري اصفهان در سال 94،‌دو هزار و 600 ميليارد تومان بوده كه هزار و 600 ميليارد تومان نقدي و بقيه غيرنقدي است كه 70 درصد عمراني و 30 درصد جاري مي‌باشد.

شـهــردار اصـفـهــان بــه تـشــريــح بـخـشــي از رديـف‌هـاي بودجه‌اي پرداخت و گفت: در بودجه سال آينده براي خدمات شهري 4/75 ميليارد تومان،‌ترافيك هزار و 119 مـيـلـيـــارد تـــومـــان،‌قـطـــار شـهـــري350 مـيـلـيــارد تــومــان، آمـــوزش فـــرهـنـــگ شـهـــرونـــدي 3/2 مـيـلـيـــارد تــومــان، ‌مشـاركـت دراحـداث نمـايشگـاه بين‌المللي 15 ميليارد تومان،‌فرهنگي 84 ميليارد و 700 ميليون تومان،‌كمك بـــه احـــداث مـســـاجـــد هـفـــت مـيـلـيــارد و 250 مـيـلـيــون تومان،‌احداث نمازخانه در اماكن عمومي يك ميليارد و 140 ميليون تومان، احداث و تكميل مراكز فرهنگي و كتابخانه 32 ميليارد تومان، تملك سالن گلستان شهدا 5/2 مـيـليـارد تـومـان، كمـك بـه نمـازخـانـه مـدارس 300 ميليـون تـومـان و... اختصاص يافته و من بسيار نگران درآمد شهرداري‌ها هستم.

اختصاص 112 ميليارد تومان به قطار شهري توسط دولت

سقائيان نژاد با بيان اينكه قرار بود هزينه قطار شهري را 50 درصد شهرداري و 50 درصد دولت بپردازد گفت: بـودجـه قـطـار شـهـري 350 ميليارد تومان بوده كه 200 ميليارد تومان نقدي و بقيه غير نقدي است. البته سهم دولت امسال در قطار شهري 93 ميليارد تومان و سهم شـهـرداري 320 مـيـلـيـارد تومان است كه از 93 ميليارد تومان، 50 ميليارد تومان تخصيص يافت البته براي سال 94 نـيـز 112 مـيـلـيارد تومان دولت و 350 ميليارد تومان شهرداري اختصاص داده كه اگر به آن رسيدگي نشود با مشكل مواجه خواهيم بود.

‌طرح‌هاي به ثمر رسيده در سال جاري

وي با يك نگاه كلي به برنامه‌هاي انجام شده شهرداري اصـفـهـان در سـال جـاري گفـت: 350 پـروژه در بخـش حمل و نقل و ترافيك،‌425 پروژه خدمات شهري،‌132 پروژه فرهنگي اجتماعي،‌67 پروژه عمران شهري، 35 پــــــروژه شــهـــــرســـــازي و مــعــمـــــاري،‌17 پـــــروژه اداري مــالــي،‌اجــراي 90 پــروژه تــرافـيـكــي،‌70 مــورد احـداث پيـاده روها، 30 مورد ساماندهي مادي‌ها و ... در سال جاري در شهرداري اصفهان به ثمر رسيده است.

همچنيـن طـراحـي و اجراي پروژه تصفيه خانه پساب سپـاهـانشهـر، مطـالعـات و طـراحـي تصفيه خانه پساب شــاهـيــن شـهــر، نـصــب و بـهــره‌بــرداري از پــروژه‌هــاي خـــورشـيـــدي در مـحــوطــه‌هــاي شـهــري،‌ادامــه نـصــب آبگـرمكـن خـورشيـدي در نقـاط مختلـف شهـر و ... از فعاليت‌هاي انجام شده زيست محيطي مي‌باشد.

شـهـردار اصـفـهـان گـفـت: نـزديـك بـه هـزار تـن پـسماند داشتيم كه اين ميزان با برنامه‌ريزي انجام شده،‌امروز به طور متوسط به 838 تن رسيد كه نشان از فعاليت در اين زمـيـنــه دارد.سـقــائـيــان نــژاد كــود عــرضــه شـده سـالـم و اسـتــانــدارد بــه كـشــاورزان، ايـجــاد 600 هـكـتــار فضـاي سـبـز،‌بـهـره‌بـرداري از سـه باب گلخانه،‌بهره‌برداري از سايت وماشين آلات توليد خاك غني شده و ... را از ديگر اقدامات انجام شده در سال 93 بيان كرد.

نان،‌خرده نان هم دارد

شـهـــردار اصـفـهـــان در مــورد ادعــاي اعـضــاي شــوراي اسلامي شهر اصفهان مبني بر وجود فساد در شهرداري گفـت: فسـاد در كشـور وجـود دارد و هـر روز اعداد و ارقامي مطرح مي‌شود كه خوشايند ما نيست. اما بارها مطرح كردم نان، خرده نان هم دارد و بايد كوشش كنيم خـرده‌نـان‌هـا كمتـر شـوند. البته هفت ارگان نظارتي بر كارهاي ما نظارت مي‌كنند و اعتقاد دارم با حرف وحديث نبـايـد جامعه را مشوش كرد چرا كه اگر فساد است و محرز شده،‌بايد با آن برخورد كرده و در نطفه خفه كرد. بنـابـرايـن ملعـون اسـت كسي كه فساد را در شهرداري محرز شده بداند و با آن برخورد نكند. حرف من به همه مديران ارشد شهرداري، همين است.

ريشه بروز فساد را بايد خشكاند

وي ادامه داد: در شهر،‌هم درآمد وهم هزينه وجود دارد و قـاعـدتاً امكان اتفاقات وجود دارد و بايد ريشه‌ها را خـشـكـانـد و روزنـه‌هـاي فـسـاد را از بـيـن بـرد و وظـيفه مردم،‌شورا و شهرداري در اين زمينه، خشكانيدن فساد اسـت و بـه عـنـوان شهردار اصفهان مطرح مي‌كنم اگر فـسـادي مـحـرز شده با آن برخورد شودو ضرورتي بر اشاعه آن نيست.

ايمنا و اصفهان زيبا تعطيل نمي‌شوند

سقائيان نژاد در زمينه عدم تصويب بودجه رسانه‌هاي شهرداري هم گفت: اعضاي شوراي شهر اصفهان به اعتقاد من كار درستي نكردند و اگر با شهردار مشكل دارند نبايد 80 جوان فعال در خبرگزاري ايمنا و روزنامه اصفهان زيبا را سپر كنند.

اعتقاد دارم اشتباه كردند و به هيچ وجه خبرگزاري ايمنا و روزنامه اصفهان زيبا تعطيل نخواهند شد بلكه با قوت و كيفيت بهتر به كار خود ادامه داده و اعضاي شوراي شهر اصفهان هم بايد جبران مافات كنند.

شـهـردار اصـفـهـان در مـورد تـحـقـيـق و تفحص از شهر روِياها هم گفت: مباحث شهر روِياها با شفافيت انجام شد و البته تحقيق و تفحص هم كردند كه شايسته نبود و تـاريـخ آن نـيـز گـذشـته و اعتبار ندارد و تاكنون خلاف مصوبات شورا كاري انجام نداده‌ام.

وي با بيان اينكه در شورا نظرات مختلفي براي انجام پـروژه‌هـاي بـزرگ و مـحـلـه مـحـور وجـود دارد گـفـت: درست است كه پروژه‌هاي ملي را دولت بايد انجام دهد امــا اگــر انـجــام نــداد آيــا شـهــرداري نـبـايـد انجـام دهـد؟ پـروژه‌هـايـي كـه يـك ضـرورت بـراي رفـاه هـمـشـهريان است. بنابراين معتقدم پروژه‌هاي بزرگ ومحله محور، هر دو بايد اجرايي شوند و نبايد از اجراي پروژه‌هاي بزرگ و محله محور غافل شويم.

ريـنـــگ چـهـــارم هـــزار و 700 مـيـلـيـــارد تــومــان بــودجــه مي‌خواهد و بايد اجرايي شود تا در 20 سال آينده مشكل نـداشتـه بـاشيم ودر سال آينده رينگ چهارم،‌ميدان 25 آبان و استقلال و قطار شهري پروژه‌هاي بزرگي است كـه در اصفهـان كليـد مـي‌خـورد چـرا كـه بايد نياز شهر مدنظر باشد.

با دستگاه‌ها درگيري نداريم

شــهـــردار اصــفــهـــان اظــهــار داشــت: مــا امــروز بــا هـيــچ دستگاهي درگيري نداريم و تعامل داريم ،ولي ممكن است اختلاف نظر داشته باشيم چرا كه مثلاً‌ شركت گاز بــــراي اتــــوبــــوس هــــاي گــــاز ســــوز بـــايـــد هـــزيــنـــه هـــر متر مكعب گاز را 40 تومان محاسبه كند كه مي‌خواست 600 تومان محاسبه كند و ما قادر به پرداخت اين ميزان نـبــوديـم و فعـاليـت‌ اتـوبـوس‌هـا هـم بـه صـرفـه نبـود كـه در نهايت مشكل حل شد.

وي افزود: شوراي شهر در دوره‌هاي مختلف نمونه بـوده و امـروز هم هست و ما با شوراي دوره چهارم اختلاف نداريم و از رسانه‌ها هم مي‌خواهم به مسائل اخـتـلاف آميز نپردازند چرا كه ما با اعضاي شوراي شـهـر رفـيـق هـسـتـيـم و اختلاف سليقه‌ها نيز برطرف خواهد شد.

سقائيان نژاد در مورد راه اندازي مترو گفت: بر اساس بـرنـامـه بـايـد تـاكنون واگن‌ها به اصفهان مي‌رسيد اما شـركـت مـادر تخصصي در اين مورد جواب درستي ندارد و ما خودمان سه رام كه هر رام پنج واگن است را خـريـداري كـرديـم ولـي قرار است از اين به بعد فقط مـديـرعامل سازمان قطار شهري در مورد راه اندازي مترو و ... به رسانه‌ها اطلاع رساني كند.

محدوديت تردد در ميدان امام علي(ع) بازتاب خوبي داشت

شهردار اصفهان در مورد محدوديت تردد در ميدان امام علي(ع) و مشكلات بازاريان در اين منطقه هم گـفـــت: حـــق مـــردم مـــلاك كـــار مـــاســـت و بـــا ايـــن مــحـــوريـــت،‌خـــودمــان را مـحــك مــي‌زنـيــم و الـبـتــه مـحـدوديـت تـردد در مـيـدان امـام عـلـي(ع) بـازخورد خوبي داشت ولي در عين حال ما بار اندازهايي براي بـازار فـراهـم كـرديـم و ايـجاد محدوديت هم طبيعي است.

سـقـائـيـان نـژاد از مـسـئـولان رسـانـه‌هاي اصفهان نيز خـواسـت تـا با كمك يكديگر، مجتمع مطبوعاتي را راه‌انـدازي كـرده و جـابـه‌جـايـي مـركـز تـوزيع به اين محل،‌عملياتي شود.

مسئله كودكان كار به بهزيستي مربوط است

وي در مورد وجود كودكان خياباني در سطح شهر هم گـفــت: اصـل مـوضـوع كـودكـان خيـابـانـي مـربـوط بـه بـهــزيـسـتــي اســت و بـخــاطـر پـراكـنـدگـي مـديـريـت مـا نمي‌توانيم اين مسائل را حل كنيم اما چندين خانه در ســطــــح شــهــــر رهــــن كــــرده و در اخــتــيــــار كـــودكـــان بي‌سرپرست،‌كودكان بدسرپرست و ... قرار داده‌ايم. البته اين جزو وظايف شهري شهرداري نيست ولي در راسـتــاي وظــايــف اجـتـمــاعــي مــاســت و لازم اسـت مديريت يكپارچه شهري شكل بگيرد تا با اين مسائل برخورد كنيم.

شهر متعلق به همه گروه‌هاست

شـهـردار اصـفـهـان بـا بـيـان ايـنـكـه مخاطبين شهرداري خطي نيستند گفت: براي ما در ارائه خدمات شهري،‌ افراد و مخاطبين فرقي با هم ندارند و به دنبال تقويت گـروه خـاصـي نـيـسـتـيـم و ايـن را درست نمي‌دانم كه مسائل خطي را عملي سازم. البته خودم خط دارم ولي شهر متعلق به همه افراد و همه گروه‌هاست.

بدهكاران به شهرداري

سقائيان نژاد در مورد ارگان‌ها و سازمان هايي كه به شهرداري بدهكارند گفت: مجموعه فرشچيان حدود هفت ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است اما آيا مي‌توان آن را تعطيل كرد؟ هزار هكتار زمين شهري در سجـزي در اختيـار انـرژي هستـه اي است،‌دولت 37 ميليـارد تـومـان به شهرداري اصفهان بدهكار است و سـازمـان‌هـاي دولتـي بـابـت صـدور پـروانـه سـاختمـان بدهكارند كه اين بدهكاري‌ها در كميسيون ماده 77 بررسي مي‌شود ولي ما با بي‌مهري در اين زمينه مواجه هستيم.

وي سـرانـه فـضـاي سـبـز بـعد از الحاق خوراسگان به اصــفــهـــان را 5/26 مــتـــر اعــلام كــرد و گـفــت: قـبــل از الحاق،‌اين ميزان 5/27 متر بود وبا توجه به اينكه ساليانه 42 هزار نفر به جمعيت شهر اضافه شده و مباحث آب هـم از ديـگـر مـشـكـلات اسـت بـراي حـفـظ وضـعـيت مـوجـود در سال جاري، 68 هكتار فضاي سبز ايجاد گـــرديـــد و بـــراي ســال 94 نـيــز 300 مـيـلـيــارد تــومــان اخـتـصـاص يـافته، تا اصفهان سبزينگي خود را حفظ كند.

از نمره شهرداري راضي نيستم

شهردار اصفهان به عملكرد شهرداري در سال جاري با توجه به مشكلات،‌نمره كمتري نسبت به سال گذشته داد و گـفــت: ســال گــذشـتــه نـمــره عملكـرد شهـرداري اصفهان 70 بود كه امسال كمتر است و راضي نيستم و امــيـــد اســـت در ســـال 94،‌ايـــن مــيـــزان بـــه بــيـــش از 80 برسد.

مدارا مي‌كنيم

سـقـائـيـان نـژاد گـفـت: در شهر عده‌اي از شهروندان از مراكز آموزش فني و حرفه‌اي مدرك گرفته و يا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي به آنها مدارك فرهنگي و هنري داده و افـراد از مـنازل خود به عنوان محل كار استفاده مي‌كنند و يا مدارس غير انتفاعي اينگونه هستند كه براي مـردم مـزاحـمـت‌هـايـي هـم ايـجاد مي‌شود و ما چندين پيشنهاد به شورا برديم ولي به دليل اينكه مردم در اين كارها دخيل هستند قاطعيت در اجراي قانوني كار نبوده و توصيه بر مدارا با آنهاست. اما اگر شاكي خصوصي در اين زمينه‌ها وجود داشته باشد برخورد مي‌كنيم.

توصيه به خبرنگاران

شهردار اصفهان توصيه‌اي هم به خبرنگاران داشت و گـفــت: قـلــم‌تـان مهـم بـوده و قـدر آن را بـدانيـد و آن را نفروشيد و اگر واقعاً‌ صحيح قلم بزنيد كاري پيامبرگونه انجام داده‌ايد.

نگرش نسبت به برخورداري اصفهان تغيير كند

وي خـواستـار تغييـر نگرش نسبت به برخوردار بودن اصفهان شد و گفت: با توجه به اينكه استان اصفهان در ابـعــاد مـخـتـلــف،‌خـدمـات شـايـانـي در كـل كشـور ارائـه مــــي‌دهـــد ضـــروري اســـت نــگـــرش بـــه بـــرخـــورداري اصفهان،‌تغيير كند.

شايان ذكر است در اين نشست كه بيش از 80 خبرنگار و عـكـــاس خـبـــري حـضـــور داشـتـنـــد رئـيـــس رســـانــه اي شهرداري اصفهان از تلاش اصحاب رسانه در انعكاس اخبار شهرداري اصفهان تشكر كرد.

ســعــيـــد ســـاكـــت گـفـــت: 257 خـبـــرنـگـــار، 54 رويـــداد شهرداري اصفهان و مناطق مختلف را در سال جاري پـوشـش داده و پـنج هزار و 117 خبر مجموع توليدات خبرنگاران بود.

وي الــبــتـــه يـــادآور شـــد: در انــعــكــاس ايــن رويــدادهــا، خــبـــرنــگـــاري بـــود كـــه يـــك جــلــســه را پــوشــش داد و خبرنگاري هم بود كه در بيش از 35 جلسه به صورت مـسـتـقـيـم حـضـور داشـتـه و نـسـبـت بـه انـعـكـاس اخـبـار شهرداري اقدام نموده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار