کد خبر: ۱۳۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 18 November 2015

یک مدرس مسائل نظامی و استراتژیک معتقد است حل بسیاری از مسائل کنونی خاورمیانه به نزدیک شدن بیش از پیش دو کشور ایران و عربستان بستگی دارد.

دکتر غلامرضا کریمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، گفت: روابط ایران و عربستان همواره فراز و فرودهایی را تجربه کرده که از قطع کامل روابط تا همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف از جمله سازمان اوپک را شامل می‌شود.

وی افزود: ایران در طول نیم قرن گذشته همواره بعنوان یکی از رقبای عربستان در منطقه مطرح بوده و همین امر موجب شده عربستان ایران را بعنوان تهدیدی برای خود محسوب کرده و در جهت مقابله با آن گام بردارد و در این زمینه عربستان مخصوصا طی چند سال اخیر همواره مواضع متفاوتی با ایران داشته و خلاف جهت ایران حرکت کرده است و نباید انتظار داشت که دو کشور در آینده‌ای نزدیک روابط حسنه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

کریمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر چند دولت تدبیر و امید گام‌هایی را برای کاهش تنش در روابط با عربستان برداشته است، اما روابط ریاض و تهران همچنان با چالش‌های گسترده روبرو است.

وی یادآورشد: تلاش گسترده عربستان برای کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 و همراهی ویژه‌اش با رژیم صهیونیستی در این خصوص که البته با شکست کامل همراه گردید، تلاش ناموفق عربستان برای سقوط بشار اسد و حمایت گسترده این کشور از تروریست‌های تکفیری، حملات کور و غیر منطقی عربستان به یمن که به کشتار مردم مسلمان منجر شده، بی‌تجربگی و سوء مدیریت دولت سعودی در فاجعه منا که در همه موارد نوعی تقابل با جمهوری اسلامی تلقی شده موجب خشم و عصبانیت مقامات سعودی شده است.

نماينده پیشین جمهوري اسلامي ايران در شوراي اجرايي سازمان آيسسكو گفت: اما باید توجه کرد که ایران و عربستان دارای نقاط اشتراک و همگرایی زیادی هستند و خواه، ناخواه باید با یکدیگر رابطه داشته باشند و برای تغییر در روابط تهران و ریاض باید طرحی نو درانداخت که آغاز آن می‌تواند گسترش روابط نخبگان دو کشور باشد.

وی افزود: عربستان بایستی خود را در قاموس جهان اسلام و نقش تاریخی خود در مقابله با اسرائیل و دفاع از ملت مظلوم فلسطین بازتعریف کند و اولویت ارتباط خود را در پرتو حسن همجواری با کشورهای همسایه قرار داده و در سیاست همراهی و همگامی با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر اساسی کرده و در راستای امنیت منطقه‌ای و بومی و بدون حضور و مداخله قدرت‌های بزرگ حرکت کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی به نقش ایران در این موضوع اشاه کرد و گفت: ایران نیز برای بهبود روابط خود با عربستان باید با اتخاذ رویکردهای جدید شرایط همکاری و عرصه را برای تعامل فراهم کرده و از کشورهای حوزه خلیج فارس و علی الخصوص عمان و قطر بهره بجوید و با ایجاد اعتماد متقابل و نفوذ در ساختارهای سلطنتی آل سعود برای فهم متقابل بین الاذهانی تلاش کند، و در جهت افزایش همگرایی منطقه، گامی موثر بردارد.

کریمی تصریح کرد: علاوه بر این در حوزه دیپلماسی عمومی هم می‌توان اقداماتی همچون تاکید بر نقش علمای تحکیم وحدت و افزایش تعاملات نخبگان سیاسی و فرهنگی بین دو کشور ایران و عربستان را انجام داد. وی ادامه داد: در صورتی که ایران موفق به القای این نکته به سعودی‌ها شود که تهران نقش، جایگاه و سهم متناسب و معقول عربستان را در معادلات منطقه و به ویژه صحنه عراق و ترتیبات امنیتی خلیج فارس مدنظر گرفته و آن را لحاظ می‌کند، اطمینان خاطری را که عربستان از جانب ایران نیاز دارد، به دست خواهد آورد. جمهوری اسلامی در شرایط پس از برجام بایستی مطابق سیاست های اسلامی حرکت کرده و در این چارچوب روابط جدید را بازسازی نماید.

این مدرس روابط بین الملل به دستاوردهای همگرایی میان ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: در صورت تلطیف فضای موجود و تقویت نقاط اشتراک و دوری از نقاط افتراق بین دو کشور می‌توان نتایج نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور را به طور ملموس مشاهده نمود.

کریمی افزود: می‌توان به بهره‌گیری مردم دو کشور از نزدیک شدن روابط ایران و عربستان سعودی، تسهیل شرایط حج، احساس امنیت و آرامش در بین مردم و رهبران کشورهای منطقه، برقراری وضعیت با ثبات در خلیج فارس و بسیاری از موضوعات دیگر که مربوط به وحدت اسلامی می‌شود را به عنوان نتایج بهبود روابط ایران و عربستان اشاره کرد.

وی در پایان گفت: در شرایط پس از توافق هسته‌ای و اجرای برجام، تضعیف جریانات تروریستی و تکفیری در سوریه و عراق و همچنین تغییر در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توان انتظار تغییر رفتار جدی عربستان و گشایش در روابط دو کشور ایران و عربستان را داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار