مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سالانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردابی شامل قزل آلا، کپور و خاویاری در ۳۰۰ مرکز آبزی‌پروری استان مرکزی تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷ 09 March 2015

حسن اکبری در دیدار با فرماندار خمین با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای ظرفیت بسیار خوبی در بخش آبزی پروری بوده اظهار داشت: در استان مرکزی در شهرستان‌های خمین، محلات و دلیجان سالانه 450 تن ماهی سردابی قزل آلا، کپور و خاویاری در واحدهای آبزی پروری این بخش‌های تولید می‌شود که بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سالانه به طور میانگین 2 هزار و 500 تن ماهی سردابی شامل قزل آلا، کپور و خاویاری در 300 واحد آبزی پروری استان مرکزی تولید می شود که این رقم 8.5 درصد از سهم تولید ماهی کشور را به خود اختصاص داده که این مهم مربوط به واحدهای بهره بردار استان مرکزی است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: 380 میلیارد ریال درآمد سالیانه استان مرکزی از محل صادرات قزل آلا و ماهیان زینتی بوده که در این راستا کارشناسان بسیار مجرب و کارآمدی کار نظارت بر فعالیت آبزی پروران و پشتیبانی از این بخش را انجام می‌دهند و تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده است.

اکبری با اشاره به انجام مطالعات راه‌اندازی دومین واحد پرورش ماهی سردابی به صورت قفسه ای در دریاچه سد فرنق خمین گفت: در استان مرکزی نخستین واحد پرورش ماهی سردابی به روش قفسه‌ای مربوط به سد هندو در شازند با ظرفیت تولید سالانه 30 تن ماهی قزال آلا است که با راه‌اندازی دومین واحد پرورش ماهی سردابی می‌توانیم با تولید سالانه 600 تن ماهی قزل آلا به رشد و توسعه اقتصادی استان کمک کنیم.

وی افزود: به لحاظ اینکه فرآیند پرداخت غرامت تلفات تولید ماهی طولانی و مشکل بوده بسیاری از آبزی پروران استان واحدهای آبزی پروری خود را بیمه نکرده‌اند که در صورت بروز بلایای طبیعی دچار خسارات بسیار زیادی شده که جبران ناپذیر است و در حال حاضر تنها 10 درصد از مزارع استان مرکزی که به امر پرورش ماهی اشتغال دارند تحت پوشش صندوق بیمه هستند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در جنوب کشور ظرفیت تولید سالانه ماهی زینتی در را 9 میلیون قطعه بوده و استان مرکزی در حوزه تولید آبزیان تزئینی رتبه دوم کشور را دارد که خمین به لحاظ برخورداری از سدهای خاکی، چاه‌های کشاورزی و قنات می‌تواند از این مهم در راستای پرورش ماهی سردابی استفاده کند.

اکبری با اشاره به تفاهم نامه سازمان‌های شیلات، محیط زیست و منابع امور آب در کشور گفت: با توجه به انعقاد این تفاهم نامه استان مرکزی به تقاضیان راه اندازی واحدهای آبزی پروری اجازه استفاده از ظرفیت سدهای استان به منظور تولید ماهی را می‌دهد و در حال حاضر بیشترین تولید ماهی در این استان از گونه آبزی قزل آلا بوده که با مشارکت و نظارت کارشناسان واحد شیلات به سبب کم‌ترین کاهش تلفات ماهی در طول سال یکی از پاک‌ترین مناطق در تولید ماهی کشور شناخته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار