بدون‌شک یکی از آرزوهای همه ما به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان این است که حافظه‌شان آن‌قدر خوب باشد که بتوانند تمام مطالب درسی را با یک‌بار خواندن به ذهن بسپارند. اما این فقط یک آرزوست که همه دارند و بیشتر ما از اینکه حافظه ضعیفی داریم از خودمان شکایت داریم و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 27 October 2015
بارها شنیده‌ایم که خوردن برخی خوراکی‌ها ازجمله مویز و کندر می‌تواند حافظه و ذهن را تقویت کند، برای اینکه بدانیم به غیر از این دو خوررکی چه خوراکی‌های دیگری می‌تواند تقویت‌کننده حافظه باشد، به سراغ علی هاشمی‌فر، کارشناس گیاهان دارویی و عضو شورای حکمای اتحادیه گیاهان دارویی رفتیم.

مزاج‌ها و قدرت به یادسپاری

در طب سنتی بیان شده که اگر مزاج مغز به سردی غیر‌طبیعی دچار شود، حافظه ضعیف یا مختل می‌شود و باید به گرم‌کردن آن پرداخت. از‌بین‌رفتن یا کاهش حافظه همیشه در اثر سردی مزاج پدید می‌آید ولی اگر همراه با خواب‌آلودگی پدید آید مزاج بیمار دچار سردی و رطوبت است و اگر همراه با بی‌خوابی باشد بیمار دچار سردی و خشکی مزاج است. در کل مزاج خشک برای افزایش حافظه مناسب‌تر و بهتر است.

مزاج‌های مختلف هم از نظر به یاد سپاری با یکدیگر متفاوت هستند به عنوان مثال بلغمی مزاج‌ها کم حافظه‌اند زیرا دارای مزاج رطوبتشان سبب کاهش حافظه‌شان می‌شوند، آن‌هایی که دارای مزاج دموی و پرخون هستند از حافظه خوبی دارند. سودای‌ها و صفراوی‌ها نیز از حافظه متوسطی برخوردارند.

عوامل موثر بر تقویت حافظه

عوامل بسیار زیادی در تقویت ذهن و حافظه تاثیرگذار است. به عنوان مثال خوردن، خوابیدن، حالت‌های روحی و روانی‌، آب و هوا، آشامیدن و پاک‌سازی‌ها در حفظ حافظه مؤثر است. بنابراین با توجه به تمام این موارد باید حافظه را تقویت کرد یا از کاهش قدرت یادگیری پیشگیری کرد. در ادامه قصد داریم به برخی خوراکی‌هایی که ذهن را تقویت می‌کند اشاره کنیم.

موادی مثل بادام، مویز، انجیر، کنجد و گردو در همه افراد به عنوان تقویت‌کننده بافت مغز شناخته می‌شوند. توصیه می‌شود روزی ٣تا۴قاشق کنجد و ٢٠تا۴٠دانه مویز در طول روز برای این امر مصرف شود.

از‌جمله خوراکی‌هایی که کمتر استفاده می‌شود می‌توان به ماش، جو و زردک (هویج ایرانی) اشاره کرد. زردک را به صورت پخته مثل هویج پخته استفاده می‌کنند یا مربای عسلی زردک که در تقویت مغز، قلب، معده کبد و نیروی عمومی بدن فوق‌العاده

است.

برای تقویت حافظه و سیستم عصبی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، آهن و ویتامین B توصیه می‌شود. این مواد در غلات و شیر وجود دارند. ویتامین B١٢‌ برای نگهداری سلول‌های عصبی مفید است و اسیدفولیک نیز برای تقویت حافظه موثر است.

برخی گیاهان دارویی مانند آویشن نیز توصیه می‌شود؛ چرا‌که این گیاه تقویت کننده اعصاب است.

مصرف ویتامین E نیز مغز را از آسیب حفظ می‌کند و علاوه بر رقیق‌شدن خون از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند.

مصرف انجیر نیز برای تقویت حافظه توصیه می‌شود. انجیر علاوه‌بر ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند آهن و گوگرد نیز دارد که برای سلول‌های مغزی مفید است.

چغندر نیز به دلیل داشتن مقادیر زیادی از فسفر تقویت‌کننده حافظه است.

نکاتی برای بهبود حافظه

ورزش فکری: به‌طور معمول گفته می‌شود ورزش‌های ذهنی مثلا منچ و مارپله و شطرنج بازی برای افزایش حافظه موثر است. همچنین، جدول‌های سودوکو نیز مفید است. مطالعه‌کردن به‌طور خاص نیز ذهن را درگیر مفاهیم می‌کند و خواندن و فهمیدن بی‌شک کمک‌کننده است.

آب‌سرد خودرن ممنوع: از نوشیدن آب سرد مخصوصا با معده خالی باید به شدت پرهیز کرد، زیرا این کار به شدت مزاج اعضای اصلی بدن را سرد می‌کند.

عطر طبیعی ببوید: بوییدن عطرهای طبیعی و مناسب نیز در بهبود قوای مغز موثر است.

فست‌‌فودها را فراموش کنید: پرهیز از غذاهای فست‌فود و مواد پر‌ادویه، خستگی زیاد و تماشای برنامه‌های مختلف کامپیوتری و تلویزیونی را به کم کنید.

به‌یاد داشته باشید که نباید در گرم‌کردن مغز زیاده‌روی کنید، زیرا حرارت زیاد و خشکی آن نیز اختلالاتی را در به‌خاطر‌سپردن و یادآوری اطلاعات می‌شود، بنابراین بهتر است برای تشخیص دقیق و قبل از هر اقدامی با یک فرد متخصص در زمینه طب سنتی مشاوره کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار