رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با بیان اینکه هنوز خبری از 15 مفقودی خراسانی حادثه منا نداریم، گفت: ویزای اربعین فقط از طریق دفاتر خدمات زیارتی ظرف 48 ساعت صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷ 27 October 2015
غلامعباس ارباب خالص در نشستی با خبرنگاران در محل نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور پیرامون برنامه ستاد اربعین برای اعزام زائران به کربلا اظهار کرد: در اربعین و ایام‌‌الله محرم مشتاقان زیادی به کربلا می‌روند تا در مانور عظیم اربعین شرکت کنند، سال گذشته سفر زائران به کربلا با مشکلات بسیاری به دلیل کمبود امکانات و سرمای هوا مواجه شد و لذا از بهمن‌ماه سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با متولیان امر بر آن شدیم تا اعزام زائران به کربلا در روز اربعین فقط با اخذ ویزا و سند مسافرتی انجام شود.

وی افزود: جلساتی در بهمن‌ماه سال 93 و فروردین‌ماه سال 94 با حج و زیارت خراسان رضوی و سرکنسول عراق برگزار کردیم و نتیجه نهایی این شد که دفاتر خدمات زیارتی در سطح مشهد مسئول پیگیری صدور ویزا برای زائران اربعین باشند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با بیان اینکه زائران اربعین با تکمیل مدارک و پرداخت 40 دلار و سپس مراجعه به دفاتر خدمات زیارتی و دفاتر کارگزاری حج و زیارت می‌توانند ظرف 48 ساعت ویزای کربلا را اخذ کنند، عنوان کرد: خواسته ما از متقاضیان به سفر کربلا در مراسم روز اربعین این بوده که فقط به دفتر خدمات زیارتی مراجعه کنند و از هرگونه مراجعه به کنسولگری عراق خودداری کنند.

ارباب خالص با تاکید بر اینکه متقاضیان سفر به کربلا در مراسم اربعین حتما به شکل قانونی و با گذرنامه تشرف پیدا کنند، ادامه داد: سفر بدون گذرنامه و ویزا به عراق غیرقانونی بوده و برای ما تبعات و پیامدهایی داشته که از طرق رسمی امکان پیگیری آن نیست.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود 50 هزار نفر از استان برای شرکت در مراسم اربعین عازم عراق شده که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم افزایش 1.5‌برابری داشته باشد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور از صدور حدود 20 هزار ویزای فرودگاهی از ابتدای امسال در مشهد خبر داد و گفت: میزان ویزای صادر شده فرودگاهی در مشهد در هفت ماهه امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تفاوتی نداشته است.

ارباب خالص عنوان کرد: بیشترین ویزای صادره برای جهانگردانی از کشورهای کویت، عربستان، بحرین و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

وی از خراسان رضوی با عنوان استانی با بیشترین کشته و مفقودی در حاثه منا یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر مفقودی‌های خراسان رضوی 15 نفر بوده که تا این لحظه پیگیری‌ها برای دستیابی اطلاعات از آنها بی‌نتیجه مانده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور تصریح کرد: آنچه مسلم بوده پیگیری‌ها از سوی ما به طور مجدانه در حال انجام بوده، اما آن چیزی که محرز و مشخص است دولت سعودی روال کار و سیکل اداری بسیار کندی دارد.

ارباب خالص یادآور شد: متاسفانه هنوز خبری از 15 مفقودی دیگر خراسانی حادثه منا نداریم و حتی نمی‌توانیم احتمال دهیم که در چه وضعیتی از سلامت قرار دارند و یا اینکه در زندان‌های دولت سعودی هستند و یا فوت شده‌اند.

وی اظهار کرد: آنچه در فاجعه منا شاهد بودیم این بوده که بی‌تدبیری و سوءمدیریت سبب چنین حادثه تلخ و خونباری شد، کمااینکه مدیریت صحیح می‌توانست از بروز این حادثه جلوگیری کند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با بیان اینکه در هر دوره عمره حدود 20 تا 30 ایرانی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: اصولا به دلیل اینکه برخی با کهولت سن مواجه بوده و یا بیماری دارند و یا به دلیل ازدحام جمعیت و ضعف بدنی جان خود را از دست می‌دهند، اما فاجعه منا حاصل سوءمدیریت در حج بود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار