رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:
رئیس سازمان غذا و دارو آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص بیماران کلینیک چشم پزشکی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸ 08 March 2015
به گزارش ایسنا دکتر رسول دیناروند در مورد داروی چشمی اوستین که در یکی از مراکز چشم پزشکی برای 15 بیمار استفاده شده و برای بیماران عفونت چشمی به همراه داشته است گفت: همانطور که قبلا اعلام شده بود در دو الی سه ماه اخیر در 3 مرکز چنین اتفاقی واقع شده که مورد آخر نیز مربوط به چند روز گذشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در بازرسی صورت گرفته از مرکز چشم پزشکی آی در کرج استفاده از داروی قاچاق و تقلبی احراز شده که پرونده آن به دستگاه قضایی ارسال گردیده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مدارک دو مرکز دیگری که در تهران واقع شده اند  نیز نشان دهنده این است که برخی داروهای خریداری شده از مراکز غیر مجاز صورت گرفته، البته  داروهایی که از این مراکز ضبط شده است اصل و مجاز هستند لذا در حال بررسی هستیم که بدانیم منشأ آلودگی داروی تقلبی بوده است یا آلودگی ثانوی به هنگام تزریق در مرکز.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: منشاء داروی اوستین وارداتی به کشور، شرکت روش سوئیس است که به صورت مجاز وارد کشور شده و آلودگی آن بعید به نظر می رسد. نوع تقلبی آن نیز آنقدر به این دارو شبیه است که تشخیص آن برای پزشک هم دشوار است.

 دیناروند اظهار داشت: تمامی مراکز درمانی می دانند که خرید دارو صرفا از مراکز مجاز و داروخانه امکانپذیر است و کسانی که خارج آز این مراکز خرید کنند؛ تخلف انجام داده اند.

وی با بیان اینکه در مورد این مرکز هم بازرسی ها در حال نهایی شدن است گفت:  بنابر  مدارکی که بر تخلف مراکز درمانی فوق دلالت دارند، متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با دستور دکتر هاشمی درمان بیماران در حال پیگیری است که امیدواریم به رغم اینکه کنترل عفونت های چشمی دشوار است نتایج خوبی حاصل شود.

وی همچنین اظهار داشت: برای فیصله دادن موضوع، اقداماتی نیز انجام داده ایم به این صورت که به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است از تمامی مراکز چشم پزشکی بازرسی های دقیق و مستمر داشته باشند تا خریدهایشان از شبکه های رسمی صورت گیرد.

دکتر دیناروند با بیان اینکه روز شنبه شانزدهم اسفندماه؛ طی بخش نامه ای یک شرکت پخش نیز تعیین شده تا توزیع دارو با دقت مناسب و قیمتی کمتر از قبل (برای اینکه مراکز برای صرفه جویی هزینه؛ دارو را از شبکه های غیر رسمی خریداری نکنند) انجام شود گفت: مراکز درمانی سراسر کشور نیز برای استفاده از این دارو باید پروتکل تجویز را رعایت کنند چون یک ویال با شرایط خاص برای 15 تا 20 نفر تزریق می شود که آنهم روز یکشنبه ابلاغ می شود در غیر این صورت نمی توانند از این دارو استفاده کنند و مصرف داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه در مورد بیمارستان ها  چه خصوصی و چه دولتی مسیر دریافت دارو، مسیری بسته است گفت: توزیع فقط از طریق شرکت های پخش صورت می گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار