کد خبر: ۱۱۵۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ 07 March 2024

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه آب بندها و بندسارها به عنوان دانش بومی استفاده از سیلاب در استان سیستان و بلوچستان اولویت ویژه و راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در این خطه است.

محمد علی نیکبخت شامگاه چهارشنبه در ستاد مدیریت بحران استان، افزود: طی چند روز اخیر سیلاب ها در سیستان و بلوچستان براثر بارش های رگباری به بخش های مختلف کشاورزی این استان به ویژه شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و کنارک خسارت‌های شدیدی وارد کرد که عمده این خسارت ها به زمین های زراعی، محصولات کشاورزی، قنوات، راههای دسترسی به مزارع، آبندها و بندسارها بود.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند رئیس جمهور به بنده ماموریت دادند تا با حضور در استان سیستان و بلوچستان به بررسی دقیق خسارت های وارده سیلاب به بخش کشاورزی این استان بپردازم که بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بارندگی به بخش های مختلف کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هنوز خسارت های این بخش نهایی نشده است چرا که در برخی نقاط به دلیل شدت آسیب ها امکان بررسی دقیق وجود نداشت.

نیکبخت تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات آسیب دیدگان بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با توجه به سطح خسارت ها دو کار مهم را در دستور کار قرار داد که در مرحله نخست و به فوریت و اورژانسی تامین کالاهای اساسی و ارزاق مردم از جمله آرد و در صورت نیاز برنج، روغن و شکر در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین در مرحله بعد عملیاتی و ترمیم کردن بخش های زیر ساختی حوزه کشاورزی این استان مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: خوشبختانه همکاران ما در بخش های کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان های تابعه بازسازی قنوات را در دست اولویت قرار داده که این روند در بخش های دیگر این حوزه نیز در صورت فراهم شدن شرایط انجام خواهد شد.

نیکبخت گفت: همچنین تاکنون ۲۰۰ تن علوفه و نهاده دامی نیز برای تامین خوراک دام در مناطق آسیب دیده از سیلاب این استان توزیع شده است و این روند همچنان تداوم دارد.

وی با اشاره به اهمیت آب بندها و بندسارها در سیستان و بلوچستان گفت: سازه بندسار، مکانیزم مبتنی بر دانش و خرد بومیان این استان است و از جمله شیوه‌های دانش محور تحت تاثیر شرایط اقلیم منطقه بشمار می رود که الگویی راهبردی برای مدیریت منابع آب و آبخیزداری و همچنین انجام کشاورزی پایدار محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردم این دیار از دیرباز با ایجاد و احداث سدهای خاکی (بندسار) توانسته‌اند در راستای حفاظت از منابع پایدار اقلیم‌شان برای کنترل سیلاب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و در راستای استحصال محصولات کشاورزی پایدار اقدام مثبتی انجام دهند که این مهم به عنوان اولویت ویژه راهبرد اساسی و اصولی با مشارکت مردم و دولت به طور ویژه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار