معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ هزار هکتار آن تاکنون سمپاشی شده است.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ 29 February 2024

به گزارش تابناک اردبیل، احمد شهریار با اشاره به آلودگی حدود ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع شمال استان به آفت شته روسی با شدت و ضعف متفاوت گفت: آلودگی در مزارع شهرستان گرمی و انگوت بیشتر است.
وی با بیان این که مبارزه با این آفت در ۴۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو منطقه مغان انجام شده افزود: ۱۰ هزار هکتار از مزارع منطقه نیز نیازمند سمپاشی فوری است که در صورت تاخیر در انجام عملیات سمپاشی و مبارزه شیمیایی، این مزارع دچار خسارت خواهند شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: در مجموع ۲۰ درصد مزارع شمال استان در چهار شهرستان گرمی، انگوت، بیله سوار و پارس آباد به عنوان کانون آفت شته روسی، درگیر این آفت شده است.
وی هزینه مبارزه با آفت شته روسی برای خرید سم و اجاره ماشین آلات سمپاشی در هر هکتار از مزارع آلوده را هشت میلیون ریال اعلام کرد و گفت: طبق برآورد اولیه، سمپاشی همه مزارع ۶۸۰ میلیارد ریال هزینه دارد که تامین این رقم در توان دولت نیست.

شهریار با بیان این که تنها مبارزه با آفت ملخ و موش بر عهده دولت است و مبارزه با سایر آفات باید توسط خود کشاورز انجام شود، اضافه کرد: کشاورزان زمانی که شرایط دمایی بالای ۱۰ درجه سانتیگراد در منطقه مهیا شد، حتما مزارع خود را سمپاشی کرده و به اطلاعیه‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی توجه جدی بکنند.
وی اضافه کرد: با مشاهده این آفت در مزارع شمال استان از هفتم آذرماه امسال هشدار‌های لازم به کشاورزان داده شده و اطلاع رسانی دقیق و توصیه‌های فنی هم به کشاورزان داده شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: بالا بودن حدود چهار درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پاییز امسال نسبت به میانگین دوره بلندمدت و کاهش دوره سرما و یخبندان در پاییز و زمستان موجب بروز و طغیان تعدادی از عوامل خسارت‌زا از جمله شته روسی و شته سبز گندم و پروانه پشت الماسی موسوم به بید کلم در زراعت‌های پاییزه گندم، جو و کلزا استان اردبیل شد.
وی اظهار کرد: شیوع این آفات در مزارع استان اردبیل طی سال‌های گذشته نیز سابقه داشته، اما به این شدت نبوده و این آفات اغلب در اوایل فصل بهار اتفاق افتاده و به شکل طبیعی و توسط کفشدوزک کنترل می‌شد، ولی امسال به علت تغییر در شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی و افزایش دما، شیوع این آفات در فصل پاییز رخ داد.
شهریار اضافه کرد: با توجه به اطلاع رسانی انجام شده، کشاورزان خود اقدام به مبارزه به این آفات کرده اند و ایام یخبندان چند هفته اخیر نیز موجب کاهش شدت شیوع این آفات در مزارع استان شده است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار