خودرو‌های خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر و خودرو‌های ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند؛ بنابراین، برای رفع ناترازی بنزین نیاز به کاهش سرانه مصرف بنزین داریم و باید در این جهت اصلاحات مهم صنعتی در حوزه خودرو داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ 13 February 2024

به گزارش تابناک قم، تقریبا روزی نیست که مطلبی در خصوص ناترازی بنزین و کمبود بنزین گفته نشود و کارشناسان حوزه انرژی، دلایلی زیادی را برای این ناترازی برشمردند که مهمترین آن مربوط می‌شود به عدم مدیریت مصرف و تولید خودرو‌های بی کیفیت.

آمار نشان می‌دهد که خودرو‌های داخلی روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کنند که با قیمت بنزین فوب خلیج فارس، حدود ۲۰ میلیون دلار می‌شود. اگر این عدد را در کل سال ضرب کنیم، مشخص می‌شود که سالانه بالغ بر ۷ میلیارد دلار خودرو‌های داخلی بنزین اضافه می‌سوزد.

از سویی دیگر نگاهی به تاریخچه مصرف بنزین نشان می‌دهد که علاوه بر مصرف بالای سوخت خودرو‌های جدید، به دلیل عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده، مصیبت مصرف بنزین روز به روز بیشتر می‌شود؛ برای فهم دقیق این مساله باید اشاره کرد که در سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵ میلیون لیتر در روز بود و امروز این رقم به میانگین ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی در چهار سال، مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر، هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.

تو دو هفته 12 کیلو وزن کم کن! (تضمینی | از شب تا صبح)

سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵ میلیون لیتر در روز بود و امروز این رقم به میانگین ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی در چهار سال، مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.
نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود؛ یعنی در دوازده سال مصرف این سوخت بیش از دو برابر شده است.


در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع با رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را با هم می‌خوانیم.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با بیان اینکه عدم مدیریت مصرف و بهره مندی از استاندارد‌های جهانی در تولید خودرو باعث شده است که در حال حاضر کشور با ناترازی بنزین مواجه شود، ابراز کرد: بر خلاف اینکه ایران در گذشته بنزین به کشور‌های دیگر صادر می‌کرد در یک سال گذشته به دلیل چالش ناتراری به واردات بنزین پناه آورده است.

وی ضمن اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت این پالایشگاه، مقدار قابل توجهی بنزین به کشور‌های دیگر صادر می‌شد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بیش از ۲۵ میلیون خودرو در ایران وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد، بیش از ۱۹ میلیون مربوط به خودرو‌های شخصی و تنها ۵ میلیون مربوط به حمل و نقل عمومی است.


میزان مصرف بنزین در ایران بیش از دو تا سه برابر استاندار جهانی است

 

پدیدار خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان مصرف بنزین در ایران، بیش از دو تا سه برابر استاندار جهانی است. وی با بیان اینکه سرانه بنزین به ازای هر نفر در ایران ۲۷.۱ لیتر است ـ که جزو سرانه‌های بسیار بالای جهانی است ـ یادآور شد: سرانه مصرف ایران، مشابه کشور‌هایی همچون لبنان، استرالیا و روسیه است؛ البته در استرالیا به دلیل بعد مسافت و روسیه، سرمای هوا مصرف بنزین بالاست.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه پایین‌ترین مصرف بنزین در جهان مربوط به دو کشور هندوستان و ترکیه است، ابراز کرد: سطح بنزین در سبد سوخت کشور ما، حدود ۹ درصد است.

پدیدار با بیان اینکه میزان مصرف بنزین تابع دو عامل سطح رفاه عمومی و کالا و خدمات که دولت به مردم ارائه می‌کند است و بر اساس آن‌ها تغییر می‌کند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگی اقتصاد کشور با دو مولفه سطح رفاه و خدمات ارتباط مستقیم دارد؛ به عبارتی اگر میزان تولید ناخالص ملی در کشور بالا باشد، مصرف بنزین مردم آن کشور بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در کشور ما تولید ناخالص ملی کم بوده، اما میزان مصرف بنزین بسیار بالاست که لازم است در ناوگان عمومی و تولید خودرو اصلاحاتی صورت گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: خودرو‌های خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر مصرف و خودرو‌های ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند؛ بنابراین، برای رفع ناترازی بنزین نیاز به کاهش سرانه مصرف بنزین داریم و باید در این جهت اصلاحات مهم صنعتی در حوزه خودرو داشته باشیم.

پدیدار گفت: بازدهی سیستم حمل ونقل ما یک‌سوم بازدهی حمل ونقل کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه است. سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع است که اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ روند افزایش مصرف بنزین را داشته‌ایم که مهم‌ترین عامل آن کیفیت پایین خودرو‌های داخلی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار