رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به برنامه‌های اعتکاف استان، گفت: امسال ۱۹ مسجد برای برادران و ۲۸ مسجد برای خواهران در قم در نظر گرفته شده و تا‌کنون ۲۰ هزار نفر برای شرکت در اعتکاف قم ثبت نام کرده اند‌‌
کد خبر: ۱۱۴۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱ 14 January 2024

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام علیرضا تکیه‌ای ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات تالار مرکزی شهر برگزار شد، اظهار داشت: هر موضوعی برای خود آغازی دارد که ماه رجب آغاز ماه بندگی است و باید از این ماه پرفضیلت بهترین استفاده را داشته باشیم.

 وی افزود: اعتکاف به عنوان سنت حسنه در قرآن کریم آمده و بر آن تاکید شده و باید در جامعه اسلامی پویا باشد، پیش از انقلاب اسلامی چند 10 نفر در مراسم اعتکاف شرکت می‌کردند که اکثرا طلاب و روحانی بودند و در مسجد امام حسن عسکری(ع) حاضر می‌شدند، اما به برکت انقلاب اسلامی این مراسم معنوی بسیار با برکت شد و همه اقشار جامعه در آن شرکت می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه ماهیت نظام اسلامی ماهیت معنوی و اخلاقی است، بیان کرد: ستاد مرکزی اعتکاف با شورای علمی خود بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌پردازی تاکید کرد و برنامه‌های خود را در این راستا پیش می‌بریم.

تکیه‌ای تصریح کرد: شورای علمی اعتکاف به دنبال سند راهبردی رفت و 3 هزار و 700 ساعت کار انجام شد و این سند خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و پس از دو ماه رهبر معظم انقلاب فرمودند این سند مورد قبول و اجرا شود.

وی افزود: بر اساس سند راهبردی اعتکاف شورای راهبری تشکیل و برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، جریان دانش‌آموزی در اعتکاف حضور فعال و چشم‌گیری دارد و این موضوع هر سال پررنگ‌تر می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف ادامه داد: امسال با حضور جوانان خیزشی در زمینه اعتکاف خواهیم داشت و برای اعتکاف امسال همچون سال گذشته شعار سال خواهیم داشت و "اعتکاف معنویت تمدن‌ساز" شعار سال است.

 تکیه‌ای با بیان اینکه اعتکاف بهترین ظرفیت برای آسیب‌زدایی است، عنوان کرد: معتکفین سه روز در مسجد حضور پیدا کرده و با خدا خلوت می‌کنند، برنامه‌ریزی هوشمندانه مورد تاکید سازمان مرکزی اعتکاف است و باید از بستر اعتکاف استان این مراسم جذاب و غنی الگوی سراسر کشور باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته 600 هزار نفر در حدود 6 هزار مسجد سراسر کشور معتکف شدند که 400 هزار نفر آنها جوانان دهه هشتادی بودند و امسال خیزشی در زمینه اعتکاف خواهیم داشت و تعداد مساجد و معتکفین افزایش خواهد یافت.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف بیان کرد: سال گذشته 60 درصد معتکفین خواهران و 40 درصد برادران بودند، خادمان اعتکاف افطار و سحر، مسائل امنیتی، کیفیت در پذیرایی و احترام به معتکفین را مورد توجه قرار می دهند.

تکیه‌ای با اشاره به برنامه‌های اعتکاف استان گفت: امسال 19 مسجد برای برادران و 28 مسجد برای خواهران در قم در نظر گرفته شده و 4 مسجد افزوده شد و 18 هزار نفر معتکف خواهند شد که 10 هزار خواهران و 8 هزار برادران هستند.

وی افزود: 188 برنامه دینی و فرهنگی با حضور مداحان و سخنرانان ویژه معتکفین در مساجد قم برگزار می شود و 500 حلقه معرفت و 47 حلقه قرآنی در مساجد و 47 میز مشاوره خواهیم داشت و 300 خادم فرهنگی و 800 خادم اجرایی به معتکفین خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف بیان کرد: 100 خادم قرآنی در مساجد فعالیت خواهند کرد و 11 مسجد دانش‌آموزی و یک مسجد مادر فرزندی ویژه معتکعین خواهیم داشت.

تکیه‌ای با تاکید بر اینکه اعتکاف مشکل گشا است و برای رفع مشکلات عمده باید به سمت اعتکاف رفت، عنوان کرد: اعتکاف دارای دستورالعمل فرهنگی، فضای مجازی و دانش‌آموزی است و دوکتاب نیز در زمینه اعتکاف تهیه شده و همچنین برگه احکام به معتکفین ارائه خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه مساجد قم 18 هزار نفر ظرفیت اعتکاف دارد، بیان کرد: تاکنون 20 هزار نفر از استان قم در اعتکاف ثبت نام کردند که از 16 دی ثبت نام آغاز و تا 26 دی ادامه دارد و ثبت نام در سایت اعتکاف انجام می‌شود.

تکیه‌ای عنوان کرد: همه تلاش ما این است که جوانان و دهه هشتادی‌ها حضور پررنگی در مراسم معنوی اعتکاف داشته باشند، 1000 نفر از خواهران دانشجو تاکنون ثبت نام کرده اند و با توجه به استقبال زیاد قرعه‌کشی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سن اعتکاف را 17 سال گذاشته‌ایم و مراجعه بسیار زیاد است و پیش‌بینی می‌شود ثبت نام دو برابر شود و عزیزان با سن کمتر از 17 سال در بستر دانش آموزی حضور پیدا می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار