کد خبر: ۱۱۴۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷ 14 January 2024

بی‌تدبیری‌های مجلس درباره طرح شفافیت

مالک شریعتی، نمیانده تهران در گفتگو با جوان درباره طرح شفافیت گفت: «واقعیت این است که در این زمینه بی‌تدبیری شد. در دو مقطع بی‌تدبیری شد، با وجود اینکه طرح شفافیت آرا تنها طرحی است که آقای قالیباف به عنوان نفر اول آن را امضا کردند و طراح آن بودند، چون خود بنده امضا‌ها را جمع می‌کردم، به نظرم شاید تجربه‌ای از این حوزه نداشتیم.

زمانی برای طرح شفافیت رأی گرفتیم که فردای رد کلیات بودجه دولت روحانی در شرایط کرونا بود و ترکش‌های این مسئله طرح شفافیت را گرفت. شاید اگر با تدبیر این طرح را چند روز دیرتر برای رأی‌گیری وارد صحن می‌کردیم، نتیجه می‌گرفتیم، چراکه کلاً سه تا رأی کم آورد.

بعد از آن هم تب شفافیت خوابید و دوستان رفتند سراغ کلیات شفافیت قوای سه‌گانه. در بحث قوای سه‌گانه هم عملاً ۵/۱ سال زمان سپری شده که رأی آورده و تمام شده است، اما آن هم با بی‌تدبیری دوم مواجه شد، چراکه بخش‌های اختلافی را نگه داشتیم و همین مانع ایجاد کرد.

شاید بهتر بود آنچه محل اختلاف نبود، جلو ببریم، چون مجمع معلوم بود که مخالفت می‌کند. چون اصل ۱۱۲ بود. نمایندگان نمی‌توانند آیین‌نامه مجمع را اصلاح کنند. من پیشنهاد دادم این مسئله اختلافی را از قانون دربیاوریم و بعداً که طرح تصویب و تبدیل به قانون شد، طرح دوفوریتی بگذاریم این ماده الحاق می‌شود که موارد اختلافی با مجمع را هم شفاف کند، اما دوستان نپذیرفتند.

از یک مقطعی عده‌ای مخالف شدند و خیلی هم بدشان نمی‌آمد که این طرح در همین پیچ‌وخم‌های اداری معطل بماند، البته با پیگیری ما شفافیت داوطلبانه عملیاتی شد و ۲۲۰ نماینده آرای خود را در سامانه منتشر می‌کنند، اما خب آن چیزی که می‌خواستیم نشد و مردم قانع نشدند.»

***

توضیح معاون رئیسی درباره نگاه دولت به انتخابات

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با قدس در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور در دیدار با نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی تأکید کرد نظر ایشان و نگاه دولت این است که اصل بر وجود صلاحیت است مگر ادله رد و خلاف آن باشد و اثبات شود، آیا دولت در این خصوص و برای بازتر شدن دایره نامزدهای تأیید‌شده تلاشی هم کرده است؟ گفت: اگر هم تعاملی باشد وزارت کشور و شورای نگهبان هستند که با هم تعامل و همکاری دارند و آن‌ها باید توضیح دهند. اما موضع دولت و تأکید  رئیس‌جمهور بر این است که ما از حضور گرایش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می‌کنیم و چنین چیزی نیست که بخواهیم مجلس همه یکدست باشند. 

او ادامه داد: حضور طیف‌های مختلف بر شور انتخابات و مشارکت مردم می‌افزاید و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند رقابت جدی باشد. رقابت وقتی جدی می‌شود که گروه‌ها و گرایش‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

***

برنامه روحانی برای جلب رای مردم چیست؟

صبح نو نوشت: «می‌توان گفت که حسن روحانی می‌خواهد نقش هاشمی را در دهه 90 ایفا کند تا بتواند به‌عنوان نمادی خط‌شکن و عمل‌گرا برای جریان اصلاحات ظاهر شود.

این در حالی است که بدنه اجتماعی اصلاحات و حسن روحانی به‌شدت مورد سوال است و بعد از دولت دوازدهم، بدنه اجتماعی و قشر مخاطب آنها کاهش قابل‌توجهی داشت و سخنرانی‌های انتخاباتی امثال روحانی را می‌توان یک شوک به پیکره بی‌جان مخاطبانش دانست تا این مخاطبان دوباره در پازل سیاسی او ایفای نقش کنند.

درعین‌حال اصلاحات و روحانی در تلاش‌اند تصویری جدید از وحدت و حضورشان در انتخابات پیش‌رو و سال 1404 مخابره کنند تا بتوانند درصدی از مخاطبان طبقه متوسط شهری خود را پای کار بکشانند. حسن روحانی به خبرگان چشم دارد و به نقشی که می‌تواند ایفا کند، بی ‌آنکه الزاما نیاز به نشستن در صدر باشد.

بررسی مواضع روحانی و اعتدالیون نشان می‌دهد که آن‌ها می‌کوشند ضمن تعریف خود به‌عنوان صدای مخالف ذیل عناوینی همچون مخالفت با یکدست‌سازی، سخت‌تر شدن شرایط معیشتی و... خود را آلترناتیو وضع موجود تعریف و تفسیر کنند.

روحانی همچنین می‌کوشد مجلس فعلی را موجب خسارت تشدید تحریم‌ها معرفی کرده و از این زاویه به نقد مجلس یازدهم پرداخته و به‌طور ضمنی کنش‌های احتمالی خود در مجلس آتی را بازنمایی کند؛ اما سوال این است که آیا حسن روحانی با این عملیات می‌تواند خاطرات بد مردم از عملکرد دولتش را پاک کند یا خیر؟

حسن روحانی همچنان درصد بالایی از نارضایتی‌های افکار عمومی را در مقابل خود می‌بیند و او نمی‌تواند به همین راحتی نقش خودش را در این نارضایتی‌ها و وضعیت معیشتی مردم نادیده بگیرد.

به‌طور کلی می توان مدعی شد که سخنرانی حسن روحانی در مراسم سالگرد مرحوم رفسنجانی یک استارت برای تشکیل کمپین‌های انتخاباتی 1402 و 1404 بود و دست فرمان و تاکتیک او هم با سفیدشویی عملکرد دولتش و تلاش برای ایفای نقش خط‌شکنی عمل‌گرایانه نظیر هاشمی شروع شده است و باید دید در روزهای آینده تاکتیک آنها تا چه حدی به واقعیت نزدیک می‌شود.»

***

راز سکوت احمدی‌نژاد

فردا نوشت: «محمود احمدی‌نژاد از ابتدای آغاز جنگ غزه حتی یک توئیت ساده در حمایت از مردم فلسطین و محکوم‌کردن جنایات صهیونیست‌ها منتشر نکرده و البته حتی یک پیام تسلیت برای شهادت تعداد زیادی از مردم کرمان در پی اقدام تروریستی داعش صادر نکرده است.

او این روزها در سکوت خبری کامل به سر می‌برد اما با بازشناسی تحرکات سیاسی گروه‌های سیاسی می‌توان دریافت که بعید نیست از همین سکوت کنونی برای اهداف خاص طمع کرده باشد؛ شاید در سایه‌حرکت کردن و تأثیرگذاری غیرمستقیم در انتخابات مجلس و شاید حتی انتخابات ریاست‌جمهوری 1404.

نیت احتمالی احمدی‌نژاد در حالی است که با هر متر و و معیاری بسنجیم او توانایی هیچ کنشگری سیاسی را ندارد؛ چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری به چند دلیل مهم:

او و تعداد انگشت شماری از نیروهای سیاسی نزدیکش تصور می‌کنند هنوز سرمایه اجتماعی‌ای در اختیار دارند اما واقعیت آن است که محمود احمدی‌نژاد چه در سطح سیاسیون و چه در سطح اجتماعی مورد توجه و محل بحث هیچکس نیست.

در سطح اجتماعی، دیگر پایگاه رأی قابل توجهی ندارد. مخاطبان احمدی‌نژاد روزگاری بدنه انقلابی جامعه بود که به دلیل مواضع غیراصولی‌اش در سال‌های اخیر و کنایه‌هایی که به نظام می‌زد و حمایت بی‌حدوحصرش از دوستان نزدیکش که مشکلات قضایی به دلیل اقدامات خلاف قانونشان محکوم قضایی هم شدند، مورد توجه بدنه انقلابی نیست. بخش دیگری از جامعه هم که از ابتدا به احمدی‌نژاد اقبالی نداشتند.

مانع دوم او در سطح سیاسی است. هم سیاست رسمی و در بین نیروهای سیاسی. شاید به سختی بشود به اندازه انگشتان یک دست افرادی را پیدا کرد که از احمدی‌نژاد علنا حمایت کنند.»

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و از سیاستمداران نزدیک به احمدی نژاد به خبرآنلاین گفت: «در عالم واقع طبق نظرسنجی‌ها و بررسی‌هایی که موسسات مختلف انجام دادند، احمدی‌نژاد محبوب‌ترین شخصیت جمهوری اسلامی است...

 حدود ۲ سال است احمدی‌نژاد کنش‌گری در حوزه سیاست را کنار گذاشته، عده‌ای تلاش می‌کنند که احمدی‌نژاد سکوت خود را بشکند اما او بنابر ملاحظاتی که دارد تلاش می‌کند در کنار مردم بایستد در حال حاضر مردم پیرامون بسیاری از موضوعات در کشور حالت سکوت را اختیار کردند و به نوعی قهر عمیق در مردم رخ داده که این تلاش برای آوردن احمدی‌نژاد به صحنه و موضع‌گیری او نسبت به موضوعات مختلف، جواب نخواهد داد...

برداشت بنده این است که احمدی‌نژاد حاضر نیست در مورد هیچ موضوعی اظهارنظر کند. احمدی‌نژاد قبل از وقایع ۱۴۰۱ سکوت اختیار کرد. البته انتظار می‌رفت او در مورد فوت مهسا امینی و اتفاقات پس از آن اظهارنظر کند، هرچند موضع احمدی‌نژاد در چنین موارد روشن است اما او ترجیح می‌دهد سکوت کند کما اینکه سکوت او از هر فریادی بلندتر است.»

***

توضیحات شمخانی درباره  فوت مرحوم هاشمی

دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی مقام معظم رهبری و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با نورنیوز ضمن رد برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی در خصوص وجود ابهام در شیوه فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: پس از فوت تاسف‌بار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکل‌گیری برخی شایعات هدف‌مند در خصوص وجود ابهام در شیوه فوت ایشان، بنده به‌دلیل علاقه و حساسیت شخصی و همچنین تاکید مستمری که مقامات عالی نظام داشتند، دستور دادم از طریق تشکیل کمیته ویژه‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، پرونده فوت ایشان با دقت مورد بررسی قرار گرفته و همه ابعاد آن به صورت شفاف و بدون ابهام گزارش شود.

شمخانی خاطرنشان کرد: کمیته رسیدگی‌کننده به پرونده با حضور مجرب‌ترین کارشناسان در حوزه‌های مختلف و همچنین استفاده از مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها با اختصاص وقت کافی، همه ابعاد پرونده را بررسی و گزارش کامل و جامعی ارائه کرد.

شمخانی گفت: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی کمیته ویژه بررسی‌کننده پرونده که به اجماع مجموعه کارشناسان عضو کمیته رسید، فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی بدون هیچ‌گونه ابهامی کاملا طبیعی اعلام شد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پایان گفت: طی چند جلسه با حضور اعضای خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گزارش کمیته ویژه به طور کامل توضیح داده شد و به سوالات و ابهاماتی که برای برخی از اعضای خانواده ایشان وجود داشت پاسخ ارائه شد.

***

دفاع حدادعادل از عملکرد شورای نگهبان

به گزارش ایسنا، غلامعلی حدادعادل در جلسه شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به اعلام نتایج تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در این دوره با مساعدت بیشتری صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداها را تایید کرد که نشان از آمادگی برای افزایش مشارکت و شور انتخاباتی است. ما هم امیدواریم که شاهد تشکیل مجلس کارآمد و انقلابی باشیم.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تأکید بر «ضرورت همراهی قوا به‌ویژه مجلس و دولت برای حل بهتر مشکلات کشور»، گفت: همراهی و همفکری و یک جهت بودن این دو قوه تاثیر بسیار زیادی بر حل سریعتر مشکلات خواهد داشت.

***

تحول در مجلس خبرگان ضروری است

مشرق در مطلبی در پاسخ به شبهاتی که درباره مجلس خبرگان مطرح می شود نوشت: «پاسخگویی به افکارعمومی یکی از اقدامات مهمی است که متاسفانه در طول سال‌های اخیر موجب شده تا شبهات شبهه افکنان در مورد این مجلس تاحدودی کارساز شود. برای خنثی کردن این شبهات باید مکانیزمی صحیح برای پاسخگویی در قبال عملکرد مجلس خبرگان طراحی و آن را اجرا کرد....

بپذیریم همه مباحثی که مطرح می‌گردد مطالب ناروا نیست و در میان آن حقایقی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی کرد. انقلاب اسلامی در دهه پنجم خود قرار دارد و زمان برای آسیب شناسی دقیق با هدف تحول و ارتقاء سطح کارآمدی نهادها و سازمان‌های کشور فرارسیده است.

به نظر می‌رسد این نگاه تحولی یکی از ضروریات تاریخی عبور از مرحله سوم انقلاب اسلامی که تشکیل دولت اسلامی است، باشد! دوره تحقق دولت اسلامی به طول انجامیده و موانع موجود مانع از تحقق آن شده است که برای انجام این مهم باید با روحیه انقلابی به میدان نقد و بررسی و آسیب شناسی وارد شد.»

***

حذف یارانه تعدادی از یارانه‌بگیران در دی ماه

حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اینکه در مرحله 155 واریز یارانه نقدی در دی‌ماه تعدادی از مردم از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند، گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته است و پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دهک‌بندی صورت‌گرفته توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی تعدادی از مردم در دهک 10 قرار گرفته‌اند، گفت: بر این اساس تعدادی که پیش از این و تا آذر ماه سال جاری در صف یارانه‌بگیران قرار داشتند، بر اساس فهرست جدید اعلامی وزارت کار از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.

***

آخرین وضعیت به لایحه عفاف و حجاب در مجلس

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در جلساتی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان ابهامات و ایرادات در لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: گزارش کمیسیون به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی جهت ارسال به شورای نگهبان داده شده است منتها هنوز هیات رئیسه گزارشی ارسال نکرده است و ما هم منتظر هستیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بیشتر ایرادات شورای نگهبان به مصوبات کمیسیون حقوقی درباره لایحه عفاف و حجاب، ویرایشی بود، تصریح کرد: بخشی از ایرادات هم ناظر به اصل ۷۵ قانون اساسی یعنی بار مالی بر می‌گشت، برای رفع این مشکل رئیس مجلس شورای اسلامی مکاتبه‌ای با رئیس جمهور کرده تا دولت بار مالی را تامین کند.  

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار