مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: ۳۸۵ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی استان مربوط به قراردادهای غیرفعال با تشکیل ۱۳۸ پرونده طی سه سال اخیر خلع ید شد.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ 10 January 2024

تابناک خوزستان: علی مهدی‌پور روز چهارشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: در شهرک‌های صنعتی خوزستان چهار هزار و ۴۵۶ قرارداد و ۲ هزار و ۷۷۴ پروژه در دست ساخت است.

وی گفت: سرمایه گذار به مدت یکسال فرصت دارد تا عملیات ساخت و ساز پروژه خود را انجام دهد و اگر در این مدت به تعهدات عمل نشود، شرکت شهرک‌های صنعتی اجازه فسخ قرارداد را دارد.

مهدی ‌پور ادامه داد: کمیته‌ پایشی در خصوص قراردادهای غیرفعال شهرک‌های صنعتی در استان ایجاد شده تا بر وضعیت روند اجرای پروژه‌ها نظارت‌های لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی روند آزادسازی اراضی صنعتی غیرفعال، زمان طولانی رسیدگی قضایی به پرونده‌ها است.

وی افزود: طی سه سال اخیر ۳۳ جلسه داوری برای خلع ید سرمایه‌گذران از اراضی مربوط به قراردادهای غیرفعال برگزار شده است.

مهدی پور اضافه کرد: پارسال ۲۸ پرونده بررسی و ۴۵ هکتار رها سازی شد و امسال نیز تاکنون ۵۰ پرونده مربوط با آزادسازی ۲۴۳ هکتار رسیدگی شده است.

وی تاکید کرد: اراضی خلع ید شده به سرمایه‌گذارانی واگذار می‌شود که توان انجام فعالیت صنعتی را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان افزود: مقرر شده در مرکز یک‌ شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اراضی غیرفعال شهرک‌های صنعتی تشکیل شود که قطعا این اقدام در روند رسیدگی به این پرونده‌ها بسیار اثرگذار است.

وی خاطرنشان‌کرد: ۱۵۰ پرونده خلع ید زمین شهرک‌های استان در مرحله رسیدگی است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان‌ نیز در ادامه این‌ نشست گفت: ایجاد بستر سرمایه‌گذاری ارزان قیمت برای واحدهای تولیدی از سیاست‌های وزارت صمت است.

حمیدرضا فلاح بیان کرد: ساماندهی اراضی صنعتی که سال‌ها در دست سرمایه‌گذار به صورت غیرفعال مانده و اقدام خاصی انجام ندادند در دست انجام است.
ساماندهی سرمایه های سرگردان در خوزستان

مدیر کل صمت خوزستان در ادامه بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت دانش و بانک ملی استان منعقد شده که در قالب طرح پرداخت تسهیلات "برات" سرمایه‌های سرگردان افراد در نزد بانک عامل، جمع آوری و به سمت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تجاری یا تولیدی هدایت شوند.

فلاح افزود: این طرح به تازگی در خوزستان و دیگر استان‌های کشور آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح با سرمایه گذار قرارداد سه ماهه منعقد می شود و متقاضی طی سال در چهار مرحله می تواند از اعتباری که دریافت می‌کنند برای امر تجارت استفاده کنند.

مدیر کل صمت خوزستان اظهار کرد: از جمله طرح های بازرگانی که مد نظر این شرکت است مربوط به خرید و فروش کالاهای تولید داخل به سایر کشورها و یا تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از سوی سرمایه گذار است که قطعا این طرح در رونق اقتصادی استان و جمع آوری سرمایه های سرگردان اثر مثبت دارد.

وی گفت: از محل منابع سرمایه‌های جمع‌آوری شده به سرمایه‌گذار تسهیلات و ضمانت‌نامه ارائه می‌شود.

۷۳ شهرک‌و ناحیه صنعتی در خوزستان وجود دارد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار