حتی عفونت‌های تنفسی ساده که در جوانان و افراد سالم می‌تواند بدون عارضه و سبک باشد و در کوتاه مدت بهبود یابد، می‌تواند در سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کودکان، شدید و همراه با عارضه باشد و از این روی، لازم است شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در دوران شیوع کرونا مورد توجه قرار می‌گرفت، در همه زمان‌ها سرلوحه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 19 December 2023

به گزاش تابناک قم، تعداد موارد ابتلا به آنفلوانزا هنوز هم در کشور بالاست و به نظر می‌رسد، اواخر آذر و اوایل دی به پیک برسد و پس از آن شاهد کاهش موارد ابتلا باشیم.

مدت هاست که ویروس کرونا جایگاه اولش در بیماری‌زایی در کشور را از دست داده و آنفلوانزا به جدی‌ترین خطری تبدیل شده که سلامت مردم را تهدید می‌کند و حتی می‌تواند جان گروه‌هایی از افراد از جمله آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا سالمندان را بگیرد؛ بیماری سختی که هنوز به اوج و قله شیوعش در کشور نرسیده و احتمال گسترش آن در روزهای پیش روی بسیار است.

آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید: تعداد موارد ابتلا به آنفلوانزا هنوز هم بالاست و به نظر می‌رسد، اواخر آذر و اوایل دی (حدود یک تا دو هفته دیگر) به پیک برسد و بعد از آن شاهد کاهش موارد ابتلا باشیم. هم اکنون با شیوع آنفلوانزای نوع A که جدی‌تر و شدیدتر است، مواجه هستیم. این نوع آنفلوانزا از اواخر شهریور و اوایل مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آذر و اوایل دی ادامه دارد و هنوز زود است که بگوییم موارد ابتلا به این بیماری کاهش یافته؛ هرچند دیگر شدت سابق را ندارد و بر اساس تست‌ها تا حدودی هم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای نوع A در سال‌های پیش از شیوع کرونا دیرتر شروع می‌شد و دیرتر هم به پیک می‌رسید، می‌افزاید: پس از این دوره تقریبا از نیمه بهمن شیوع آنفلوانزای نوع B را داریم که این نوع آنفلوانزا که شدت کمتری دارد، تا فروردین و اوایل اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

رضایی با اشاره به اینکه به‌طور کلی عفونت‌های تنفسی در فصل‌های پاییز و زمستان رایج‌اند، می‌گوید: در این فصول با عفونت‌های ویروسی نظیر انواع کرونا‌های فصلی، اومیکرون، آنفلوانزا، آدونو ویروس و رینو ویروس مواجه هستیم و علاوه بر آن‌ها عفونت‌ها و گلو درد‌های باکتریایی را هم داریم و همچنین با باکتری پنوموکوک که در کودکان شیوع دارد هم رو به رو هستیم. پنوموکوک ممکن است در کودکان موجب ایجاد عفونت‌های جدی نظیر درگیری ریه و ذات‌الریه شود و حتی درگیری مغز را به همراه داشته باشد.

وی می افزاید: با توجه به شیوع این بیماری‌ها در هر تجمعی امکان انتقال آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل، نیز باید در تجمعات خانوادگی شب یلدا مراقب افراد سالمند و کودکان باشیم، چون حتی عفونت‌های تنفسی ساده که در جوانان و افراد سالم می‌تواند بدون عارضه و سبک باشد و در کوتاه مدت بهبود یابد، می‌تواند در سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کودکان، شدید و همراه با عارضه باشد و از این روی، لازم است شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در دوران شیوع کرونا مورد توجه قرار می‌گرفت، در همه زمان‌ها سرلوحه قرار گیرد.

این پزشک متخصص می گوید: حضور در فضا‌های بسته ـ که تعداد زیادی از افراد در آن حضور دارند و به دلیل سرما تهویه مناسبی هم ندارد ـ موجب انتقال انواع ویروس‌ و باکتری‌ها می‌شود و می‌تواند برای کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مشکل‌ساز شود، زیرا این گروه‌ها بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تنفسی هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار