رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با ضبط فیلمی از حضور کوسه‌ها در ساحل شمالی این جزیره، گفت: حضور کوسه‌های مرجانی در سواحل کیش مسبوق به سابقه است.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷ 27 November 2023

به گزارش تابناک جزیره، مریم محمدی با بیان اینکه این نوع کوسه‌ها از ماهی‌های کوچکتر تغذیه می‌کنند، اظهار کرد: گزارشی از حمله کوسه‌های مرجانی به انسان دریافت نشده است.

به گزارش ایرنا، کوسه باله سفید مرجانی گونه‌ای از کوسه‌های رکوئیم از خانواده (Carcharhinidae) است؛ این گونه جثه کوچکی دارد و حداکثر طول آن ۱.۶ متر می‌رسد.

از مشخصات این گونه می‌توان به بدن باریک و سر کوتاه، اما پهن، پوسته‌های لوله‌ای شکل در کنار سوراخ‌های بین و چشم‌های بیضی شکل با مردمک‌های عمودی و سفید اشاره کرد؛ این گونه در طول روز بیشتر وقت خود را در غار‌ها استراحت می‌کند.

برخلاف سایر کوسه‌های رکوئیم این گونه می‌تواند آب را روی آبشش‌های خود پمپ کند و بی حرکت در کف آن بخوابد؛ در شب، این حیوانات برای شکار به صورت گروهی ظاهر می‌شوند. این گونه ممکن است ماه‌ها و یا حتی سال‌ها در یک منطقه خاص از صخره بمانند و به همان پناهگاه بازگردد.

باله سفید مرجانی با بدن باریک و لطیف خود در چرخیدن در شکاف‌ها و سوراخ‌های باریک در صخره‌ها و بیرون آوردن طعمه غیرقابل دسترس تخصص دارد؛ این گونه معمولا از ماهی‌های استخوانی، مانند مارماهی، سنجاب ماهی، دوشیزه ماهی، طوطی ماهی، خرچنگ، جراح ماهی، بزماهی، ماشه ماهی و هم چنین اختاپوس، خرچنگ خاردار تغذیه می‌کند.

این گونه به شدت به نشانه‌های بویایی، صوتی و الکتریکی که توسط طعمه بالقوه منتشر می‌شود، پاسخ می‌دهد و به صدا‌های طبیعی و مصنوعی با فرکانس پایین در محدوده ۲۵ الی ۱۰۰ هرتز حساس است.

این گونه بسیار کنجکاو است و به همین دلیل اغلب به غواصان نزدیک می‌شود؛ البته با این حال برای انسان خطری تلقی نمی‌شود. تصاویری نیز از سراسر دنیا توسط غواصان از این کوسه‌ها منتشر شده که جاذبه خاصی برای گردشگران علاقه‌مند داشته است.

کوسه مرجانی باله سفید در سن ۲ الی هشت سالگی به بلوغ جنسی می‌رسد و تا حداکثر سن ۲۵ سال زندگی می‌کند؛ این گونه در شب فعال می‌شود و به دنبال طعمه‌های ساکن در پایین است که در سوراخ‌ها و یا شکاف‌های صخره‌های مرجانی پنهان شده‌اند.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این گونه را آسیب پذیر ارزیابی کرده و اعلام داشته است که تعداد این نوع کوسه به دلیل افزایش سطح فعالیت ماهیگیری غیرقانونی در زیستگاهشان در حال کاهش است، سرعت تولید مثل آهسته و محدود زیستگاهی این گونه از کوسه‌ها، جمعیت آن‌ها را آسیب پذیر کرده است.

با این که این گونه برای غذا صید می‌شود، اما طبق موارد منتشر شده، تا به اکنون مسمومیت با سیگواترا ناشی از مصرف گوشت این گونه گزارش شده است.

برچسب ها: جزیره کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار