دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حوادث و حواشی پیش آمده برای آمران به معروف و ناهیان از منکر واکنش نشان داد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر دستور الهی، قرآنی، شرعی و قانونی است. وقتی این‌گونه است، صحبت درباره مجوز داشتن یا نداشتن چه معنایی دارد؟!
کد خبر: ۱۱۴۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶ 26 November 2023

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین طاهری آکردی نسبت به حوادث و حواشی پیش آمده برای آمران به معروف و ناهیان از منکر واکنش نشان داد.

وی آیه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» را نشان از وجوب اقامه امر به معروف و نهی از منکر دانست و یادآور شد: خداوند متعال در آیه دیگری می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ.» خلاصه این آیات پیاده سازی و اقامه دین الهی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اصل هشتم قانون اساسی که در آن نظارت مردم بر مردم مورد تأکید قرار گرفته و همچنین قانون حمایت از آمران و ناهیان مصوب سال ۱۳۹۴ را نیز پشتوانه قانونی بحث امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به حضور گروه‌ها و تشکل‌های تذکر لسانی در سطح شهر تهران همانند میدان‌های ولیعصر، انقلاب، فردوسی و... تصریح داشت: اخیرا جمعی از گروه‌های انقلابی و مردم دغدغه‌مند بدون هیچ چشم داشتی آن هم در شرایطی که بسیاری از نهاد‌های دولتی گرفتار خلأ بوده و منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب هستند، کار خیر تذکر لسانی را با هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف همانند سپاه، بسیج، فراجا، شهرداری، دادستانی و... در سطح شهر آغاز کرده‌اند. حتی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر جهت آموزش در بحث تعامل و گفتار با دیگران مراجعه کرده و ما نیز آموزش‌های لازم را داده‌ایم.

این مقام مسئول، از گروه‌های تذکر لسانی به عنوان حرکت‌های مردمی یاد کرد و بیان داشت: اخیراً مباحثی درباره مجوز داشتن یا نداشتن این گروه‌ها مطرح شده است. مگر کار خیر مجوز می‌خواهد؟ برای نمونه اگر گروهی تصمیم بگیرد، در محله خود کار خیری انجام داده و مشکلی را حل کنند، باید مجوز بگیرد؟ مجوز برای جا‌هایی است که افراد می‌خواهند تجمع کرده و اعتراض و شعاری دهند.

وی با بیان این‌که هم عقل و هم حکومت‌ها تأکید دارند که کار خیر جمعی نیاز به مجوز ندارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر دستور الهی، قرآنی، شرعی و قانونی است. وقتی این‌گونه است، صحبت درباره مجوز داشتن یا نداشتن چه معنایی دارد؟! البته ممکن است فردی نسبت به شیوه آن ایراد و اشکالی داشته باشد، خب باید ایراد را رفع و اصلاح کرد، نه این‌که آن را تعطیل کرد. وقتی کار خیر و خوبی در جامعه در حال شکل گرفتن است، باید همه حمایت کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان این‌که براساس گزارشات رسیده تعداد افراد تذکر لسانی بیش از ۲۸۵۰ نیروی انقلابی و جهادی هستند که فی سبیل الله مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارشی که چندی پیش به ما دادند، حدود ۲۰۰ هزار تذکر داده بودند. براساس گفته خودشان مشکل بالای ۹۷ درصد افراد با تذکر اولیه حل شده و به درگیری، مشاجره و... نکشیده است.

طاهری آکردی با بیان این‌که مردم ایران دارای پیشینه تاریخی در بحث عفاف و حجاب بوده و اسلام به آن غنا بخشید، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اگر مسأله حجاب و عفاف برای مردم تبیین شود، آن را می‌پذیرند و عنادی ندارند. گروه‌های تذکر لسانی نیز همین کار خیر را پیگیری می‌کنند.

وی از احتمال وجود اغراض سیاسی در مقابله و مخالفت با این تشکل‌های و گروه‌های مردمی خبر داد و اظهار داشت: برخی از گروه‌های سیاسی که اهداف پشت پرده آن‌ها نیز ممکن است به انتخابات و دیگر مسائل بازگردد، شروع به کارشکنی و طرح شبهات غیر معقول کرده‌اند. در حالی که باید از نهاد‌های همکار با این تشکل‌ها تشکر می‌کردند. بحمدالله تاکنون نیز مشکل خاصی ایجاد نشده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به این‌که تقاضای ما از مجلس، دولت، دستگاه‌های حاکمیتی، رسانه‌ها و مردم همراهی و همکاری با گروه‌ها و تشکل‌های مردمی برای رفع اشکالات و ایرادات است، بیان داشت: کار خیر جمعی نیاز به مجوز ندارد، بلکه نیاز به حمایت دارد.

این مقام مسئول با بیان این‌که نیرو‌های انقلابی نیز از فراجا، دادستانی و بسیج بابت همکاری تشکر کرده‌اند، بیان داشت: امیدواریم بقیه دستگاه‌ها و آحاد مردم هم حمایت کنند و اگر نکته‌ای وجود دارد، تذکر دهند تا اشکال کار برطرف شود نه اینکه اصل کار تعطیل شود.

وی از اقدام این گروه‌ها به عنوان کار فرهنگی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: همواره مسئولان تأکید دارند که باید به سمت کار فرهنگی حرکت کنیم. این گروه‌ها نیز تنها تذکر لسانی می‌دهند، برخورد و بی ادبی از آن‌ها سر نمی‌زند. بلکه براساس قواعد دینی و اخلاقی در حال انجام کار خیری هستند. هماهنگی‌های لازم را نیز انجام داده‌اند. اگر این کار فرهنگی نیست، پس چه کاری فرهنگی است؟

طاهری آکردی در پاسخ به افرادی که شبهه می‌کنند به جای این کار‌ها به مبارزه با اختلاس، رانت خواری و... بپردازید، عنوان داشت: از نظر ما نیز اختلاس، رانت، پارتی بازی، گرفتار کردن مردم در بروکراسی اداری، فعالیت‌های ربوی بانک‌ها و... منکر بوده و باید با آن‌ها مقابله کرد، ولی در نظر داشته باشیم که بی حجابی هم منکر است. اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نمی‌کند، دلیل بر این نمی‌شود که دستگاه‌ دیگری نیز دست از کار بکشد و به وظیفه خود عمل نکند.

وی بیان داشت: اگر جامعه آلوده شود، همه آلوده می‌شوند. ما در فرهنگ اسلامی چیزی به نام «بی تفاوتی» نداریم. امر به معروف و نهی از منکر یعنی این‌که کسی نباید بی تفاوت باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار