مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تصویب برجام گامی در جهت تحول بزرگ اقتصادی کشور است و هم اینک در آستانه این تحول قرار داریم و مناطق آزاد می توانند در این فرصت، نقش آفرینی ویژه ای داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸ 18 October 2015
 به گزارش تابناک هرمزگان، حمیدرضا مومنی در نشست توسعه مناطق آزاد، طرح چند مساله و چالش های پیش رو ، افزود: در چارچوب این تحول بزرگ باید از مزیت های محدود قشم چشم پوشی و بر یک یا دو مزیت برتر جزیره که ریشه های 500 ساله دارد، تمرکز و برنامه ریزی کرد.

وی افزود: قرار نیست در تمامی بخش هایی همچون پوشاک، نفت و تجارت در سطح عالی فعالیت کرد، بلکه باید با شناخت از مزیت های واقعی و سنجش آن ها، در یک یا دو حوزه دارای مزیت گام های اساسی و بلند برداشت.

مومنی با بیان اینکه در این مسیر باید از بیشترین توان برای استفاده درست از زمان بهره برد، گفت: در رقابت با بازارهای بین المللی، رقیبان در حال به روز شدن و ایجاد تسهیلات برای توسعه هستند و در انتظار ما نخواهند ماند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اگر در سال های اخیر، 20 درصد از وصول درآمد هر حوزه را بر عهده مدیران همان بخش می گذاشتند، هم اینک علاوه بر افزایش درآمدها، تمرین های لازم برای رقابت در بازارهای جهانی و افزایش درآمدهای وصولی بدون تکیه به حمایت های دولت انجام شده بود.

مومنی با انتقاد از کمبودها و مشکل های مناطق آزاد، عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه باید سازمانی چابک، نیروی انسانی مناسب، حمایت دولت و برنامه توسعه مصوب داشت تا بتوان به توسعه متوازن دست یافت.
 
ضرورت آمادگی نیروی انسانی برای تعاملات جهانی

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست گفت: نیروی انسانی قشم باید برای تعامل های جهانی و دوران پسابرجام آماده شوند تا بتوان از فرصت پیش رو برای توسعه این منطقه و کشور استفاده کرد.

علی شمس اردکانی افزود: توسعه با انسان ها شکل می گیرد و این در حالی است که قشم با داشتن جمعیت بالای دانشگاهی، نتوانسته است از ظرفیت این نیروهای آموزش دیده با جذب در بنگاه های اقتصادی استفاده کند.

وی ادامه داد: زمانی که کشور دارای 700 میلیارد دلار درآمد نفتی بود باید به فکر ایجاد زیرساخت هایی همچون بیمارستان، مدرسه، دانشگاه، نیروگاه های آب و برق می بودیم، اما در این دوران حتی یک بیمارستان در قشم احداث نشد.

اردکانی اظهار کرد: به دلیل اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گذشته به وظایف خود در قبال ایجاد زیرساخت هایی همچون بیمارستان عمل نکرده است، سازمان منطقه آزاد قشم مجبور به احداث بیمارستان و تحویل آن به این وزارتخانه شد و در عمل این اقدام منطقه آزاد را از دیگر اهداف خود دور کرد.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم با دیگر نقاط جهان رقابت کنیم، باید پنج برابر معمول برای توسعه قشم هزینه کرد تا عقب افتادگی های زیرساختی و مورد نیاز قشم جبران شود.
 
گفتمان مناطق آزاد نیاز به بازتعریف دارد

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت هشتم نیز در این نشست با بیان ضرورت بازتعریف کلیات مناطق آزاد، بر بازنگری وظایف این مناطق تاکید کرد.

محمد ستاری فر قانون های متعدد حقوقی در کشور را یک رکن اساسی ارزیابی و اضافه کرد: باید توجه داشت که همزمان با تصویب قانون ها، باید به دنبال اجرا بود و به نظر می رسد با توجه به وفور و تعدد قانون ها، نوشتن دوباره آن ها در برنامه ششم ضروری نیست.

وی با بیان اینکه قانون های مورد نیاز در کشور در سالیان متمادی تهیه شده است، افزود: شکاف بین ایجاد قانون ها و اجرای آن در حال افزایش است و این موضوع مانع از توسعه یافتگی در کشور می شود.

ستاری فر بیان مشکل ها و مطرح کردن چالش ها را راهکاری برای حل مسائل دانست و گفت: راز توسعه یافتگی در مطرح کردن و ارائه راه حل برای مشکل های خرد و کلان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی، قشم را یک فرصت استثنایی در قلمرو خلیج فارس دانست و افزود: در تمامی مطالعه های انجام شده توسط کشورهای مختلف جهان، شمال خلیج فارس دارای مزیت های بیشتری نسبت به مناطق جنوبی حاشیه خلیج فارس است که از آن جمله می توان به دسترسی همزمان به بازار 70 میلیونی ایران و بازارهای آسیای میانه، شرق و غرب اشاره کرد.

ستاری فر با بیان اینکه ایجاد استانداردها و ایزوهای جهانی در منطقه های آزاد کشور ضروری است، گفت: این در حالی است که در 15 سال گذشته، رقابت پذیری منطقه های آزاد در بخش های مختلفی همچون کشاورزی و صنعت کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار