ایستگاه راه‌آهن شهر همدان در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر همدان و در نزدیکی روستای رباط شورین واقع شده که از زمان افتتاح رسمی تاکنون این ایستگاه تکمیل نشده و جاده دسترسی آن نیز راه روستایی بدون روشنایی است.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ 23 October 2023

ایستگاه راه‌آهن شهر همدان در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر همدان و در نزدیکی روستای رباط شورین واقع شده که از زمان افتتاح رسمی تاکنون این ایستگاه تکمیل نشده و جاده دسترسی آن نیز راه روستایی بدون روشنایی است.

به گزارش تابناک همدان؛ به دلیل دور بودن این ایستگاه از مرکز شهر، مقرر شد بعد از ساخت ایستگاه راه‌آهن در درون شهر همدان این ایستگاه به ایستگاه باری تبدیل شود، اما تا ساخته شدن ایستگاه مسفری درون شهر، از این ایستگاه به عنوان ایستگاه مسافربری استفاده می‌شود.

 این ایستگاه همراه با خط راه‌آهن تهران-همدان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ توسط رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد.

مساحت زیربنای ساختمان‌های ایستگاه باربری شورین ۱۱ هزار و ۳۱۲ مترمربع شامل ساختمان نگهبانی، ساختمان اصلی ترمینال مسافری، نمازخانه، پلیس، ژنراتور، پست برق، منبع زمینی آب ۱۰۰۰ مترمکعبی، منبع هوایی ۱۵۰ مترمکعبی، ساختمان علائم و ارتباطات، خوابگاه لوکوموتیورانان، دپوی تعمیرات، ساختمان منابع سوخت و سکوی سوخت‌گیری، انبار روغن‌آلات جریه، انبار کالا، درزین‌خانه، انبار وسایل کار خط، انبار سوخت روغن درزین، زیرگذر عابر مابین سکوها، شن‌گیری مکانیزه، سایه‌بان سکو، فنس و دیواره محوطه، محوطه‌سازی و کار‌های ساختمانی و تأسیسات برقی و مکانیکی و عملیات خاکی، سالن اصلی، اداری، خدماتی، تأسیسات و فضای سرپوشیده اطراف ساختمان است.

برای رسیدن به این ایستگاه نیمه تمام از جاده‌ای عبور می‌کنید که باریک و ناایمن بوده و به علت تردد کامیون‌های باری آسفالت آن نیز تخریب شده و هیچ روشنایی و تابلوی راهنمایی ندارد.

سالن انتظار این ایستگاه بسیار کوچک بوده و بخش قابل توجهی از مسافران در محوطه بیرونی ایستگاه باید روی زمین بنشینند و این وضعیت در فصول سرد نیز آزار دهنده است.

نمازخانه و راهروی دسترسی به سرویس بهداشتی بهم ریخته بوده و خیلی از مسافران قید استفاده از آن را می‌زنند.

جالب توجه این است که هیچ مسئولی در استان و از جمله مدیرعامل راه‌آهن غرب کشور و مدیرعامل شرکت زیرساخت‌ها به سوالات خبرنگاران پاسخگو نیستند و از سویی دیگر به گفته نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به علت عدم تخصیص اعتبارات، پیمانکار پروژه را رها کرده است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در گفتگو با خبرگزاری فارس در همدان می‌گوید: ایستگاه راه‌آهن همدان به دلیل تخصیص پیدا نکردن اعتبار متوقف شده و پیمانکار پروژه را رها کرده است.

او ادامه می‌دهد: اعتبار این پروژه از اعتبارات سفر رئیس جمهوری به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان است که با عدم تخصیص به موقع متوقف شده است.

فلاحی تاکید می‌کند: رایزنی‌هایی در این باره با وزیر راه و شهرسازی انجام شده و دستورات لازم برای اختصاص اعتبار سفر داده شده، اما هنوز این مهم انجام نگرفته است.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر وزارت راه و شهرسازی با مشکل تامین اعتبار مواجه است و نمی‌تواند این ایستگاه را تکمیل کند و از سویی دیگر طبق برنامه قبلی می‌خواهند ایستگاه جدیدی احداث کنند، چرا هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد؟

تا چه زمانی مردم همدان و البته استان‌های همجوار باید از ایستگاهی نیمه تکمیل که به علت عدم رسیدگی به متروکه بودن بیشتر شباهت دارند برای عزیمت به مشهد مقدس استفاده کنند؟

چرا هیچ فردی و مسئولی حاضر به قبول مسئولیت در این زمینه نیست و پاسخگوی اصحاب رسانه نیست؟ آقایان مسئول این ایستگاه در نظر شما هر چه هست، شباهتی به یک ایستگاه راه آهن ندارد و شأن مردم در آن رعایت نشده است. پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از هدر رفت منابع، ترمینال مسافری فرودگاه همدان که هیچ پروازی ندارد و هزینه هنگفتی روی دست استان و وزارت راه و شهرسازی گذاشته به عنوان ایستگاه راه‌آهن همدان تعیین و مورد استفاده قرار گیرد.

همگان می‌دانند که فرودگاه همدان بنا به دلایل مختلف رونق نمی‌گیرد و پروازی از آن انجام نمی‌شود؛ پس آقایان با پذیرفتن مسئولیت، این اقدام جهادی را انجام دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار