رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح کشت کلزا در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، با افزایش ۲ برابری به ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار رسیده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱ 15 October 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، خسرو شهبازی با بیان اینکه کشت این دانه روغنی بر مبنای الگوی کشت تدوین شده است، افزود: امسال به میزان ۲۷.۷ تن بذر از ارقام ماراتن، نپتون و هیدرومیل بین زارعین کلزا کار توزیع شده است.

وی تاکید کرد: در حدود ۴ هزار و ۷۹ هکتار از مزارع کشت شده از سطح سبز مطلوبی برخوردارهستند ومابقی نیز در مراحل رشد قرار دارند. کشت این محصول از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه سال جاری ادامه داشت.

شهبازی افزود: این محصول در کلیه شهرستان‌های استان به جز ماکو، چایپاره و سردشت کشت شده است و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان نقده با یکهزار و ۲۵۰ هکتار، بوکان با یکهزار و ۱۷۰ هکتار و پلدشت هزار هکتار است.

وی یادآورشد: در سال زراعی گذشته دو هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان در کشت پاییزه به دانه روغنی کلزا اختصاص یافته بود و ۴ هزار و ۵۸۷ تن دانه روغنی از سطح ۲ هزار و ۸۰ هکتار از اراضی قابل برداشت تولید شد.

ین مسئول تصریح کرد: خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و در استان توسط اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان‌هایی که کشت شده، اجرا  می شود.

شهبازی با بیان اینکه برای کاهش ضریب وابستگی به واردات روغن، با توجه به اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن خام و دانه‌های روغنی وارد کشور می‌شود، کشت کلزا را به کشاورزان توصیه می‌کنیم، اضافه کرد:  دانه روغنی کلزا یکی از محصولاتی است که می‌تواند نقش اساسی در افزایش تولید گندم در سال‌های بعدی داشته باشد، چرا که علف‌های هرز را کنترل و با رعایت تناوب عملکرد غلات را نیز افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر و مقرون به صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکار‌های مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار