۶۰ موکب‌دار ستاد اربعین حسینی قم عصر امروز چهارشنبه همزمان با ایام معصومیه و سالروز ورود حضرت معصومه‌(س) به شهر قم طی آیینی با حضور استاندار تجلیل شدند.
کد خبر: ۱۱۳۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ 12 October 2023

به گزارش تابناک قم، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این آیین اظهار داشت: مردم عراق در پذیرایی از ازئران اربعین حسینی پیش قدم بودند و برای ما سرمشق هستند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در ادامه افزود: عراقی‌ها به سبک خودشان درس‌آموز بودند و موکب‌داران ایرانی نیز با الگو از مردم این کشور، وظیفه خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند.

امام جمعه قم همچنین تاکید کرد: خادمی در اربعین به گونه‌ای باشد، که زائران از همراهی موکب‌داران حس خوبی پیدا کنند.

آیت‌الله سعیدی؛ شناسایی نقاط ضعف و قوت پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران اربعین را ضروری عنوان کرد و بیان داشت: تجربه‌هایی که در زمینه موکب‌داری اربعین به دست آمده به شکل یک مجموعه در اختیار همگان قرار داده شود.

حماسه غزه متاثر از قیام امام حسین(ع) است

رئیس اتاق فکر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه آنچه در حماسه غزه می‌بینیم یکی از آثار قیام و نهضت اباعبدالله الحسین‌(ع) است گفت: نهضت حسینی موضوعی مربوط به شیعه نیست، بلکه تاثیر آن جهانی است و در میان پیروان سایر ادیان نیز خود را نشان داده است.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان همچنین با قدردانی از خدمات صورت گرفته از سوی دولت در ایام اربعین سال جاری خاطرنشان کرد: برکت‌های این خدمات را دیدم..

وی همچنین خدمات شایسته موکب‌داران قم در این ایام را مورد توجه قرار داد و گفت: قم میراث‌دار مردان انقلاب اسلامی است، انقلاب از این شهر آغاز شد و از این رو پیشگامی آن در موکب‌داری اربعین نیز کاملا طبیعی است.

رئیس اتاق فکر رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: موکب‌داران اربعین هر خدمتی برای زائران انجام می‌دهند مانند پُرکردن خشاب سربازی امام زمان‌(عج) است.

وی با بیان اینکه اربعین از امور جامع محسوب می‌شود گفت: همان قدر که اربعین مسئولیت ما را افزایش داد و پاسداشت قیام امام حسین(ع) را جهانی کرد به همان اندازه نیز باید در مردمی نگه داشتن اداره اربعین اهتمام کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان با تاکید بر اینکه اداره اربعین بهترین الگوی مدیریتی به شمار می‌آید گفت: در میان این مردم شایستگی‌های فوق‌العاده‌ای است، در بین موکب‌داران افرادی هستند که اگر زمینه برای آنان فراهم شود به خوبی کارها را انجام می‌دهند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که این آینده سبک زندگی و حکمرانی ما می‌باشد گفت: معنای مردم سالاری دینی فقط شرکت در انتخابات نیست، بلکه به آن معنا است که مردم در همه امور سالار خود باشند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات قم نیز در بخشی از این آیین طی سخنانی با تاکید بر توجه جدی به مردمی‌سازی مدیریت مراسم اربعین گفت: توجه به قوانین و مقررات اربعین در کشور عراق از جمله مسائلی است که موکب‌دارن باید به آن توجه کنند.

رضا حافظی اضافه کرد: موکب‌ها در قبل، حین و بعد از اربعین به گونه‌ای مدیریت شود که اسرافی انجام نشود.

وی همچنین توسعه موکب‌های اربعین را مورد اشاره قرار داد و گفت: موکب‌های اربعین باید به صورت مجتمع‌های بزرگ و مجموعه کامل باشند.

حافظی اظهار کرد: در استقرار موکب‌ها اولویت‌بندی و زمان‌بندی مورد توجه قرار گیرد تا در تمام مدتی که راهپیمایی اربعین در جریان است، شاهد برپایی موکب‌ باشیم.

۲۳۰ موکب قم به زائران اربعین خدمات دادند

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم نیز با بیان اینکه امسال در ایام اربعین در سه جبهه خدمت ارائه دادیم گفت: ۲۳۰ موکب از خادمان و زائران امام حسین(ع) در ستاد بازسازی عتبات و عالیات خدمت‌رسانی کردند.

ابوالقاسم مقیمی گفت: ۱۶۰ موکب در کشور عراق و مابقی موکب‌ها نیز در قم و شهرهای مرزی از جمله کرمانشاه، قصر شیرین، ماهیدشت، چذابه، شلمچه، میرجاوه و حتی برخی شهرهای بین‌راهی به خدمات رسانی پرداختند و این نشان از توان بالای قمی‌ها در ارائه خدمات است.

قائم مقام ستاد اربعین قم خاطرنشان کرد: این استان به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد موکب را در کل کشور دارد.

مقیمی با ذکر این نکته که بیش از ۴۰ روز میزبان زائران اربعین بودیم گفت: فرآیند اربعین در کشور سال‌های گذشته ۱۵ روز بود، ولی امسال با کمی اغماض و دستور وزیر کشور به ۲۵ روز رسید.

معاون استاندار قم همچنین مهمترین نکته در خدمات رسانی به زائران اربعین را همراهی دستگاه‌های دولتی با گروه‌های مردمی دانست و بیان کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی خود را در موضوع اربعین حذف کرده‌اند و در پیشانی کار نبودند و کارها با کمک مجموعه‌های مردمی انجام پذیرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار