مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع ۳۵ مورد مرگ مغزی در خوزستان در شش ماهه نخست امسال، از اهدای عضو ۱۱ نفر از این تعداد خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴ 08 October 2023

دکتر جواد شریعتی با اشاره به انجام یازدهمین عمل اهدای عضو در استان خوزستان در روز گذشته (۱۵ مهرماه) اظهار کرد: امسال ۳۵ مورد مرگ مغزی در خوزستان رخ داد که ۸۰ درصد این موارد مرگ مغزی قابلیت اهدای عضو را داشتند اما تنها در ۱۱ مورد خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت دادند.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از خانواده‌ها از برگشت‌ناپذیر بودن حیات فرد دچار مرگ مغزی اطلاع ندارند، افزود: امسال تعداد موارد مرگ مغزی در خوزستان کمتر بود و در نتیجه تعداد موارد اهدای عضو هم نسبت به شش ماهه اول سال گذشته کمتر بوده است اما میزان رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو کمتر شده است بنابراین باید بیشتر فرهنگ‌سازی شود تا مردم بیشتر در این امر خیر مشارکت کنند.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در خوزستان پتانسیل و ظرفیت‌های بیشتری برای اهدای عضو وجود دارد و جا دارد کارهای بیشتری در خصوص فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شود. اگر فرهنگ اهدای عضو در خوزستان جا بیفتد حداقل سالی ۱۰۰ نفر نیازمند عضو پیوندی در استان نجات پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر مورد اهدای عضو می‌تواند با پیوند ارگان‌های حیاتی حداقل چهار نفر را به زندگی برگرداند، افزود: خانواده‌هایی که به اهدای عضو رضایت می‌دهند در سخت‌ترین شرایط روحی و شوک، این کار را انجام می‌دهند اما برخی نمی‌توانند این بار سنگین عاطفی را تحمل کنند و به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند. باید صدای خانواده‌هایی که در این شرایط رضایت داده‌اند که اعضای عزیزان‌شان را اهدا کنند را به مردم برسانیم تا متوجه شوند می‌توانند از دل مرگ، افراد دیگری را به زندگی برگردانند.

تقدیر از خانواده‌های اهداکننده با زیارت حرم امام رضا(ع)

شریعتی با تاکید بر لزوم تکریم خانواده‌هایی که به اهدای عضو عزیزان‌شان رضایت می‌دهند، عنوان کرد: در استان خوزستان تاکنون حدود ۷۰ خانواده نسبت به اهدای عضو عزیزان‌شان رضایت داده‌اند و توانسته‌اند زندگی را به تعداد زیادی از بیماران نیازمند عضو ببخشند.

وی با بیان اینکه هر کاری برای این خانواده‌ها انجام دهیم باز هم نمی‌توانیم کار خداپسندانه آن‌ها را جبران کنیم، افزود: به منظور تقدیری کوچک از این سخاوتمندی این خانواده‌ها، در جشن نفس امسال برای نخستین بار به قید قرعه ۱۰ خانواده شامل ۲۰ نفر انتخاب شدند تا به سفر زیارتی حرم امام رضا(ع) بروند.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنا داریم که در هر جشن نفس، تعدادی از این خانواده‌ها را به زیارت حرم امام رضا(ع) بفرستیم. این سفر زیارتی از ۱۴ تا ۱۹ مهرماه و با همکاری دفتر مشارکت‌های مردمی و معاونت پشتیبانی دانشگاه و میزبانی آستان قدس رضوی میسر شده است.

منبع/ایسنا

برچسب ها: پیوند عضو ، اهدای عضو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار