رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مرزهای فکری و اعتقادی را مرزبانی می‌کنند، گفت: روحانیت در دوران دفاع مقدس و حتی در همین سال‌های اخیر نشان داد که علاوه بر مرزهای فکری و اعتقادی همچنان مرزبان امنیت نیز است.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱ 03 October 2023

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز دوشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) قم طی سخنانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از زمان پیامبر اسلام(ص) آغاز به کار کرده‌اند اظهار داشت: کسانی که گرد شمع وجود پیامبر می‌نشستند، و در محضر آن حضرت آموزش می‌دیدند، هسته‌های اولیه حوزه‌های علمیه را تشکیل دادند.

وی افزود: از آن زمان تاکنون، حوزه‌های علمیه دارای وجودی مبارک و پرثمر و نتایج مفید و ارزشمندی بوده‌اند.

حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه سه کارکرد روشن داشته و همچنان نیز دارند گفت: ارائه اسلام اصیل نخستین کارکرد حوزه‌هاست.

وی اضافه کرد: بعد از آموزش و آگاه شدن به مسائل، وظیفه حوزه‌های علمیه ارائه اسلام اصیل و بدون کجی و انحراف می‌باشد.

امام جمعه قم در ادامه همچنین حوزه‌های علمیه را بهترین مکان برای یافتن تفکر ناب نشات گرفته از کتاب و سنت دانست و گفت: کتاب و سنت سرچشمه زلال اسلام ناب هستند.

 رئیس جامعه مدرسین با بیان این مطلب که حوزه‌های علمیه باید طبق کتاب و سنت شاگرد تربیت کرده و رشد علمی پیدا کنند بیان داشت: کوه‌های سر به فلک کشیده متزلزل می‌شوند ولی انسان وابسته به کتاب و سنت و سیراب شده از این سرچشمه، ثابت و استوار می‌ماند و تا پای جان در این مسیر حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ، انحراف‌ها و گرایش‌هایی مانند صوفی‌گری، بابیه و بهاییه که به وجود آمده، عمدتا به خاطر دوری از خط مشی اصیل روحانیت و حوزه‌های علمیه است.

وی همچنین یادآور شد: پاسخ‌گویی به شبهه‌ها از نقاط قوت حوزه‌های علمیه است، گاهی وقت‌ها حوزه‌ها درس و بحث را تعطیل می‌کردند تا کتاب بنویسند و شبهه‌ها را پاسخ دهند.

حسینی بوشهری اظهار کرد: رشد مباحث کلامی حوزه‌ها چه در عصر امامان معصوم(ع) و چه در زمان‌های بعد به خاطر نقدها و ایرادهاست.

وی همچنین گفت:‌ شهید مطهری از چهره‌های شبهه‌ستیز بود، شبهه‌ای که تازه در غرب شکل گرفته بود، وارد مرزهای ایران نشده بود، به جنگ آن می‌رفت.

وی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از نظر فقاهت و دانش می‌توانند بدرخشند و در مقابل هر شبهه‌ای نیز حرفی برای گفتن دارند، اگر همه کتاب‌های شبهه‌دار را هم عرضه کنند، حوزه‌ها هراسی ندارند، به شرطی که فارغ‌التحصیلان علاوه بر درس‌های متعارف، شبهه‌ها را رصد، و پاسخ قاطع پیدا کنند که نه تنها در کشور بلکه در عرصه بین‌المللی قابل ارائه باشد.

رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مرزهای فکری و اعتقادی را مرزبانی می‌کند گفت: روحانیت در سال‌های دفاع مقدس و حتی در همین سال‌های اخیر نشان داد که علاوه بر مرزهای فکری و اعتقادی همچنان مرزبان امنیت نیز است.

وی افزود: روحانیت نه تنها در جبهه جنگ شهید می‌دهد بلکه در بحث‌های اعتقادی نیز به جنگ دشمن می‌رود، هر چند به قیمت جانش تمام شود.

۱۱۰ نفر برای تحصیل در متجمع ائمه اطهار پذیرش شدند

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) نیز دراین آیین با بیان اینکه متقاضی پذیرش در این مجتمع در برخی سال‌ها در مقاطع مختلف سطح، خارج، کلام و تفسیر بیش از یک‌هزار نفر بوده است گفت: درسال تحصیلی جاری حدود یک‌هزار نفر متقاضی پذیرش در این مجتمع بوده‌اند که از مجموع کل متقاضیان ۱۱۰ نفر مورد پذیرش قرارگرفتند.

حجت‌الاسلام محمدرضا فاضل کاشانی در ادامه افزود: تعداد پذیرش شدگان در سطح یک ۲۸ نفر، در سطوح عالی ۲۸ نفر، در مقطع خارج ۲۱ نفر، در پزشکی پنج نفر، در فقه‌ حکومتی ۱۳ نفر، در کلام ۱۰ نفر و در تفسیر نیز ۳۲ نفر است.

وی گفت: در پذیرش این افراد دقت کافی شده، تا این امکان‌های محدودی که در اختیار داریم، به بهترین‌ها تعلق گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: برخی از آموزش دیدگان و فارغ‌التحصیلان مجتمع ائمه‌ اطهار(ع) در امتحان‌های خبرگان رهبری قبول شدند و بعضی حتی به مجلس خبرگان راه پیدا کرده‌اند، بعضی‌ها در منصب امامت جمعه و بعضی دیگر هم در مدیریت‌های مختلف در مدارس تخصصی فقه اشتغال دارند.

مدیر مجتمع ائمه اطهار خاطرنشان کرد: اکثریت فارغ‌التحصیلان و یا محصلان این مجتمع هم اکنون از استادان برجسته حوزه در سطوح عالی هستند، و برخی نیز درس خارج تدریس می‌کنند.

وی همچنین تعداد محققان و پژوهشگران فعال در این مجتمع را ۱۰۱ نفر ذکر کرد و گفت: ۹ نفر در قالب‌ گروه‌های علمی فعالیت می‌کنند و سال گذشته ۲۳ نشست علمی برگزار شد.

فاضل کاشانی افزود: در کل دوره‌ای که معاونت پژوهشی فعال بوده، ۱۱۵ نشست علمی برگزار و بیش از ۴۰۰ جلد کتاب هم انتشار یافته‌است.

وی انعقاد ۳۲ تفاهم‌نامه میان مجتمع ائمه اطهار(ع) با موسسه‌ها و نهادهای علمی دیگر را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۰۰ مقاله نیز پذیرفته شده‌است.

وی یادآور شد: مجتمع ائمه اطهار دارای یک کتابخانه به مساحت چهارهزار مترمربع است که ۶۰۰ نفر می‌توانند به صورت همزمان از سالن‌های مختلف آن استفاده می‌کنند.

مدیر این مجتمع آموزشی در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: امسال آموزش فقه تخصصی پزشکی را داریم و برای ششمین دوره، افرادی را برای آموزش فقه پزشکی پذیرش کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید فقه الحکومه نیز به درس‌های این مجتمع اضافه شده است بیان کرد: حدود ۱۳ نفر نیز برای آموزش این فقه پذیرش شده‌اند.

وی بیان کرد: موسسه ائمه اطهار(ع) که متکلف مباحث کلامی و تفسیری است نیز بیست و یکمین سال فعالیتش را آغاز می‌کند.

 در آستانه میلاد با سعادت پیامبر اسلام و حضرت امام جعفر صادق‌(ع) بیست‌وششمین دوره درس‌های مجتمع آموزشی پژوهشی فقهی ائمه اطهار(ع) قم طی آیینی با حضور شخصیت‌های حوزوی آغاز به کرد.

در این آیین ۱۲ تن از ممتازان علمی این مجتمع نیز تجلیل شدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار