کد خبر: ۱۱۱۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ 01 August 2023

افزایش روز افزون دامنه نفوذ رسانه ها و فضای مجازی بر جامعه و جهت دهی نگرش آنان به پدیده های اجتماعی امری بدیهی و غیرقابل انکار است. در همین راستا برای باورپذیری مفاهیم و اصول زندگی روزمره، از مهم ترین ابزار اثربخش رسانه ها ارزیابی می گردند. این که در رسانه ها به بیان اهمیت و ضرورت بسیاری الگوهای رفتاری فردی و جمعی پرداخته شود گواه این مدعاست که میزان توجه مخاطب به این ابزار نیز بیشتر از شیوه های دیگر است.
با آغاز فصل گرما چاره اندیشی ها برای انعکاس سریع اخبار صنعت برق و حوزه انرژی نیز گسترش یافت. از اینرو آگاهی بخشی و پرداختن بیشتر به موضوعات مهم بویژه مدیریت مصرف بهینه برق در بازه زمانی شروع پیک بار تابستان از اواسط خردادماه ضروری تر از هر زمان دیگری به نظر می رسید. هر چند که کاهش ساعات کاری ادارات و سازمان ها بخشی از برنامه های پیش بینی شده برای عبور موفق از پیک بار تابستان 1402 بوده است. اما نقطه ی مهم تر ماجرا به مدیریت مصرف مشترکین برق باز می گردد.
بدون شک انسان ها در کنار تلاش برای ایجاد حس آرامش و آسایش خود و خانواده، حس نوع دوستی و آسوده خواهی برای دیگران را نیز کم و بیش در نهاد خود دارند. ضمن این که می توان با رفتارهای صحیح و متمدنانه در زندگی دیگران نیز به شکل مثبت اثرگذار بود. برجسته ترین مثال این گفتار در گرم ترین روزهای تابستان، مصرف برق است که به بیشترین میزان استفاده در طول سال رسیده است. این که با خاموش کردن کولر از یکسو، روشنایی و آسایش را به دیگری هدیه کنیم تبلور حسی رضایت بخش و انجام وظیفه شهروندی است.
با نگاهی به روند تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده ماههای اخیر به مخاطبان جهت مدیریت بهینه مصرف برق، افکار عمومی به پذیرش این باور و تغییر نگرش در این خصوص رسیده است. تحقق این رسالت در نتیجه ی جریان سازی گسترده از طریق فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ها بوده است که در ایفای نقش ذاتی خود عمل نموده اند. هر چند که بهره گیری مطلوب و اثربخش از این ابزارها به شکل هدفمند صورت گرفته است.
خوشبختانه باید گفت رسانه ها بعنوان هدایت بخش افکار مخاطبین در مقوله مدیریت بهینه مصرف برق موفق عمل نموده اند. اگر چه در برخی روزها آمار مصرف مشترکین بیش از میزان مصرف در بازه زمانی مشابه سال گذشته بوده (که آن هم به دلیل افزایش بی سابقه گرما قابل توجیه است) اما درک عمومی جامعه از تناسب میزان تولید و مصرف برق در سایه آگاهی بخشی رسانه ای ایجاد شده است. رسانه ای که به شیوه های مختلف حساسیت عمومی را نسبت به اسراف و اتلاف منابع انرژی برانگیخته و جامعه را برای عبور از قله مصرف در تابستان ها با تلاشگران صنعت برق هم راستا ساخته است.
نسترن رهذار-مدیر روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق رامین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار