رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت قرار دارد، گفت: ۵۰ درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد و سالانه ۵۴۰ هزار تن گندم در استان تولید می شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ 15 July 2023

تور رسانه‌ای توانمندی‌های ناوگان برداشت غلات استان همدان به همت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت قرار دارد، گفت: ۵۰ درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد.

به گزارش تابناک همدان، رضا بهراملو تولید سالانه گندم در استان را ۵۴۰ هزار تن دانست و افزود: گندم محصولی استراتژیک و غذای غالب جامعه است و با بالا بردن تولید گندم می‌توانیم کشور را به خودکفایی رساند از تصمیم گیری‌های سیاسی بین المللی به دور کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات در حوزه گندم باید افزایش یابد تا خودکفایی در این بخش ایجاد شود، تصریح کرد: غذا در جنگ اقتصادی همچون اسلحه است و با توجه به اینکه روسیه و اکراین در جنگ با یکدیگر بودند، تاثیرات این جنگ در تامین گندم جهان بیش از پیش نمایان شد.

بهراملوخاطر نشان ساخت: همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

در این بازدید و تور رسانه‌ای، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه ۶۱ هزار هکتار اراضی شهرستان زیر کشت غلات است، افزود: ۴۲ هزار هکتار از این اراضی به گندم آبی و دیم و ۱۹ هزار از این میزان به جو آبی و گندم اختصاص دارد.

عبدالحسین اکبری افزود: کمباین‌های شهرستان بهار توانمندی این منطقه را نشان می‌دهد که علاوه بر استان در مناطق کشاورزی کشور نیز فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد کمباین‌های استان همدان در حسن قشلاق فعال هستند، یادآور شد: این روستا ۴۰۰ دستگاه کمباین دارد که خدمات کشاورزی به سایر استان‌ها نیز می‌دهند.

اکبری روستای حسن قشلاق را یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان همدان دانست و گفت:
روستای حسن قشلاق با روستا‌های همجوار خود ۸۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات دارند و به تمام کشور خدمات برداشت گندم و جو ارائه می‌کنند.

نماینده کشاورزان در روستای حسن قشلاق نیز گفت: مشکل کمبود تراکتور داریم و برخی که تقاضای تراکتور داده اند بیش از سه سال است که منتظرند که این ناوگان کشاورزی به دستشان برسد.

وی با اشاره به اینکه برای سمپاشی مزارع نیاز به اداوات مربوط داریم که امیدواریم جهاد کشاورزی در این زمینه به ما کمک کند، افزود: اگر سمپاشی بموقع انجام نشود کیفیت محصول به دست آمده خوب نمی‌شود و به کشاورز ضرر هنگفت وارد می‌کند.

امیر متوکل ادامه داد: در سال ۱۳۶۰ با ۷۰ کمباین تعاونی کمباین داران را تشکیل دادیم و از آن پس نسبت به ارائه خدمات کشاورزی در سطح منطقه و استان پرداختیم.

وی تاکید کرد: هزینه‌های تولید گندم در کشور بالا رفته و برای کشاورزان به صرفه نیست با این همه هزینه مبادرت به تولید محصولی کنند که آینده آن‌ها را تضمین نمی‌کند.

لازم به ذکر است، روستای حسن قشلاق از توابع بخش صالح آباد شهرستان بهار با جمعیتی حدود هزار و ۲۰۰ نفر و ۳۷۰ خانوار یکی از قطب‌های مهم محصول گندم در استان همدان است که به طور متوسط هر خانواده یک دستگاه کمباین دارند که هنگام برداشت محصول گندم علاوه بر استان همدان در سایر مناطق کشور نیز خدمات برداشت گندم و جو انجام می‌دهند.
50درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد/ حسن قشلاق یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان همدان

50درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد/ حسن قشلاق یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان همدان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار