مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان اینکه در تلاشیم تا به 25 کتابخانه موجود استان، کتابخانه‌های کودک، پردیسان و روستایی را نیز اضافه کنیم، گفت: میانگین اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان قم در یک سال گذشته 34 هزار نفر و سرانه امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی 13 کتاب به ازای هر عضو بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲ 27 June 2023

به گزارش تابناک قم، مهدی توکلیان امروز در گفت‌وگویی، طی سخنانی بیان کرد: درحال حاضر 25 کتابخانه فعال در استان قم مشغول خدمت‌رسانی به مردم عزیز هستند، از این تعداد 5 کتابخانه در روستاها و 5 کتابخانه در سایر شهرستان‌ها و باقی در شهر قم هستند.

وی ادامه داد: برای سال 1402 در تلاش هستیم یک کتابخانه ویژه کودکان تحت عنوان «هدهد سفید»، یک کتابخانه در پردیسان و یک کتاب‌خانه روستایی دیگر به این آمار اضافه کنیم تا نقاط مختلف بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: با توجه به سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به منظور دسترسی عموم مردم به خدمات کتابخانه‌های عمومی در تمامی کتابخانه‌ها بخش‌های اصلی کتابخانه از جمله، مخزن کتاب بزرگسال، بخش کودک، بخش نوجوان، سالن مطالعه و بخش مرجع وجود دارد.

وی افزود: با این حال در هر استان یک یا چند کتابخانه شاخص با خدمات ویژه وجود دارد که مردم از آن بهره می‌برند؛ در استان قم نیز کتابخانه مرکزی قم شاخص‌ترین کتابخانه به لحاظ زیربنا و خدمات طراحی شده، در این مجموعه بیش از 40 خدمت متنوع و به‌روز برای گروه‌های مختلف در تمامی رده‌های سنی دیده شده است.

توکلیان خاطرنشان کرد: بخش ویژه نوجوان که جزو اولین و بزرگترین بخش‌های نوجوان کتابخانه‌های عمومی کشور است، بخش کودک، بخش مبتنی بر وب و غیره بخش‌های مختلف کتاب‌خانه مرکزی قم محسوب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به آخرین آمار عضویت در کتابخانه‌های استان اظهار کرد: درحال حاضر 37 هزار و 816 نفر به عضویت کتاب‌خانه‌های استان درآمده و از خدمات گوناگون بهره‌مند هستند.

وی توضیح داد: در سال گذشته بیش از 450 هزار کتاب در کتاب‌خانه‌های استان به امانت رفته است، میانگین اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان قم در یک سال گذشته 34هزار نفر بوده و با این اوصاف سرانه امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان قم 13 کتاب به ازای هر عضو بوده است.

توکلیان در پاسخ به این سوال که آیا روستاهای استان از از کتابخانه سیار بهره‌مندهستند، گفت: متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که با نهادها و ارگان‌های مختلف استان در سالیان گذشته داشتیم، به منظور تامین وسیله نقلیه برای راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری و روستایی به نتیجه‌ قابل قبولی نرسیده‌ایم.

وی افزود: واقعیت این است که روستاهای زیادی در استان قم وجود دارند که امکان دسترسی به منابع و خدمات کتابخانه‌ای ندارند، قطعا راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار گامی مهم در گسترش عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب برای همه اقشار به ویژه کودکان و نوجوانان در استان خواهد بود. امیدواریم با همدلی، همراهی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجرایی، این امر مهم تحقق یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان اینکه از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در اوقات فراعت تابستانی در استان، خاطرنشان کرد: در این مدت اقدام به برگزاری نشست‌های کتابخوان تخصصی، نشست کتابخوان اختصاصی، رونمایی از کتب مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی هنرهای تجسمی و صنایع دستی، مهارت های کامپیوتری، داستان‌نویسی کردیم.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق مراجعه به کتابخانه های عمومی و یا پورتال اداره‌کل با ما ارتباط برقرار کرده و از برگزاری جدیدترین برنامه‌ها مطلع شوند.

توکلیان در انتقاد از کم‌رنگ بودن خیرین در حوزه نذر و وقف فرهنگی در قم تاکید کرد: متاسفانه با وجود خیرین خیراندیش و دغدغه‌مندی که در شهر قم سکونت دارند، موضوع وقف و نذر فرهنگی کمی مغفول واقع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: با وجود تلاش‌های انجام شده در این راستا نیز تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، امیدواریم بتوانیم در آینده و با همکاری واقفان دلسوز استان، برخی از موانع و مشکلات در ساخت و توسعه و گسترش فضای کتابخانه‌های عمومی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و استان برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار