شمیمی بهشتی در کوچه باغهای خوی پیچیده
پنجمین جشنواره گلابگیری سنتی از گل محمدی با هدف توسعه صنعت گردشگری در شهرستان خوی یکی از خاستگاههای مهم این طلای سرخ در کشورمان برگزارشد .
کد خبر: ۱۱۱۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵ 16 June 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، با هدف توسعه صنعت گردشگری ،پنجمین جشنواره گلابگیری سنتی از گل محمدی با حضور تولید کنندگان و با نوان کار آفرین در شهرستان خوی یکی از خاستگاههای مهم این طلای سرخ در کشورمان برگزارشد .
در این جشنواره جمعی ازباغداران و تولیدکنندگان برتر و بانوان کارآفرین درحوزه  تولید و فراوری سنتی گل محمدی در پارک بانوان خوی گردهم آمدند تا به شکرانه برداشت این گل ملی و فرصت استفاده از عطر ناب گل محمدی جشن بگیرند.
گل به آب دادن ، تهیه گل قند و انواع مربا از گل محمدی توسط بانوان و مادران و گل گردانی از آئین های زیبایی است که مردم و گردشگران در کنار گلابگیری سنتی این آئین ها را به تماشا نشستند.
هنرمندان ملی و استانی موسیقی و نمایش و سایر رشته های هنری هم در این جشنواره با اجرای برنامه مختلف هنری با موضوع گل محمدی هنرنمایی کردند.

 

شهرداری خوی بنیانگذار این آئین سنتی است.
نصراله پور شهردار خوی توسعه صنعت گردشگری برپایه معرفی و فراوری سنتی گل محمدی و گلابگیری سنتی را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد و افزود : در این دوره از جشنواره بیش از80 بانوی خوش ذوق در فراوری سنتی گل محمدی و گلابگیری توانمندیهای خودشان را به نمایش گذاشتند.
وی افزود : برگزاری این جشنواره بصورت ملی در دستور کار شورای اسلامی و شهرداری قرار دارد.
برپایی نمایشگاهی از توانمدیهای بانوان و هنرمندان خویی در عرصه فراوری گل محمدی از دیگر بخشهای این جشنواره بود.
با نوان خویی از برگ های تر گل محمدی بیش از 10 نوع مربا تهیه و به بازار عرضه میکنند.
گل محمدی خوی از نظر عطر و طعم بی نظیر ترین گل محمدی در ایران است چرا که با وجود قند طبیعی فراوان بهترین مربا و انواع فرآورده از جمله گلاب ناب از آن بدست می آید.
گلاب گل محمدی با ارزش غذایی فراوان در درمان زخم معده ، ضعف عمومی ، بیماریهای صفراوی ، اسهال و جلو گیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است.


همه ساله ازاوایل خرداد ماه تا اوایل تیرماه شهرستان خوی به گلستانی از گلهای محمدی تبدیل می شود.
مهندس امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی از تحقق برنامه 10 ساله توسعه سطح زیر کشت گل محمدی براساس اهداف وزارت کشاورزی در زمینه این محصول در خوی خبر داد و افزود : براساس برنامه 10 ساله سطح زیر گشت این محصول در این شهرستان از 30 هکتار، امسال به 180 هکتاررسید ه است
وی افزود : توسعه سطح زیر گشت بستر را برای تولید اقتصادی گل محمدی در خوی فراهم ساخته است بطوریکه جهاد کشاورزی خوی براساس برنامه توسعه گشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی تا سال 1405 علاوه بر تداوم توسعه گشت این محصول تا 500 هکتار ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری این محصول را در دستور کار خود قرار داده است
مردانی گونه های گل محمدی کشت شده در خوی از نوع رقم های خاردار ریز کوتاه و بزرگ و توده های محلی اعلام کرد و افزود: از 80 در صد محصول گل محمدی خوی گلاب استحصال و بقیه در صنایع شیرینی سازی و تهیه مربا مصرف می شود که پیش بینی میشود بیش از 1میلیون 60 هزار لیتر گلاب تولید شود

مهندس مردانی رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی گل محمدی این شهرستان را از نظر عطر و طعم کم نظیر دانست و گفت : این محصول مشتریان فراوانی در استانهای همجوار و کشورهای همسایه دارد بطوریکه 70 درصد این محصول بصورت خشک یا تر به استانهای آذربایجان شرقی ، اردبیل و زنجان و از جمله شهر کاشان و کشورهای همسایه ازعراق ، جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر می شود

 

درصورت ایجاد صنایع تبدیلی ، تولید گل محمدی وارزش افزوده آن 3 برابر شده و بستر برای صادرات و ارز آوری از طریق این محصول فراهم و اشتغال در این بخش در شهرستان خوی به چند برابرافزایش می یابد
برداشت این محصول در شهرستان خوی از اوائل خرداد ماه شروع و تا اوائل تیر ادامه می یابد
گل محمدی در آذربایجان غربی به قیزیل کول مشهور است ودر ادبیات و فرهنگ مردم جایگاه والایی دارد
شهرستان خوی یکی از خاستگاههای گل محمدی در کشورو قطب اول تولید این محصول در آذربایجان غربی است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار