فرماندار همدان گفت: برای ثبت جهانی هگمتانه نیازمند بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی در راستای تبیین اقدامات انجام شده، اقناع افکار عمومی و مزایای ثبت جهانی این اثر هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 13 June 2023

فرماندار همدان گفت: برای ثبت جهانی هگمتانه نیازمند بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی در راستای تبیین اقدامات انجام شده، اقناع افکار عمومی و مزایای ثبت جهانی این اثر هستیم.

به گزارش تابناک همدان، مسلم مخفی با تاکید بر نقش بی بدیل رسانه ها در ثبت جهانی هگمتانه اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت ثبت جهانی هگمتانه و رونق گردشگری وضعیت بازار، اقتصاد و معیشت کسبه این منطقه بهبود می یابد.

وی افزود: در راستای رفع موانع ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» برخی از اقدامات مانند حذف طبقات اضافه ساختمان حوزه هنری، جداره سازی بوعلی و اکباتان، جابه جایی ایستگاه های حمل ونقل عمومی، جمع آوری تاسیسات روشنایی معابر در میدان هگمتانه در حال پیگیری است.

فرماندار همدان ادامه داد: اجرای طرح جمع آوری معتادان از حریم تپه باستانی و خیابان اکباتان، جانمایی و ساماندهی انگشتر فروش ها، حذف زواید بصری و ساماندهی سیما و منظر با همکاری شهرداری، ساماندهی سرای میرزا کاظم و جانمایی تعدادی از مسیرهای حمل و نقل عمومی به انتهای خیابان اکباتان از دیگر اقدامات شاخص در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه است.

مخفی اظهار داشت: تغییر راه دسترسی بازار آهن فروشان، اصلاح هندسی هگمتانه و انتهای بلوار الوند، عقب نشینی و افزایش عرض دباغخانه، جلوگیرمیدانی از فعالیت بساط گستران در خیابان اکباتان، رفع سد معبر واحدهای صنفی و مسدود کردن مبادی تردد موتور سیکلت در پیاده راه ها در دست اقدام است.

وی از برگزاری نمایشگاه، جشنواره و برنامه های متنوع فرهنگی در پیاده راه اکباتان خبر داد و افزود: ساماندهی کابل های برق در خیابان اکباتان و کاروانسراها، پیش بینی و تامین سرویس های بهداشتی عمومی در خیابان اکباتان، بهبود روشنایی معابر پیاده راه اکباتان و بررسی درخواست راه اندازی خودروهای برقی پیگیری می شود.

فرماندار همدان گفت: تسهیل در استعلامات و صدور مجوزهای مورد نیاز بازسازی واحدهای صنفی، ساماندهی کوچه افروزی، مرمت کاروانسرای گلشن تا سرای گندمی ها، بهره گیری از ظرفیت تابلوهای تبلیغاتی و تلویزیون های شهری در جهت اقناع سازی و اطلاع رسانی ثبت جهانی هگمتانه در دستور کار قرار دارد.

مخفی افزود: در راستای ثبت جهانی هگمتانه هم افزایی مطلوبی بین دستگاه های اجرایی با محوریت استاندار شکل گرفته و ضمن برگزاری جلسات، مسائل اساسی پیگیری می شود.

وی، گردشگری را یکی از محورهای اصلی توسعه در شهرستان و استان همدان برشمرد و اظهار داشت: در سال های اخیر مردم به شدت در این خصوص دغدغه مند شده اند و از مسئولان توقع دارند آثار فرهنگی کشورشان ثبت شود.

فرماندار همدان نقش افکار عمومی در اهمیت دادن به مقوله ثبت جهانی آثار تاریخی را بی نظیر دانست و گفت: ظرفیت های گردشگری همدان آنطور که باید برای مردم اعلام نشده و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 پرونده ثبت جهانهگمتانه و مرکی «ز تاریخی همدان» در بهمن ماه سال گذشته به یونسکو تحویل داده شد.

این پرونده شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار