معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري خراسان رضوی خبر داد ؛
مرتضوی با بيان اين که 9 فقره سرقت مسلحانه از بانک هاي مشهد طي 6 ماه گذشته انجام شده است، گفت: سرقت مسلحانه از جرايم خاص و ويژه است که افکار عمومي را تحت تاثير قرار مي دهد.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 12 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، معاون رئيس کل دادگستري خراسان رضوي با اعلام 10 جرم اول استان در 6 ماهه اول امسال، گفت: سرقت، توهين، ضرب و جرح، تهديد، ايراد صدمه بدني عمدي دراثر رانندگي، تخريب، نگهداري مواد مخدر، کلاهبرداري، خيانت در امانت و ترک انفاق(نفقه) 10 جرم اول استان طي 6 ماهه اول امسال بوده است.
سيد امير مرتضوي" معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان، روز گذشته در نشست کارگروه رسانه و مطبوعات شوراي پيشگيري از وقوع جرم استان، با بيان اين مطلب افزود: جرايم با ماهيت فرهنگي و اجتماعي در صدر قرار گرفته اند. در گذشته جرايم مواد مخدر در صدر قرار داشت اما اکنون جرايم مواد مخدر در رده هفتم قرار گرفته است.
وي تاکيد کرد: بيشتر اين جرايم ناشي از فقر فرهنگي است و تغييراتي که در رده بندي جرايم اتفاق افتاده مي طلبد برنامه هاي پيشگيرانه نيز متناسب با اين جرايم انجام شود البته بسياري از موارد ناشي از انجام ندادن به موقع وظايف از سوي برخي دستگاه ها و نهادهاست.
مرتضوي تاکيد کرد: اگر چه پيشگيري هاي وضعي فرهنگي و اجتماعي 70 درصد و انتظامي 20 درصد و قضايي 10 درصد است اما اين قاعده برعکس شده است و بيشترين پيشگيري ها، قضايي است.
مرتضوي با قدرداني از دستگاه هايي که با اقدامات پيشگيرانه از وقوع جرم پيشگيري کرده اند، گفت: انجام ندادن کار دسته جمعي، مشخص نبودن رويکرد ها و اجراي برنامه ها برمبناي مطالعه و پژوهش از آسيب هاي حوزه پيشگيري است.
وي گفت: دشمن ، خانواده و جوانان را با شبکه هاي مجازي،بازي هاي رايانه اي ،مواد مخدر صنعتي غير دارويي هدف قرار داده، اما ما براي اين آسيب ها برنامه خاصي نداريم و تصور اين است که فقط بايد براي اوقات فراغت در تابستان برنامه ر يزي کنيم.وي با اشاره به آمار 6 ماه اول امسال و مقايسه آن با 6 ماهه سال گذشته گفت: تصادفات فوتي در اين مدت 49 درصد افزايش، تصادفات جرحي 15 درصد افزايش، تعداد مجروحان 12 درصد افزايش و تعداد متوفيان 8 درصد کاهش داشته است، در مجموع تصادفات فوتي، جرحي و خسارتي 25 درصد افزايش يافته است.
مرتضوي افزود: نقاط حادثه خيز استان شناسايي و تذکر لازم به مسئولان مربوطه براي محور شادمهر –کاشمر، گناباد و کلات داده شده است.
معاون رئيس کل دادگستري اظهار کرد: تجاوز به عنف 32 درصد و آدم ربايي 60 درصد در6 ماهه اول امسال در مقايسه با سال گذشته کاهش يافته است ولي متاسفانه سرقت هاي مسلحانه 66 درصد و سرقت به عنف 32 درصد افزايش يافته است.
وي با بيان اين که قتل عمد افزايش و کاهش نيافته است، تصريح کرد: جمعيت کيفري زندانيان استان نيز 5 درصد کاهش يافته است که نشان مي دهد قضات از مجازات هاي جايگزين ، ميانجيگري و صلح و سازش استفاده کرده اند.مرتضوي از برگزاري جلسه آينده شوراي پيشگيري از وقوع جرم با موضوع سرقت هاي مسلحانه از بانک هاي استان خبر داد.

تشکيل کارگروه پيشگيري و برخورد با تخلفات انتخاباتي

وي همچنين از تشکيل کارگروه پيشگيري و برخورد با تخلفات انتخاباتي استان خبرداد و گفت: اين کارگروه به زودي با موضوع بررسي تهديدها و فرصت هاي انتخاباتي پيش رو، برگزار و راهکار لازم ارائه خواهد شد.

وي گفت: شناسايي حوزه هاي انتخاباتي حساس، نيمه حساس و غير حساس انجام و با تخلفات انتخاباتي برخورد خواهد شد. معاون پيشگيري از جرم دادگستري خراسان رضوي نقش کارگروه رسانه در اين انتخابات را کليدي عنوان کرد.

اردکانيان دبير کارگروه رسانه و مطبوعات شوراي پيشگيري از وقوع جرم استان نيزگفت: اين کارگروه با توجه به انتخابات پيش رو سلسله نشست هايي با شعار بصيرت، اخلاق ، قانون وانتخابات را پيش بيني کرده است که با نزديک شدن به انتخابات اجرايي خواهد شد.

امیر علی علی نژاد از خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار