آیین رونمایی قطعه ای از ضریح جدید حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با طراحی استاد فرشچیان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ 16 April 2023

به گزارش تابناک تهران، آیین رونمایی از یک ضلع ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آفرینش جمعی از هنرمندان، از جمله طراحی استاد محمود فرشچیان و قلمزنی استاد اسدی، به همت مسئول موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و با حضور جمعی از فرهیختگان و مدیران ارشد استانی و کشوری در موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان برگزار شد.

عباس بهزادی‌بخش، مدیر پروژه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: ضریح ترکیبی از هنرهای زیباست که در دل چوب آرام می گیرد و به زیور آیا‌ت و اسماء الهی و نام اهل بیت علیهم السلام مزین گردیده و در قامت یک قیام عاشقانه با کمک مومنین ولایت مدار، به پابوس بزرگان آرمیده در خاک می رود.

وی در ادامه افزود: با گذشت بیش از دویست و بیست سال از زمان نصب ضریح فعلی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام به علت فرسودگی و سایش بخش هایی از ضریح مطهر و به رغم تعمیرات مکرر به دلیل کمی ضخامت و خوردگی ورق های نقره، از استحکام لازم برخوردار نیست.

مدیر پروژه ساخت این ضریح اظهار داشت: لذا ضرورت ساخت ضریح جدیدی با پیش بینی های لازم از حیث استواری و استحکام و در عین حال با رعایت نهایت زیبائی، جذابیت و برخوردار از جلوه های هنرهای نوین ایرانی - اسلامی در آن، احساس و دستور ساخت ضریح جدید توسط مدیران آستان مقدس در سال ۱۳۹۲ صادر شد.

وی افزود: پس از چهار سال مطالعه و بررسی بر اساس طرح معماری ابتکاری شادروان دکتر محمد میرزا علی تهرانی پروژه ساخت ضریح جدید با طراحی هنری و نظارت عالیه استاد محمود فرشچیان و همچنین قلم زنی بی نظیر استاد علیرضا اسدی با پیشرفت فیزیکی نود درصد در حال انجام است.

بهزادی‌بخش تصریح کرد: ضریح جدید به ابعاد طول ۳.۹۰ و عرض ۲.۹۰ و ارتفاع۳.۵۰ سانتیمتر، دارای دوازده غرفه که دو غرفه آن به ابعاد ۱۴۰×۱۷۰ سانتیمتر بزرگترین غرفه در ضرایح ساخته شده می باشد.

شایان ذکر است از نقاط قوت ضریح جدید یک پارچه بودن قطعات مورد استفاده در قلم زنی که آلیاژ نقره و پالادیوم است و بهره گیری از اساتید دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنعتی می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار