مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی:
مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: قطعه چهارم راه آهن خواف به هرات در تعهد افغانستان است و باید تکمیل شود.
کد خبر: ۱۰۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 11 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی علی رسولیان در بازگشت از سفر به هرات افغانستان اظهار داشت: کاهش هزینه‌های حمل و نقل، توسعه مبادلات، تامین امنیت رانندگان، تکمیل هرچه سریعتر خط آهن خواف - هرات و توسعه صادرات سوخت از جمله مباحث مورد توجه در این نشست بود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این نشست‌ها در حل بسیاری از مسائل و سوء تفاهم‌ها موثر است.

وی افزود: افغانستان از جمله کشورهایی است که خراسان رضوی مرز گسترده‌ای با آن دارد و از جمله اصلی ترین بازارهای صادراتی، تبادل هیئت‌ها و ارائه خدمات فنی و مهندسی این استان است.

رسولیان ادامه داد: از سویی با توجه به اینکه مرز دوغارون و اسلام قلعه بزرگترین مرکز ورودی کالا و ترانزیت برای افغانستان است، توسعه روابط برای هر دو طرف اهمیت دارد.

وی گفت: در این چارچوب سال گذشته کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و افغانستان در تهران تشکیل شد و پس از آن توافقی با استاندار هرات صورت گرفت مبنی بر شکل گیری کمیسیون همکاری‌های مشترک خراسان رضوی و هرات که تاکنون سه نشست آن برگزار شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به کاهش واردات افغانستان در سال گذشته افزود: با این وجود حجم واردات آن کشور از ایران کاهش زیادی نداشت و در سطح مناسب بود.

وی ادامه داد: سفر اخیر هیئتی از خراسان رضوی با هدف بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی و مرزی صورت گرفت که با اقبال مسوولان افغانستان به ویژه در استان هرات مواجه شد.

رسولیان گفت: بر اساس این نشست برای بررسی جزییات مسائل 'کمیته امنیتی و اقتصادی تشکیل و همچنین نشستی با اعضای شورای ولایتی هرات و سران مرزنشینان، اعضای اتاق بازرگانی چالش‌ها از جمله در حوزه حمل و نقل، صادرات و سوخت بررسی شد.

وی افزود: موضوع افزایش صادرات قانونی سوخت از طریق اتحادیه واردکنندگان سوخت هرات نیز پیگیری و مقرر شد توسعه یابد و هزینه های حمل و نقل و تعرفه های بالای سوخت کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به علاقه مندی افغانها به توسعه مبادلات تجاری به ویژه در این حوزه و نیز سرمایه گذاری مشترک در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی با محوریت بازارچه مرزی دوغارون و معادن سنگان خواف پیگیریها ادامه دارد.

وی همچنین از اقبال هر دو طرف بر کاهش عوارض متقابل تاکید و بیان کرد: کاهش هزینه‌های حمل و نقل و نیز قانونمندی هزینه‌هایی که در مسیر مرز تا هرات از رانندگان ایرانی دریافت می‌شود نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رسولیان موضوع امنیت رانندگان را از دیگر موضوعات مورد پیگیری ذکر و بیان کرد: در این حوزه مسئولان هرات و دولت افغانستان و نیز سران طوایف کنترل و نظارتها را تشدید کرده و قول مساعد دادند با جدیت موضوع را مدیریت کنند.

وی با اشاره به موضوع صادرات گاز و ساخت خط لوله به افغانستان نیز گفت: بخش خصوصی افغانستان برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرد لذا مقرر شد خط انتقال گاز از خراسان تا هرات با محوریت کمیسیون مشترک ایران و افغانستان در سطح ملی از سوی دو طرف پیگیری شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی موضوع توریست درمانی را از دیگر موضوعات مورد بحث برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم افغانستان برای درمان به سایر کشورها می روند، خراسان رضوی در این زمینه اعلام آمادگی کرد و قرار شد شرکتهای ایرانی در این حوزه برای انتقال آنان فعال شوند و خدمات درمانی مناسب به ارائه گردد.

وی ادامه داد: در مورد بازارچه‌ها و کمک به مرزنشینان هم درخواست ما آن بود که مساعدت بیشتری از سوی طرف افغان صورت گیرد و طبق دستورالعمل مشخصی این بازارچه‌ها فعالیت بیشتری کنند لذا مقرر شد از طریق کمیسیون مشترک موضوع پیگیری شود.

رسولیان در مورد تکمیل قطعه چهارم خط آهن خواف - هرات که دو قطعه آن تا انتهای سال به انجام می رسد نیز گفت: قطعه سوم تعهد ایران هم سال آینده انجام می‌شود اما قطعه چهارم در تعهد افغانستان بوده و به شرکتی ایتالیایی واگذار شده که قرار شد برای اجرای آن پیگیری لازم انجام شود.

وی ارائه خدمات ویژه و تسهیل عبور و مرور تجار افغانستان در مرز دوغارون، بهبود شرایط رفت و آمد افرادی که ماشین آلات تولیدی ایران را خریده اند و برای دریافت خدمات تعمیراتی نیازمند سفر به کشورمان هستند و نیز ارائه خدمات مناسب به رانندگان در آن سوی مرز را از جمله ضروریات مورد پیگیری عنوان کرد.

افغانستان پنجمین بازار صادراتی ایران و برای خراسان رضوی نخستین بازار صادرات است. هم اینک مقصد 45 درصد صادرات خراسان رضوی کشور افغانستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار