به گفته معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با تلاش سفیران صلح اعضای شورای حل اختلاف استان در ۶ ماهه اول امسال ۳۲۷ زندانی بدهکاری مالی آزاد شدند.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹ 12 November 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس توسعه حل اختلاف این استان در نشت خبری با اصحاب رسانه گفت: ۳۰ درصد از پرونده‌های وارده به دستگاه قضا به شورای حل اختلاف ارجاع و حل و فصل می‌شود.

حجت الاسلام ساجدی به نقش ریش سفیدان و سفیران صلح اشاره کرد در این شورا اشاره کرد و افزود: در این استان ۲۰۶ نفر صلح یار و حدود ۵۰۰ نفر اعضای شورای حل اختلاف هستند و پرونده‌هایی که وارد شورای حل اختلاف می‌شود با مساعدت این ریش سفیدان، سفیران صلح و ذی نفوذان پیگیری و به ثمر می رسد.

رئیس شورای حل اختلاف استان به اقدامات ارزشمند این شورا در صلح و سازش پرونده‌های قتل اشاره کرد و ادامه داد:  امسال تاکنون ۴ پرونده سازش در قصاص داشتیم که ۳ پرونده قصاص نفس و یک پرونده قصاص عضو بود که با مساعدت سفیران صلح به صلح و سازش ختم شد.

حجت الاسلام ساجدی یادآور شد: با تلاش‌های اعضای شورای حل اختلاف زندانیان در ۶ ماهه اول امسال موفق شدن زمینه آزادی ۳۲۷ زندانی با بدهکاری مالی را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در زندان‌های استان حدود ۱۵۰ نفر زندانی به دلیل بدهکاری مالی در زندان‌های استان هستند که سفیران صلح در تلاش برای آزادی آنان هستند

رئیس شورای حل اختلاف استان گفت: تعداد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف ۲۲ هزارو ۶۷۲ فقره بوده که ۳۶ درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

وی با اشاره به  رفع شدن ریشه‌ای اختلافات در شورای حل اختلاف، بیان کرد: با توجه به فرهنگ صلح و سازش در شورای حل اختلاف، درگیری‌ها و مشکلات در این شورا به صورت ریشه‌ای حل و فصل می‌شود و ریشه اختلافات قطع می‌شود، اما در دادگاه قضایی با وجود صدور رای اختلافات باقی می‌مانند و گاهی طرفین به طریق دیگری طرح دعوا می‌کنند و این پرونده‌ها سال‌ها در محاکم مطرح می‌شود.

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به مشکلات دستگاه قضا ادامه داد: حجم فزاینده دعاوی در دستگاه قضا، کثرت مراجعه، کمبود کادر نیروی انسانی و فضای فیزیکی مشکلاتی هستند که رسیدگی به پرونده‌ها را در دستگاه قضا با مشکل مواجه کرده است.

رئیس شورای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: با اشاره به موفق بودن نهاد‌های مردمی گفت: شورای حل اختلاف که یک نهاد مردمی است در جهت کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضا و رسیدگی به پرونده‌هایی که از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند فعالیت می‌کند که تاکنون موفق بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار