رزمایش پدافند غیرعامل با حضور «رئیس حراست غله و دبیر کمیته پدافند غیر عامل غله استان مازندران» ، «رئیس حقوقی و بازرسی سازمان پدافند غیرعامل كشور» ، «مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران» ، «امام جمعه» و «فرماندار شهرستان نکا» با محوریت افزایش پایداری شبکه توزیع گندم آرد و نان و حمل و نقل دریایی کالاهای اساسی استان مازندران در شرایط بحران صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۸/۵ در سیلوی شهرستان نکا برگزار شد
کد خبر: ۱۰۷۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹ 28 October 2022

به گزارش تابناک مازندران، رئیس حراست غله و دبیر کمیته پدافند غیر عامل غله استان مازندران اظهار کرد:

برنامه رزمایش امروز ماحصل تلاش کمیته پژوهش اداره کل غله استان مازندران با بررسی تمهیدات دهه های گذشته استان در خصوص توزیع کالاهای اساسی، شناسایی، طراحی و تدوین شده است.  

 

برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در سیلوی نکا
 قمی
 
برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در سیلوی نکا
 وفایی نژاد 
 
برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در سیلوی نکا
 محمد علی رمضانی 
 

محمدعلی رمضانی افزود: این طرح و رزمایش در سال گذشته، با محوریت «حمله سایبری، اغتشاشات و حوادث» در سیلوی نکا عملیاتی شد و در سال جدید یک موضوع دیگری برای این برنامه شناسایی، طراحی و اضافه شد که آن «حمل و نقل دریا پایه» است که باتوجه به وضعیت جغرافیایی استان مازندران، امکان حمل و نقل کالا از شرق به غرب استان فراهم شده است و این امکان سنجی انجام شده و عملیات در حال انجام است.

وی اظهار کرد: برنامه ی امروز، دومین مرحله ی رزمایش و در سطح کل کشور کم نظیر است که همزمان تمهیدات حملات سایبری، قطع گاز و برق، انسداد جاده ها، حمله به مراکز ذخیره سازی کالاهای اساسی مثل سیلوی نکا، انبارهای اداره کل غله و همچنین حضور نیروهای نظارتی_امنیتی مثل پلیس امنیت استان در نظارت بر شبکه حمل و نقل بین جاده ای پلیس راه که نظارت بر شبکه ی توزیع کالاهای جاده ای دارد و حضور اداره کل تعزیرات بعنوان گشت سیار آنها است، همزمان در حال انجام است.

رئیس حراست غله و دبیر کمیته پدافند غیر عامل غله استان مازندران اضافه کرد: ما بطور «همزمان»، «عملیات بارگیری در بندر امیرآباد، تخلیه در بنادر نوشهر و فریدونکنار، عملیات نظارت در شهرستان ساری بعنوان پایلوت شناسایی نانوایی های دوگانه سوز(گاز و برق) را داریم که بصورت دستی انجام میشود.

مدیرکل اداره غله و دبیر کارگروه آرد و نان استان مازندران اذعان کرد: سیلوی شهرستان نکا دومین نقطه ی حساس امنیتی استان مازندران است که میتواند نقش کلیدی را در امنیت استان مازندران خصوصا امنیت اجتماعی و مدیریت غذایی استان داشته باشد، بر این اساس این جلسه را به عنوان مرکزیت در سیلوی نکا برگزار کردیم.

عباسعلی وفایی نژاد خاطرنشان کرد: حضور مهمانان در این مراسم، نشان دهنده این است که ما این تفکر و فرهنگ را در مجموعه ی خود ایجاد کنیم که «پدافند غیرعامل» و نقش آن در «مدیریت بهینه ی زمان» میتواند بسیار مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: ما در دو دهه ی گذشته مشکلات و نارسایی هایی را در بخش «بلایای طبیعی» داشتیم و سختیهایی را در بخش «کالا رسانی و تامین نیاز اقشار مختلف» در سراسر استان کشیدیم، لذا همه ی این دستگاهها مسئول هستند در وظایف چارچوب سیکلی که برای آن تعریف شده است، پیش بینی هرگونه بلایای طبیعی و غیرطبیعی را در سطح استان داشته باشند و برایش راهکارهای دوم و مناسبی را جهت مقابله با تهدیدات در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل اداره غله و دبیر کارگروه آرد و نان استان مازندران گفت: بی شک امروز بعنوان «یک قدرت بی نظیر در منطقه و حتی در جهان» روبروی قدرتهای نظامی و اقتصادی و سایر بخشها قرار داریم و در کنار همه ی اینها «حضور وحدت آفرین مردم مان» را داریم ولی هیچ لحظه ای کشور از تحدید دشمن در امان نیست، بر همین اساس ما نمی‌توانیم بی خیال از مسایل و رویدادهایی باشیم که اتفاق می افتد، در سال گذشته سعی کردیم پدافند غیرعامل را در مفاهیم واقعی خودش قرار دهیم.

وفایی نژاد تصریح کرد: سال گذشته اخلالی در جایگاه های سوخت بنزین داشتیم که حوادثی را به بار آورد که پس از آن بلافاصله پدافند غیرعامل را از شکل فیزیکی اش که در قالب یک حوادث آتش سوزی و سایر مؤلفه ها بود تغییر دادیم و آنرا به سمتی بردیم که بتوانیم مدیریت سامانه ای و سیستمی کالاها و خدمات مان را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم پدافند غیرعامل بعنوان همان نکته ی کلیدی است که مقام معظم رهبری بارها بر تداوم و اجرای آن توسط همه ی مسيولین تاکید کرده است، در نتیجه ما نمی‌خواهیم یک عمل نمایشی را بازی کنیم، بلکه میخواهیم یک تکلیفی را در استان مازندران متعهد شویم که همه در قبال آن مسئول می‌باشیم.

مدیرکل اداره غله و دبیر کارگروه آرد و نان استان مازندران با بیان اینکه، در این راستا ما باید کالاهای اساسی را تامین کنیم و بر آن مدیریت داشته باشیم، همچنان که همه ی کشورهای پیشرفته ی جهان برای تامین کالاهای اساسی خود و مدیریت بر آن برنامه دارند اظهار کرد: امروزه ما در کشور خود می بینم که بیش از ۱۱ قلم کالا در شورای امنیت ملی بعنوان کالاهای حساس مطرح میشود و برای آنها دوره ی امنیت در نظر میگیرند.

وفائی نژاد تصریح کرد: اکنون استان مازندران در شرایط بسیار ایده آلی قرار دارد، زیرا حدود ۱۳۹ هزار تُن گندم موجودی در انبارهای ما بیانگر این است که نوعی مدیریت صورت میگیرد، همچنین علاوه بر سیلوی مرکزی، اکنون حدود ۶۰ هزار تُن کالا را بصورت پراکنده در ۲۰ کارخانه استان داریم و این دلیل بر این است که نمی‌خواهیم پایداری و حفظ امنیت کالای مان را در یک نقطه متمرکز کنیم هرچند سیلو به عنوان مرکز بارانداز کالای ما در دستور کار است. 


معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: موضوع پدافند غیرعامل در کشور ما از لحاظ ساختاری موضوعی نو است و امسال که مدت بیست سال است که از ابلاغ تدبیر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ میگذرد، مجموعه ی اقدامات صورت گرفته، بیانگر این است که اقدامات خوبی را داشتیم از جمله نظامنامه های خوبی که ابلاغ شده است، «نظام صیانت از مردم» و «نظام مرزبانی زیستی» است که هر دوی این نظام در این رزمایش لحاظ شده است و قطعا آن نظام جامع عملیاتی، همه ی این رزمایش ها را هم شامل میشود.

محمد علی قمی اویلی، رصد و پایش تمهیدات در کشور و نظام را در معرفی تهدید دانست بطوریکه، نیازمند آن هستیم که در حوزه های مختلف کاملا آسیب شناسی شود و «مردم داری» ، «مردم یاری» و «مردم بانی» که تدبیر نظام و در جهت خدمت به مردم هستند نباید طبق هیچ شرایطی قطع شوند.

وی یادآور شد: در «برف سال ۱۳۸۷ مازندران» که همزمان با قطعی گاز ترکمنستان بود، برف سال ۱۳۹۲ و همچنین در «سیل های نکا و بهشهر»، اقدامات پدافند غیرعاملی مثل «کاهش آسیب پذیری»، «افزایش بازدارندگی»، «ارتقا تاب آوری و پایداری ملی» و «تسهیل در مدیریت بحران» صورت گرفت.

معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: یکی از مناطقی که در دوران دفاع مقدس در استان مازندران، مورد هدف قرار می گرفت، «منطقه ی نکا» بخاطر ویژگی، قابلیت و ظرفیت خاص خود بود، لذا ما موضوع «پدافند غیرعامل» را در بیستمین سال آن با ویژگی های خاص اجرا کردیم.

خبر: الهام زارعی 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نکایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در سیلوی نکا
دومین مانور رزمایش پدافند غیرعامل نکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
دومین مانور رزمایش پدافند غیرعامل نکا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار