تولیت حسینیه قمی‌ها در مشهد مقدس با بیان اینکه طراحی و ساخت مجتمع حسینیه قمی‌ها بر اساس پیوست فرهنگی زیارت است، افزود: برای اسکان 30 هزار روز زائر در این حسینیه در ایام تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵ 23 July 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی‌رضا تکیه‌ای تولیت مجتمع حسینیه و زائرسرای قمی‌ها در مشهد مقدس در تشریح رسالت این مجموعه فرهنگی و اقامتی اظهار کرد: انگیزه خدمت به زائر در معارف اسلامی وجود دارد و در باب زیارت در بیانات اهل‌بیت(ع) احادیث فراوانی مکرر نقل شده و امام صادق(ع) فرمودند: «من زارنا فی مماتنا فکأنما زارنا فی حیاتنا» هر کس ما را پس از شهادتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات‌مان، زیارت کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای زیارت ائمه اطهار آداب زیارتی تعریف شده است که نشان دهنده اهمیت زیارت است، اضافه کرد: ثواب زیارت هم متفاوت است و به طور مثال در باب زیارت سیدالشهداء(ع) گفته شده است که این زیارت حداقل ثواب یکصد حج عمره مقبوله را دارد و از امام جواد(ع) نقل شده است که زیارت پدرم ثواب بیشتری نسبت به زیارت جدم اباعبدالله الحسین(ع) دارد و این ثواب بیشتر از آن رو است که امام حسین(ع) را همه مردم زیارت می‌کنند، ولی پدرم را جز خواص از شیعیان زیارت نمی‌کنند و به همین دلیل کسانی که توفیق خدمت به زائرین علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) را دارند ثواب بسیاری را کسب می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تکیه‌ای افزود: بعضی از مراجع معظم تقلید از مرحوم پدر ما درخواست نموده بودند که شما که توفیقاتی دارید خوب است برای قمی‌ها در مشهد زائرسرایی را احداث کنید و ایشان سال 1350 موفق به خرید خانه‌های متعدد در مجاورت حرم شدند که در نهایت پس از 25 سال فعالیت در ساختمان قبلی در زمین فعلی حسینیه تجمیع شد و در شهریور سال 1375 زمین فعلی حسینیه قمی‌ها خریداری و کار ساخت از سال 77 با حضور مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) شروع شد و از سال 80 نیز به بهره‌برداری رسید.

تولیت زائرسرای قمی‌ها در مشهد مقدس گفت: استقبال زائرین قمی از حسینیه قمی‌ها موجب شد که انگیزه توسعه زائرسرا با خرید خانه‌های مجاور دنبال شود و از سال 1390 توسعه شروع شد و در سال 1394 با حضور مبارک مرحوم مرحوم آیت الله مومن(ره) کلنگ احداث فاز دوم به زمین خورد و در سال 1397 فاز دوم زائرسرای حسینیه قمی‌ها به بهره‌برداری رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تکیه‌ای با تصریح بر اینکه این زائرسرا در ظرفیت فاز اول و دوم هر شبانه‌روز می‌تواند 600 نفر را پذیرا باشد و در سال 1398 و قبل از شروع کرونا در طول یک سال 120 هزار زائر را به صورت شبانه‌روز میزانی نموده است. هم اکنون فاز اول در حال بهسازی و تعمیرات است و در فاز دوم میزبان زائرین هستند و بر اساس میزان ثبت نامی که امسال اینترنتی (سامانه https://hqm.ir/ ) و حضوری صورت پذیرفته در مجتمع حسینیه و زائرسرای قمی فقط در سه ماه تابستان میزبان 30 هزار زائر روز خواهد بود.

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین تکیه‌ای حسینیه و زائرسرای قمی‌ها به صورت یک مجتمع فرهنگی و رفاهی ساخته و آماده شده است و تنوع فعالیت‌هایی مثل اسکان به صورت خانوادگی و گروهی ، تغدیه و رستوران مجتمع با هزینه‌ای کاملاً مناسب و خدمات فرهنگی متنوع در حال ارائه به زائرین است.

وی فعالیت‌های فرهنگی مجتمع در عنوان میقات الرضا(ع) در هشت عنوان مختلف همچون دفتر مشاوره دینی و پاسخگویی به سوالات، مهدکودک، دوره های امام شناسی برای کودکان و نوجوانان، برنامه های مذهبی و مناسبتی حسینیه و ساخت یادمان شهدا و علما و ... در حال خدمت‌رسانی به زائرین ذکر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تکیه‌ای اضافه کرد: در ساخت و ارائه خدمات در مجتمع حسینیه و زائرسرای قمی‌ها به جنبه معرفت افزایی به زائر و انگیزه‌بخشی برای زیارت توجه شده است و سعی شده که زائر خود را در محیطی معنوی و فضایی فرهنگی ببیند و به همین جهت این مجموعه دارای پیوست فرهنگی زیارت است. حتی در ساخت و معماری ساختمان هم از زیبایی‌ها برای توجه به زیارت و خداوند استفاده شده است و اکنون این مجموعه به عنوان الگویی برای ساخت زائرسرا در مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تکیه‌ای در پایان اظهار کرد: ساختمان فاز یک به علت 20 سال فعالیت و خدمت‌رسانی دچار فرسودگی تاسیسات شده بود که بر اساس نظر کارشناسان فنی باید تاسیسات آن به‌روزرسانی و تقویت می‌شد و به همین منظور بهسازی فاز یک مجتمع حسینیه و زائرسرا از آبان ماه سال 1400 شروع شده و بر اساس برآورد صورت گرفته امیدواریم ظرف مدت یک سال به پایان برسد و لازم به اشاره است که این بهسازی موجب افزایش کمی و کیفی خدمت زائرسرا خواهد شد. تمامی  هزینه‌های ساخت و بهسازی متکی به خیرین است و همین جا از خیرین دعوت می‌کنیم که بیایند در ثواب زیارت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) شریک شوند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار