تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری : جشنواره کوچ عشایر به میزبانی شهر یاسوج در پنجمین شب برگزاری ، با معرفی برگزیدگان در حوزه های مختلف به کار خود پایان داد .
کد خبر: ۱۰۵۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶ 15 July 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سعید طالبی پور افزود : این جشنواره با عنوان کوچ، از ۱۹ تا ۲۳تیرماه عصر‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۳ به مدت پنج روز در پارک ولایت یاسوج برگزار شد.
طالبی پور گفت : نمایش نوع سرپناه‌های عشایری ، موسیقی و شاهنامه‌خوانی ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذا‌های محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره بود. همچنین صنایع دستی ، سوغات و فرآورده‌های دامی عشایر نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.
وی ادامه داد : این جشنواره بزرگترین رویداد فرهنگی در جنوب کشور در این ایام بود که فرصتی برای معرفی و شناساندن بیشتر مناطق گردشگری و به تصویر کشیدن فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد بود .
طالبی پور به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت : ایجاد شور و نشاط اجتماعی ، رونق و فروش تولیدات عشایر و معرفی ظرفیت های گردشگری استان را سه هدف مهم برگزاری جشنواره ششم کوچ عشایر بود که خوشبختانه تا حدود زیادی محقق شد .
وی ادامه داد : امیدواریم پس از برگزاری این جشنواره ، شاهد سرمایه گذاری در بخش عشایری و صنعت گردشگری همراه با ایجاد اشتغال پایدار به خصوص در مناطق روستایی و عشایری باشیم .
طالبی پور گفت : توسعه گردشگری و افزایش زیر ساخت ها در این صنعت ، نیازمند توجه جدی مسئولین ارشد استانی در بحث تامین اعتبار و توجه به این اصل است که رونق گردشگری ، یکی از راه های مهم ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است .
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با علام پایان ششمین جشنواره کوچ در استان ، گفت : از حضور باشکوه و همچنین میهمان نوازی خوب آن ها نسبت به شرکت کنندگان و میهمانان در این چند شب ، تشکر وبیژه دارم .
برگزیدگان جشنواره معرفی شدند
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در مراسم اختتامیه در بخش های مختلف جشنواره معرفی و از آن ها تجلیلی شد .
بنابر این گزارش در بخش ، هنرهای نمایشی و نیایشی هیئت داوران ، جایزه خود به همراه تندیس ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به گروه های کرمانشاه ، تربت جام از خراسان رضوی و گروه ایلام اهدا کرد .
در بخش سرپناه های عشایری و مسکونی حاضر ، هیئت داوران ، لوح تقدیر و جایزه خود را به سرپناه از گروه عشایری بهمئی به سرپرستی سرکار خانم جنتی و آقای امیری اهداء شد . همچنین در این بخش به دلیل رعایت کامل همه جوانب در پوشش محلی از گروه عشایری بهمئی تقدیر شد .
در بخش شاه نامه خوانی خردسال ، جوایزی به شاهنامه خوانان خردسال ، آناهیتا نیک اقبال ، خانم محمدزاده ، محمدرضا و سماء قیاسی ، آرسین قاسمی ، اهورا ناصری و سارا حسن زاده اهدا ضمن اینکه در بخش حافظ خانی از نوجوان ، رز رستم از شهرستان رستم تقدیر ویژه شد.
همچنین در بخش شاهنامه خوانان بزرگسال ، اردشیر روشن از بیضای فارس ، کریمیان از بهمئی و محرابی از یاسوج ، موفق به کسب عناوین برتر و دریافت لوح و جوایز ویژه جشنواره شدند .
در بخش بازی های بومی محلی گروه شهرستان سقز از کردستان و گروه برادران بهزادی از کهگیلویه و بویراحمد مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفتند .
در بخش عکس هیئت داوران ، جایزه ویژه خود به همراه جایزه نقدی را مشترکا به آقایان حسن فتاحیان ، صادق رودشتی  و خانم محدثه حسنعلی زاده ، اهدا کرد .
هیئت داوران در بخش شعر ، لوح ویژه جشنواره و جایزه خود را به شهرام رودشتیان ، حافظ نجفی و حسن دمساز اهدا کرد .
انعقاد تفاهم نامه بیمه هنرمندان صنایع دستی
همچنین در پایان مراسم اختتامیه با انعقاد تفاهم نامه ای بین اداره کل میراث ‌فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد هنرمندان صنایع دستی استان در راستای رونق این صنعت ، تحت پوشش بیمه ای این صندوق قرار گرفتند.
اختتامیه جشنواره کوچ عشایر با معرفی برگزیدگان / طالبی پور : گردشگری مهمترین راه توسعه استان / میهمانان مردم کهگیلویه و بویراحمد را چگونه دیدند ؟ / درخواست عشایری یک کرد کرمانشاهی / انعقاد یک تفاهم نامه برای رونق صنایع دستی+ فیلم
ارزیابی میهمانان از جشنواره
در حاشیه برنامه اختتامیه ، برخی سرپرستان گروه های عشایری از استان های مختلف در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نظر خود در مورد جشنواره را بیان کردند .
فیلم / درخواست سرپرست گروه کرومانشاه از مردم در مواجه با عشایر در حال کوچ
فیلم / ویژگی جشنواره از نگاه سرپرست گروه هنری خراسان رضوی
فیلم / نمره عالی سرپرست گروه بوشهری به مردم کهگیلویه و بویراحمد
تصاویر تکمیلی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار