نشست خبری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی برگزار شد که در این مراسم از پوستر کنگره رونمایی شد، این کنگره سال ۱۴۰۱ در قم و نجف برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ 29 December 2021

به گزارش تابناک قم، نشست خبری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی ظهر دیروز در  سالن جلسات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد که  در این مراسم از پوستر، سایت و تیزر کنگره رونمایی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد فرخ فال در این مراسم  اظهار داشت:  کنگره بین‌المللی مرحوم میرزای نائینی در سال 1401 و نیمه دوم این سال در قم و نجف برگزار می‌شود.

دبیر کل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته امکان دارد در عراق و ایران در حوزه‌های دیگر به‌تناسب این کنگره برگزار شود.

معاون جامعه مدرسین ادامه داد: نشست‌های متعددی در قم و نجف به‌عنوان پیش نشست اصلی در حوزه‌های متعدد در حال پیش‌بینی است، اصحاب رسانه همگام با دبیرخانه کنگره در اطلاع‌رسانی برنامه‌های کنگره همکاری جدی داشته باشند.

 محافل علمی و دانشگاهی از آثار کنگره میرزای نائینی بهره مند می شوند 

وی تصریح کرد: محافل علمی و دانشگاهی از این کنگره استفاده می‌کنند، قطعاً فراخوان ما عام است و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود، صاحب‌نظران علاقه‌مند به این عرصه می‌توانند در این کنگره شرکت کنند.

فرخ فال بابیان اینکه ریاست عالی محتوایی و علمی کنگره بر عهده آیت‌الله استادی نهاده شده است، تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های محتوایی و علمی کنگره در شورایی با عنوان شورای علمی با ریاست آیت‌الله استادی تدبیر می‌گردد؛ شورایی اجرایی به دبیری حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی نیز تمام زوایای اجرایی کنگره را برنامه‌ریزی و تصویب می‌کند.

 میرزای نائینی  عالمی عابد و بی توجه به دنیا بود 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی نیز در این مراسم بیان کرد: میرزا نائینی عالم پرهیزگار و بی‌توجه به دنیا بود و عالم جلیل و فقیه و اصولی و حکیم و عابد و مدرس بود.

وی بیان کرد: میرزای نائینی اگرچه به شخصیت اصولی و فقهی معروف است و از شاگردان ایشان شخصیت‌هایی ازجمله آیت‌الله خویی است و درزمینهٔ نهضت مشروطه فعال و در نهضت تنباکو با میرزای شیرازی همراهی کرد.

دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی عنوان کرد: این کنگره مجوز برگزاری از حوزه‌های علمیه را دارد وبه صورت‌بین المللی به زبان‌های فارسی و عربی برگزار می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته ده نشست علمی در موضوعات مختلف پیش‌ازاین کنگره برگزار می‌شود.

وی شناسایی و تهیه آثار فقهی و حوزه‌های دیگر علوم اسلامی میرزای نائینی را از رویکردهای مهم این کنگره توصیف کرد و گفت: برنامه تولید نرم افزار، ارتباط با مراکز و نهادها، دیدار با شخصیت‌های علمی، دعوت از شخصیت‌های علمی برای تدوین مقالات فاخر، برنامه‌ریزی مصاحبه علمی با علمای حوزه‌های علمیه قم و نجف

رفیعی با تأکید بر اینکه مراکز حوزوی در برگزاری این کنگره دخیل هستند،گفت: غیر از برگزاری کنگره شناسایی آثار میرزای نائینی و برنامه‌ریزی برای تولید نرم‌افزار آثار و همچنین ارتباط با مراکز و نهادها و دیدار باشخصیت‌های حوزوی مورد تأکید است.

 میرزای نائینی شخصیت بین‌المللی و متعلق به همه دنیا است 

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی ادامه داد: میرزای نائینی شخصیت بین‌المللی و متعلق به همه دنیا است و اگرچه تحصیل‌کرده اصفهان و نجف است ولی دیدگاه‌های فقهی ایشان فراتر از حوزه علمیه قم و نجف است.

دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی گفت: از شاگردان مرحوم میرزای نائینی کسی در قید حیات نیست و سه نوه پسری دارد که در قید حیات هستند و نوه‌های دختری ایشان در قم تدریس دارند و ازجمله فضلا هستند و نوه دیگری ایشان از اساتید تربیت مدرس تهران است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: تا 15 اسفندماه مهلت ارسال مقالات است، دیدار با رهبر معظم انقلاب و مراجع ازجمله بخش‌های این کنگره است.

 800 صفحه زندگی‌نامه میرزای نائینی به زبان فارسی در حال آماده شدن است 

رفیعی بابیان اینکه 800 صفحه زندگی‌نامه میرزای نائینی به زبان فارسی در حال آماده شدن است، تصریح کرد: میرزای نائینی شخصیت علمی است و اندیشه‌های ایشان در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی افزود: مرحوم نائینی دارای دیدگاه‌های علمی است وزندگی نامه ایشان و دیدگاه‌های سیاسی که داشته برای عموم مردم قابل‌انتشار و ارائه است.

دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بیان کرد: این فقیه شخصیتی عالم جلیل و فقیه، عابد و مدرس و شخصیت جامع سیاسی اخلاقی بود که در 23 مرداد 1315 از دنیا رفت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

وی بابیان اینکه 10 نشست علمی در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه، حوزه نجف، حوزه خواهران، دفتر تبلیغات، جامعه المصطفی، آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگ و… در برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی مشارکت خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار