کد خبر: ۱۰۱۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴ 27 December 2021
فعال امور زنان وخانواده گفت:حضرت فاطمه (س) با نهضت و حرکت خود به مقابله با ولایت‌زدایی، انحراف، شکاف در جامعه و دور شدن از وصیت پیامبر (ص) پرداخت.

به گزارش تابناک همدان از شبستان «معصومه ظهیری»، با گرامیداشت ایام فاطمیه در سلسله مباحث خود پیرامون شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در زندگی زهرای مرضیه (س) آن جایی که امام به دلیل وحدت جهان اسلام و حفظ موقعیت مسلمین و نوپا بودن نهال اسلام سکوت می‌کنند و شمشیر را در نیام فرو می‌برند و وارد قائله‌های اجتماعی آن زمان نمی‌شوند، ایشان جلوتر حرکت کرده و نهضتی عظیم را در پیش می‌گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت فاطمه زهرا (س)، شب‌ها به درب خانه مهاجر و انصار می‌رود و به آن‌ها جریان غدیر را یادآوری می‌کند، در واقع حضرت فاطمه (س) با نهضت و حرکت خود به مقابله با ولایت‌زدایی، انحراف، شکاف در جامعه و دور شدن از وصیت پیامبر (ص) پرداخت.

وی بیان کرد: ایشان بانویی که به عنوان یک علمدار و آگاه به جامعه جلوتر از مردان حرکت می‌کند و آن‌ها را نیز دعوت می‌کند و در عین حال که به چنین حرکتی می‌پردازد، کیان خانواده او یک خانواده پایدار و آرام و متعادل و با ثبات است.

ظهیری عنوان کرد: اگر امروز از زندگی زهرای مرضیه برای خانواده متعادل و پایدار و با ثبات و با محبت می‌خواهیم درس بگیریم باید به مردان جامعه این همدلی و همراهی و نگاه علوی و بالا رفتن آستانه تحمل و در کنار یکدیگر زندگی کردن و همراهی داشتن را بیاموزیم.

وی خاطرنشان کرد: روزی امیرالمومنین (ع) در خانه عدس پاک می‌کرد و پیامبر (ص) با دیدن ایشان می‌فرماید یا علی می‌خواهید برای شما از ثواب‌اش بگویم، سپس مرحله به مرحله ثواب کمک کردن مرد در خانه بیان کردند و فرمودند مرد اگر در خانه کمک کند به جایی می‌رسد که به ثواب جهاد و شهادت در راه خدا می‌رسد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از ان طرف به حضرت زهرا همدلی و همراهی با همسر را می‌آموزند و می‌گویند کار‌های داخل خانه را شما عهده دار شوید و کار‌های بیرون از خانه را امیرالمومنین؛ زهرای مرضیه بسیار خشنود و راضی می‌شوند.

وی ادامه داد:، اما ازآن طرف اخلاق مداری در خانه امیرالمومنین و زهرای مرضیه به حدی است که در بسیاری از ماموریت‌هایی که ایشان دارند و در درگیری‌های صدر اسلام و مدت‌ها در منزل نیستند همه وظایف را حضرت زهرا (س) می‌پذیرند.

ظهیری بیان کرد: بنابراین می‌بینیم که زهرای مرضیه بانوی عالمه و فاضله و راضیه و مرضیه‌ای هست که هم خدا از او راضی است و هم از مشیت و تقدیر خودش و خدا راضی و هم مرضیه‌ای است که خدا از او راضی است، ایشان هم راضیه و مرضیه و هم نفس مطئنه‌ای است که می‌تواند برای همه نسل‌ها خیر کثیر و کوثر بیکران باشد.

وی تصریح کرد: ایشان الگوی منتخب و برگزیده‌ای در زندگی بانوان است، لذا امیدواریم که به بهانه ایام فاطمیه زیبایی‌های ابعاد وجودی زهرای مرضیه را به عنوان یک بانوی عابده و عفیفه و زاهده و برگزیده شده از ناحیه خدا و معصومه و در عین حال مادری فداکار و مهربان و همسری باوفا و همدل و همراه و یک کنشگر فعال اجتماعی را به خوبی معرفی می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ایشان در کنشگری به عنوان فعال اجتماعی حتی از ادبیات و اعتراض و سخنرانی و خطبه خواندن و از بیدار کردن مردمی که خودشان را به خواب زده بودند ولو با صدای بلال که بر فراز مناره شنیده می‌شود می‌خواهد مردم را به خود بیاورد و آگاه سازد.

وی ادامه داد: بلال می‌گوید من بعد از پیامبر (ص) دیگر اذان نمی‌گویم و زهرا (س) می‌گوید‌ای بلال بالای مناره برو و اذان بگو شاید با شنیدن صدای تو مردم به یاد سفارش‌های پیامبر (ص) بیفتند؛ گرچه فاطمه (س) طاقت نیاورد و در بین اذان بلال از هوش رفت و یک اذان نیمه تمام در دل تاریخ باقی ماند، اما تداعی معانی که زهرای مرضیه با بیت الاحزان رفتن و با نشان دادن چهره آفتاب سوخته حسنین با در خانه مهاجر و انصار رفتن و با اتمام حجت کردن با کسانی که حق را داشتند ناحق می‌کردند و نسبت به خانه زهرای مرضیه و حق او تجاوز و تعدی کرده بودند و ظلم روا داشتند برجای مانده است.

ظهیری اظهار کرد: این بانوی پایدار و استواری است که هم خودش اهل استقامت است و هم خانه او مأمن فرود ملائکه و محل پیام رسانی به همه آحاد جامعه است و هم به عنوان بانویی مقتدر و مدیر که بحران بعد از پیامبر را که در جامعه رخ داده مدیریت می‌کند و تا پای جان می‌ایستد باید برای نسل و عصر امروز تا فردای قیامت به دور از هر تعصب و به دور از هر گونه اعمال سلیقه و به دور از هر گونه نگرش تک بعدی معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: ما گاهی زهرای مرضیه را فقط مادر ۴ فرزند و گاهی فقط در محراب عبادت و گاهی فقط به عنوان محرم اسرار علی (ع) و بعضی موارد هم از این محدودتر فقط به عنوان یک قدیسه‌ای که او را در طول تاریخ محبوس کرده‌ایم از او یاد می‌کنیم و باید بر این حال محجور و دور بودن خودمان از بلندای وجودی زهرای مرضیه توبه کنیم و مشی و روش او و سیره او را سبک زندگی او را در جایجای زندگی خودمان نه فقط برای خودمان بلکه برای زنان برای همه خوبان و موثرین جامعه برای الگو معرفی کنیم.

این پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده گفت: حضرت فاطمه (س) آگاه به زمان بودند و با شناخت زمان خود، در راه حفظ ارزش‌های الهی تلاش می‌کردند و ما وظیفه داریم چنین شخصیتی را به خوبی در جامعه دینی معرفی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار