سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: این استان رتبه نخست کشور را در توسعه سطح گلخانه ها براساس سهمیه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای چندمین سال متوالی با احداث ۱۹۶ هکتار گلخانه در سال جاری کسب کرد.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴ 22 December 2021

به گزارش تابناک تهران، محمد حسین تاجیک  با بیان اینکه در توسعه گلخانه شرایط خوبی داریم افزود: در هشت ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته، در استان تهران احداث گلخانه ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ حوزه گلخانه ازسوی بانک کشاورزی ابلاغ شده است، اظهار داشت: متقاضیان ایجاد گلخانه های زیر سه هکتار می توانند با مراجعه به سامانه سیتا نسبت به ثبت نام و دریافت این تسهیلات اقدام و این تسهیلات یارانه دار با نرخ سود ۱۴.۵ درصد در اختیار متقاضیان احداث گلخانه قرار خواهد گرفت.

تاجیک ادامه داد: با وجود کمبود بارش ها و تداوم خشکسالی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با هماهنگی های انجام شده با شرکت آب منطقه ای، فرمانداری ها، بخشداری ها و بخش های تخصصی در تامین نهاده ها مشکلی نداریم و ۱۰۰ درصد سهمیه کودهای شیمیایی تامین و هماهنگی های لازم جهت تخصیص انجام شده است.

وی از سطح سبز ۹۰ درصد از محصولات اساسی کشت پاییزه استان تهران خبر داد و گفت: سهمیه گندم استان، ۴۶ هزار هکتار بود که هم اکنون بیش از ۴۳ هزار هکتار در مزارع استان تهران کشت شده است.

تاجیک افزود: ۹۰ درصد سهمیه ابلاغی محصول جو نیز با ۳۰ هزار و ۲۵۰ هکتار سطح کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای استان تهران انجام شده است.

به گفته وی، استان تهران امسال با داشتن ۲۸ هزار و ۲۹۴ هکتار سطح زیر کشت ذرت علوفه ای، عملکرد ۵۴ تُن و تولید یک میلیون و ۵۳۸ هزار تُن را در این محصول رقم زده است.

وی گفت: یک هزار و ۹۸۹ هکتار از مزارع استان تهران نیز به زیر کشت کلزای پاییزه رفته است.

وی از اجرای طرح کشت قراردادی گندم در سطح استان از سال آینده خبر داد و افزود: کشت قراردادی امسال با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و کشور به صورت آزمایشگاهی در ۶ استان آغاز شد که با آمادگی استان تهران، از اردیبهشت ماه سال آینده، گندمی در اختیار کارخانجات، صنایع، صنف و صنعت قرار نخواهد گرفت و کشت قراردادی گندم انجام می شود.

تاجیک از جذب ۶۸ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون استان تهران خبر داد و گفت: از ۶۲۳ میلیارد ریال تسهیلات ابلاغی حوزه مکانیزاسیون استان تهران پس از اطلاع رسانی و تعیین برش شهرستانی، کشاورزان برای دریافت تسهیلات جهت خرید ۲۴۰ دستگاه ماشین آلات کشاورزی اعم از کمباین، چاپر، تراکتور، ادوات و سم پاش ها با مبلغ ۶۳۰ میلیارد ریال به بانک معرفی شدند.

سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: ۱۶۸ دستگاه از این تعداد با مبلغ ۴۰۸ میلیارد ریال جذب شده است.

وی تاکید کرد: تسهیلات مکانیزاسیون با نرخ بهره ۱۵ درصد به صورت یارانه دار با بازپرداخت پنج ساله در راستای ارتقای ضریب مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که ۸۰ درصد مبلغ دستگاه از محل تسهیلات خواهد بود و تنها ۲۰ درصد آورده افراد نیاز است.

به گفته تاجیک این تسهیلات در حوزه های باغبانی، دام، طیور، زراعت، گیاهان دارویی، گلخانه، جنگل ها و مراتع است که متقاضیان می توانند برای تامین تجهیزات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های تابعه مراجعه کنند.

تاجیک بیان داشت: از ۸۳ مورد پروانه ای که برای شرکت های مکانیزاسیون صادر شده بود، سه پروانه دارای اعتبار و فعال بود و بقیه به دلیل فعالیت نکردن، اخطاریه دریافت کردند که در صورت ادامه این روند، پروانه دریافتی مجوزهایشان باطل خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد : باتوجه به پهنه بندی که در شهرستان ها انجام شده بتوان به افراد جدید با هدف خدمات دهی بهتر به بخش کشاورزی مجوز داد از این رو متقاضیان نیز می توانند در این راستا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و طی روال قانونی نسبت به اخذ پروانه فعالیت اقدام کنند.

تاجیک درخصوص تسهیلات حوزه گیاهان دارویی گفت: این بخش دارای ۲ نوع تسهیلات بلاعوض و تسهیلات با بهره چهار درصد است که متقاضیان می توانند با داشتن مدارک مورد نیاز، برای بهره مندی از این تسهیلات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار