اخبار انتظامی استان مازندران از سوی معاونت انتظامی استان مازندران در اختیار خبرنگار تابناک قرار می گیرد .
کد خبر: ۱۰۱۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳ 18 November 2021

به گزارش تابناک مازتدران، اخبار انتظامی استان مازندران در ۲۷ آبان به این شرح است:
-------------
اعزام مشمولان دانشگاهي و غير دانشگاهي پایه خدمتی آذر ماه 1400
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان از اعزام همزمان مشمولان پایه خدمتی آذر در روز دو شنبه یکم آذر 1400 از شهرستان های ساری و نوشهر خبر داد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدرضا کریم پور در تشریح این خبر، گفت: برابر ابلاغيه سازمان وظيفه عمومي ناجا در خصوص اعزام به خدمت مشمولان، اعزام مشمولان دانشگاهی و غیر دانشگاهی پایه خدمتی آذر ماه راس ساعت 6 صبح روز دوشنبه یکم آذر ماه در دو نقطه از استان انجام خواهد شد.
وی افزود: بر این اساس مشمولان ساکن شهرستان هاي گلوگاه، بهشهر، نکا، مياندورود، ساري، جويبار، سيمرغ، قائمشهر، سوادکوه، بابل، آمل، فريدونکنار و بابلسر از محل تعین شده در پارک شهيد زارع شهرستان ساري واقع درکيلومتر2جاده نکا به مراکز آموزشی اعزام خواهند شد.
سرهنگ کریم پور در ادامه، اظهار داشت: مشمولان ساکن شهرستان هاي محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر برای اعزام به مراکز آموزشی می بایستی به مجتمع نفريحي سيترا (پلاژحسيني) شهرستان نوشهر مراجعه کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان مازندران بیان داشت: با توجه به طرح واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا در سطح کشور و برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، کلیه مشمولان که از یکم آذرماه ۱۴۰۰ به بعد به خدمت مقدس سربازی اعزام می‌شوند، باید واکسینه شوند.
وی افزود: برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح کلیه مشمولان می بایست تا قبل از یکم آذر ماه و قبل از ورود به پادگان های آموزشی نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: بدیهی است در زمان اعزام و در ورودی پادگان‌های آموزشی همراه داشتن کارت واکسن الزامی است.
سرهنگ کریم پور با بیان این که ارائه کارت تزريق دو دوز کامل واکسن کرونا براي پذيرش در مراکز آموزش نيروهاي مسلح اجباري بوده و در صورت عدم ارائه کارت واکسن موصوف از پذيرش آنان در مراکز آموزش نيروهاي مسلح خودداري خواهد شد، از کلیه مشمولان وظیفه عمومی خواست؛ در فرصت باقیمانده، به یکی از مراکز واکسیناسیون سطح استان مراجعه و نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان مازندران، افزود: مشمولان لازم است قبل از ورود به مراکز آموزش، بهداشت فردی را رعایت کرده و وسایل شخصی و بهداشتی شامل ماسک و مواد ضد عفونی کننده بهمراه خود داشته باشند.
سرهنگ کریم پور در ادامه به مشمولان گرامی توصیه کرد: با توجه به محدودیت های اعزام سربازان به مرخصی در طول دوره آموزش، کلیه مدارک اعزام و مدارک مربوط به متاهلی، پدر نظامی، فوت والدین و یا جانبازی را به همراه داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به لزوم پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بر عدم حضور خانواده های گرامی در محل اعزام تاکید کرد.
سرهنگ کریم پور در خاتمه یاد آور شد: باستنادماده 58 قانون خدمت وظيفه عمومي مشمولان خدمت وظيفه عمومي که براي رسيدگي و یا اعزام برای طي دوره ضرورت احضار مي شوند چنانچه در مهلت ياموعد مقرر خودرا معرفي نکنند غايب شناخته شده و پس از دسنگيري درصورتي که طبق مقررات اين قانون قادر به خدمت و بلامانع تشخيص داده شوند به خدمت اعزام و با آنان به ترتيب زير رفتار مي شود:
1- چنانچه مدت غيبت اوليه درزمان صلح کمتر از سه ماه ودر زمان جنگ کمتر از 15 روز باشد با سه ماه اضافه خدمت و بيش از سه ماه در زمان صلح و بيش از 15 روز در زمان جنگ با 6ماه اضافه خدمت برای آنان اعمال می شود.
2- برای مشمولاني که مدت غيبت اوليه آنان در زمان صلح از يکسال ودرزمان جنگ ازدوماه تجاوز کند علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور، فراري محسوب شده و به مراجع صالح قضايي معرفي خواهند شد.
-------------------
سکته راننده خودرو در نور حادثه آفرید
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان از تصادف 4 دستگاه خودرو در محور نور چمستان خبر داد و گفت: راننده خودرو سمند قبل از تصادف دچار حمله قلبي شده بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در ساعت 16:30 عصر روز گذشته در محور چمستان به نور، يک دستگاه خورو سمند با 4 وسيله نقلیه ديگر به شدت برخورد مي کند.
با حضور عوامل اورژانس در محل مشخص شد که راننده سمند قبل از برخورد با اين خودروها دچار حمله قلبي شده بود که به علت عدم توانايي در کنترل وسيله نقليه با 3 وسيله نقلیه ديگر تصادف می کند.
بر اثر این تصادف ترافیک سنگینی در مسیر رخ داده بود که با حضور به موقع عوامل انتظامی و پلیس راهور شهرستان نور پس از روانسازی مسیر مصدومان به بیمارستان انتقال شدند.
------------------
اهدا خون كاركنان انتظامي در میاندورود
فرمانده و کارکنان انتظامي شهرستان میاندورود به صورت خود جوش اقدام به اهدا خون كردند
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ مجید باقری جامخانه با اشاره به اینکه اهداء خون در واقع نمادي از مسئوليت پذيري و همدلي و اهداي احساس و عواطف انساني به افراد نيازمند است، بيان داشت: اهداي خون بخششي است به شکرانه سلامتي که در وجودمان به وديعه گذاشته شده براي بيماراني که چشم انتظار هستند
وی افزود: اهدا خون اهدای زندگی است که جان بیمار را نجات می دهد و نهادینه شدن اين فرهنگ در جامعه به تامین سلامت عمومی مردم کمک می کند.
فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود اظهار داشت: آن دسته از انسان‌هايي که سخاوتمندانه سلامتشان را با ديگران تقسيم مي کنند، همچون باران رحمتي مي مانند که قطراتي از وجودشان بر درد و آلام بيماران نيازمند مي بارد و به ديگران جاني دوباره مي‌بخشند.
-----------------------
شکارچي مرال وحشی در نکا دستگير شد
فرمانده انتظامی شهرستان نکا از دستگیری شکارچی غیر مجاز و کشف لاشه یک راس مرال وحشی در آن شهرستان خبر داد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ قاسم عزیزی در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت یک شکارچی غیر مجاز در این شهرستان موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.
فرمانده انتظامی شهرستان نکا، افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی های قضائی، متهم را که اقدام به شکار یک راس مرال وحشی در این منطقه کرده بود شناسایی و دستگیر کردند.
سرهنگ عزیزی، خاطرشنان کرد: در بازرسي انجام شده از مخفیگاه متهم لاشه "مرال وحشی" و همچنين يک قبضه اسلحه شکاري غيرمجاز کشف شد.
وی در خاتمه با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، از شهروندان خواست: به منظور حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست با ماموران همکاری کرده و در صورت اطلاع از فعالیت اینگونه افراد مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.
-------------------------
تاثیر اقتصاد بر امنیت و احساس امنیت در جامعه
برآورد مدل های مختلف نشان داد که مشکلات اقتصادی مانند بیکاری، تورم، فقر و نابرابری درآمدی، احتمال وقوع جرم توسط افراد جامعه را به طور معنا داری افزایش می دهد.
احساس امنيت اجتماعي از موقعيت و جايگاه برجسته اي در برنامه ريزي هاي کشوري برخوردار است که دست يابي و پايدار سازي آن نيازمند مقدمات و زمينه هاي پيچيده اي بوده و آسيب پذيري يا زوال آن نيز، معلول زمينه ها و عوامل متفاوتي است.
احساس امنيت اجتماعي به سه بعد امنيت جاني، امنيت مالي و امنيت سياسي تقسم شده و تاثير برخي عناصر حوزه هاي اجتماعي و اقتصادي زندگي افراد بر آن، مورد بررسي قرار گرفته است.
اقتصاد از مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر امنیت و احساس امنیت است. امنیت نیز، اساسی ترین نیاز بشری و بستر توسعه پایدار در تمامی ابعاد است. لیکن تامین امنیت کاری بس دشوار است چرا که عوامل متعددی هستند که امنیت جامعه را به خطر می اندازند و یکی از مهمترین آنها بیکاری، تورم ، فقر و بی ثباتی اقتصادی است.
اگر اشتغال در جامعه وجود نداشته باشد افراد از قانون اطاعت نمی کنند؛ لذا ناامنی جامعه را در برخواهد گرفت. در زمان هایی که نرخ بیکاری زیاد است، فرد فرصت کسب درآمد قانونی را از دست می دهد، پس هزینه ارتکاب جرم در مقابل منافع آن کمتر می شود که همین امر باعث افزایش ارتکاب جرم می شود.
بیکاری علاوه بر گسترش فقر و اعتیاد، قانون شکنی و بزهکاری را در نسل جوان گسترش می دهد و امنیت انسانی و اجتماعی را به خطر می اندازد. بیکاری شوق زندگانی را از فرد می ستاند و قدرت اراده او را تضعیف می کند، این پدیده اجتماعی باعث افسردگی روحی- روانی جوانان خواهد شد.
برآورد مدل های مختلف نشان داد که مشکلات اقتصادی مانند بیکاری، تورم، فقر و نابرابری درآمدی، احتمال وقوع جرم توسط افراد جامعه را به طور معنا داری افزایش می دهد.
اگر دقتی در پژوهش های انجام شده در خصوص مسائل اجتماعی کشور داشته باشیم به خوبی می توان به این نتیجه رسید که بیکاری عامل مهم در وقوع انواع جرم است.
همچنین تورم از طرق مختلفی مانند کاهش قدرت خرید مردم، ایجاد اختلاف و تضاد طبقاتی موجب روی آوردن افراد به سمت ارتکاب جرم شود.
افراد جامعه هنگامی‌ که احساس کنند در شرایط ناعادلانه قرار دارد، دست به اعمالی می زنند که در خلال آن بتوانند خود را نشان دهند و برای دستیابی به حقی که برای آنان در نظر گرفته نشده، به سوی جرم کشیده می شوند.
وجود عدم شفافیت های گسترده در فضای اقتصادی جوامع، قوانین موازی و بیش از حد، عدم کنترل فساد موجب گسترش ارتکاب جرم توسط شهروندان یک جامعه می شود.
در راستای شناسایی عوامل تحریک‌ کننده افراد در جامعه به سمت جرم و جنایت می تواند مسیر مناسبی را برای مسئولان، برنامه ریزان و سیاستگذاران به ویژه مسئولین قوه قضاییه جهت برنامه ریزی برای کاهش این هنجارهای اجتماعی در جامعه نشان دهد.
بحران های اقتصادی، ضعف قدرت مالی و اقتصادی، فقر و پیچیدگی زندگی ناشی از بیکاری می تواند انحرافات اجتماعی را موجب شود، افزایش بیکاری مخصوصاً در قشر جوان، ارزش های فرهنگی جامعه را به نابودی می‌کشاند و در دراز مدت باعث به وجود آمدن انواع آسیب های اجتماعی می شود که هم به صورت فردی و هم به صورت اجتماعی در شخص بیکار بروز می کند.
فردی که دچار آسیب اجتماعی است از یک‌ سو از لحاظ روانی احساس حقارت می‌کند و از جامعه طلبکار می شود و از سوی دیگر چون جامعه را مسئول محرومیت خود می پندارد، نوعی احساس انتقام‌ کشی در او پرورش می یابد. بدین ترتیب کوشش او برای فقرزدایی چه بسا در مجاری غیرقانونی و ضداجتماعی افتاده به سرقت و جنایت کشیده می شود.
بر اساس بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته، اغلب اشخاصی که مرتکب جرایم بخصوص جرائم خشن شده و یا به مفهوم عامیانه از آنها به عنوان اراذل و اوباش یاد می شود، افرادی هستند که درگیر آسیب های اجتماعی ناشی از مسائل اقتصادی و دچار اختلالات روحی و روانی هستند.
بدون ‌شک حبس و برخوردهای بدون اغماض با مرتکبان جرایم خشن ضروری و نوعی اقدام پیشگیرانه نسبت به این افراد است، اما صرفاً اقدامات قهری موجب اصلاح و باز اجتماعی این افراد نخواهد شد و گاهاً می تواند موجب تشدید رفتار آنها نیز شود و باید در وهله اول زمینه وقوع جرایم خشن توسط این افراد، ریشه‌یابی شود تا بتوان زمینه های وقوع جرایم را مرتفع کرد.
رشد اقتصادي و توسعه در همه زمينه ها كليد پاسخگويي به بسياري نيازهاي شهروندان از جمله جوانان جوياي كار است. تنها جامعه اي مولد، داراي رشد اقتصادي و به دور از فقر مي تواند براي دفاع از خود و استقرار امنيت در سطح اجتماعي و ملي آمادگي داشته باشد.
به همين علت يكي از ابعاد اصلي و انكار ناپذير تأمين امنيت اجتماعي بشر در قالب نيازهايي محدود مي شود كه زيربناي اصلي آنها اقتصاد است تا دغدغه احساسي افراد براي برقراري آرامش و امنيت حل شود.
بنابراين، براي افزايش سرانه امنيت و كاهش بزه و جرم در جامعه قدم نخست برنامه ريزي و استفاده مناسب از امكانات است.
نگارنده: سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار