عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مهمترین برکات بعثت این است که اختلافات میان صاحبان قدرت را مشخص می‌کند و باید دانست منشا همه اختلافات طغیان نفس است.
کد خبر: ۳۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 16 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از صبح توس، حسن رحیم پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های سیاسی و عبادی نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: در اخلاق دنیوی و سکولار اساسا نیازی به وحی و بعثت وجود ندارد و صرفا با دنیاگرایی می‌توان اخلاقی زیست، اینها اخلاق را بسیار کوچک کردند و نوعی خودخواهی در زرورق پیچیده است، اخلاق سکولار نمی‌تواند تا آخر اخلاق بماند.

وی تصریح کرد: بعثت؛ انقلابی در ارتباطات انسانی ایجاد کرد و با دیدگاه‌های غلط برخورد کرد، بعثت نشان داد که برای اخلاقی زیستن ابتدا باید از تربیت خودمان شروع کنیم و بعثت نشان داد که چگونه می‌توان اختلافات را برطرف کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام راحل می‌فرمایند، اگر دیکتاتور درون را مهار نکنیم حتی اگر درس عرفان بخوانیم باز هم عمل طاغوتی انجام می‌دهیم زیرا هدف ما اثبات خودمان است، یکی از مهمترین برکات بعثت این است که اختلافات میان صاحبان قدرت را مشخص می‌کند، منشا همه اختلافات طغیان نفس است. 

رحیم پور ازغدی گفت: گاهی خود را مرکز عالم می‌بینیم که باعث تجاوز می شود و  این تجاوز سبب اختلاف می‌شود، چنین مسئله ای در سطوح مختلف مشاهده می‌شود.

وی افزود: امام می‌فرمایند بعثت به ما یادآوری می‌کند که همه ما فرعون و طاغوت هستیم، آن مردی که در خانه به همسرش توهین می‌کند و بالعکس یک نوع فرعون است و فرد بازاری که کلاه کارگر و مشتری را بر‌دارد به همین نسبت فرعون است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان داشت: اختلاف ناشی از تفرعن است و منشا همه ستیزها این است که خودمان را مرکز و محور می‌بینیم و می‌خواهیم بر بقیه غلبه کنیم.

 

انقلاب اسلامی ، انقلاب معرفتی و علمی بود

وی افزود: انقلاب معرفتی و علمی، انقلاب دومی بود که بعثت ایجاد کرد، برخی به امام  راحل برچسب می زنندکه نظرش این بود که قبل و بعد بعثت تغییری ایجاد نشده است و خود بشر می‌توانست با درک خود و علم تجربی به اهداف برسد و انبیا فقط کمک کردند که علم سریع‌تر جلو برود و همین دیدگاه می‌گوید وحی یک معرفت عادی و در حد علوم تجربی است.

رحیم پور ازغدی افزود: اینها می‌گویند نیازی به وحی نداریم، اما جریانی در نقطه مقابل اینها است؛ اینها فکر می‌کنند غیر از انبیا و قرآن هر کس هر چیزی گفته امور بشری است و بدعت و ضلالت است و فکر می‌کنند اگر بشر با عقل و تجربه به چیزی رسید این بدعت است و این هم یک خط انحرافی است و اهل حدیث در اهل سنت و اخباری‌ها در شیعه این دیدگاه را داشتند.

وی بیان کرد: در غرب و شرق عالم هم تحت تاثیر انبیای الهی، سخنان حقی گفته شده، مبعث نیامده سخنان قبل خود را به زباله دان تاریخی بیندازد بلکه سخنان حق گذشته را تائید می‌کند و بر آنها می‌افزاید و به همین دلیل پیامبر خاتم الانبیا است. 

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر آنچه در سنت نیست، بدعت نیست بلکه خلاف سنت، بدعت است، اگر کسی با عقل به حقیقتی رسید و خلاف حدیث و قرآن بود این بدعت است، بدعت یعنی تغییر سنت و مخالفت با آن و نه اینکه هر چه در سنت نیست را بدعت بدانیم، این یک تفکر وهابی در سنی  و اخباری افراطی شیعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما دغدغه بسیار مقدسی داریم که برای آن احترام قائل هستیم و آن اینکه معارف الهی را با معارف خطاپذیر ادغام نکنیم، این ادغام التقاط اندیشی است و کسانی که اهل فلسفه و عرفان هستند این سخن را رد نمی‌کنند و می‌گویند اگر ثابت شد یک استدلال عقلانی پیش آمده و برهان قطعی ندارد و با ظاهر قرآن و حدیث قطعی تعارض دارد اینها را کنار می‌گذاریم زیرا ملاک ما سنت و قرآن است. 

وی بابیان اینکه  کشف خلاف قرآن و سنت، کشف نیست بلکه خطا است، گفت: محال است به برهان قطعی عقلی برسیم. در اسلام این مسئله امکان پذیر نیست، محال است قطع عقلی و نقلی تعارض داشته باشند.

رحیم پور ازغدی افزود: در برخی مصادیق ممکن است اختلاف نظر ایجاد شود، اینکه کسانی به امام نسبت دهند که از نگاه ایشان بعثت حرف جدیدی ندارد تهمت است، ایشان صرحتا می‌فرمایند ما وحی را با معارف بشری مخلوط نمی‌کنیم اما درآن سهمی از حقیقت همواره وجود دارد.

وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم پیغمبر خاتم الانبیا است معنایش این نیست که تا قبل از اسلام هیچ کس حرف صحیحی نزده است؛ چرا که پیغمبر خاتم الانبیا معنایش این است که برای ما ملاک داوری، مبعث و قرآن و سنت است و با عقل سراغ اینها می‌رویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امام عبارتی راجع به مبعث دارد و می‌فرماید زبان ما از بیان مبعث ناقص وناتوان است زیرا یک تحول بزرگ است، انقلابی بزرگ مبعث ایجاد کرد که فلسفه خشک یونانی را متحول کرد.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: ارزش‌های درست سایر مکاتب در قرآن و سنت هست اما بخش‌های نادرست اینها در قرآن نیست، امام می‌گوید حق نداریم این مکاتب را با بعثت قیاس کنیم. کجا ایشان فرموده‌اند بین معارف اهل بیت و معارف هندی و یونانی، دومی را ترجیح می‌دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: عرفای قبل از اسلام و فلاسفه قبل از اسلام از بسیاری از حقایق محروم بودند، هستند کسانی که فکر می‌کنند خط فکری امام برای اهل بیت شرافت معرفتی قائل نیست، هرگز این گونه نیست و اینها تهمت بارز است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ذهن انسان مادی است، شان خدا کجا و انسان کجا؟ خلق را باید به خالق شناخت اما ما چون مادی و مهجور هستیم رویه برعکس شده است. 

ملاک داوری قرآن و سنت پیامبر است بعلاوه ی عقل

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: امام می‌فرماید اگر بخشی از مفاهیم در فلسفه شرق و غرب است و با قرآن و سنت قابل جمع است، حقایق مشروع است و به فهم قرآن و حدبث کمک می‌کند، امام می‌فرماید سقف فلسفه بشری اثبات وجود خداست اما معرفت و شناخت کار قرآن است و در عرفان بشری راجع به حقیقت جهان تنها گوشه‌ای را می‌گوئیم و امام می‌گوید عرفان قبل از اسلام با بعد اسلام فرق دارد زیرا بعثت سطح عرفان بشری را بالا برد. 

وی خاطرنشان کرد: انبیای سلف کشف داشتند اما نه علی الاطلاق و لذا اختلافاتی داشتند اما پیامبر اکرم(ص) کشف تام داشتند، وجود نازنین احمدی بسط تمام داشت و لذا خاتم انبیا شد و خدا برای هیچ پیامبری اندازه ایشان شناخته نشد و لذا کشف و بسطی بالاتر از وی وجود ندارد و رسولی بعد از ایشان نیامد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هر ظلمی به قرآن ظلم به اهل بیت است و بالعکس، امام می‌فرماید مظلومیت هر یک از این دو مظلومیت یکدیگر است.

دو جریان موذی و انحرافی میخواهد اسلام را از امور دنیوی جدا سازد

وی افزود: دو جریان انحرافی به اسم مذهب و ضد مذهب در جامعه ما وجود دارد که نتیجه هر دو یکی است، یکی جریان روشن فکر غرب زده که اعتقادی به تمدن اسلامی ندارد و جریان دیگری هم وجود دارد که به اسم اسلام و در ظاهری اسلامی حرکت می کند و بسیاری از علوم را بازی می داند؛ اینها خطرناک ترند، و بر همین اساس معتقد هستند اسلام را باامور دنیوی مخلوط نکنید، نتیجه ی این تفکر همان سکولاریسم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار