کارشناس مردم شناسی فرهنگی گفت: عمل نذری دادن در گذشته بین افراد، موجب تبدیل مادیات به معنویات بوده، اما امروزه مردم معنویات را تبدیل به مادیات می‌کنند؛ نظیر این که در تهیه غذای نذری اهمیت استفاده از ظروف تجملی برای نذری بیشتر از خود غذای نذر مد نظر است.
کد خبر: ۳۱۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 25 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، نسرین شعبان زاده درباره تعریف نذر و اصالت آن بیان کرد: نذر، عملی است که برای خدا انجام می شود و با نیت درونی از وجود عبد به طرف معبود نشات می گیرد و نفس نذری دادن، عمل بسیار خوبی است که علاوه بر تبلور اجتماعی، تبلور فردی را نیز در بر دارد.
وی با اشاره به غذاهای نذری شهر مشهد گفت: غذا هایی که برای نذری در مشهد مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر شله زرد و آش شله است که این دو نوع غذا با توجه به فضا و امکانات بومی خراسان تهیه می شود.
شعبان زاده ادامه داد: در تهیه نذری شله زرد، قالب هایی چون رنگ و طعم مد نظر است که در آن از زعفرانی که در خراسان کشت شده، استفاده می شود و این موارد به نوع اقلیم و فرهنگ مرتبط است.
شعبان زاده با بیان اینکه نذری می تواند همه قشر ها را به یکسانی و برابری برساند، تصریح کرد: نذری دادن و نشستن همه بر سر یک سفره به واسطه این که افراد از یک نوع غذا با یک طعم میل می کنند، موجب یکسانی و برابری بین اقشار مختلف می شود.
وی درباره تهیه غذای نذری آش شله در مشهد به عنوان حرکتی جمعی بیان کرد: با توجه به مواد غذایی به کار رفته در تهیه و پخت غذای نذری شله نظیر حبوبات در منطقه خراسان و این که تمامی افراد برای تمیز کردن آن به صورت دسته جمعی همکاری می کنند و حتی هم زدن مداوم آش و جمع شدن دور دیگ، باعث ایجاد نوعی تعامل، همدلی و انسجام بین افراد می شود.
کارشناس مردم شناسی فرهنگی با اشاره به باورهای مردم در خصوص برکات نذری دادن تشریح کرد: نگاه مردم به غذای نذری به عنوان غذای متبرک و حلال است و با توجه به نگرش و باورهای مردم، تاثیرات آن بر تربیت فرزند و گرفتن حاجات و آرزوها است.
شعبان زاده درباره تفاوت نذری دادن در گذشته با امروز گفت: عمل نذری دادن در گذشته بین افراد، موجب تبدیل مادیات به معنویات بوده، اما امروزه مردم معنویات را تبدیل به مادیات می‌کنند؛ نظیر این که در تهیه غذای نذری اهمیت استفاده از ظروف تجملی برای نذری بیشتر از خود غذای نذر مد نظر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار