حسن رحیم‌پور ازغدی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه هنر، معماری و شهرسازی و احداث بناها در جامعه اسلامی باید واجد رنگ الهی و تداعی‌گر مفاهیم اسلامی باشد مجسمه‌ای را که باعث یاس و پوچی و تشتت در وجود مردم می‌شود را دارای کارکردی غیر اسلامی خواند.
کد خبر: ۱۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 21 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست تبیین جایگاه باغ ‌موزه در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، افزود: هنگامی که یک مجسمه باعث یاس و پوچی و تشتت در وجود مردم می‌شود نمی‌تواند اسلامی عمل کند؛ این موارد در سینما رایج‌تر است ولی در معماری دیرفهم‌تر و کمتر دیده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «نوعی شهرسازی و معماری وجود دارد که توده‌ساز است و جمعیت را به توده تبدیل می‌کند» افزود: این توده‌سازی می‌تواند در جهت مثبت باشد؛ مانند هماهنگی و تعاون و همچنین می‌تواند در جهت منفی نیز باشد مانند هیجان‌زدگی و بی‌عقلی که غربی‌ها مورد اخیر را مدنظر قرار می‌دهند.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: ما در جنگ مشترکاتی با کشورهای دیگر داریم چراکه یکسری اتفاقات در جنگ مشابه یکدیگر است؛ در اروپا مجسمه سربازان به گونه‌ای ساخته شده است که نشان می‌دهد در چه وضعیتی بوده‌اند.

وی ادامه داد: این اشتراکات با غرب هم در تکنیک دیده می‌شود و هم در محتوا؛ اینکه ما بدانیم این مشترکات در کجاست و بتوانیم به آن پی ببریم، کپی‌برداری از تکنیک است نه محتوا؛ در اروپا با گذشت سال‌های بسیار از جنگ جهانی اول هنوز هم فیلم‌هایی با این موضوع ساخته می‌شود؛ چند مجسمه به عنوان سمبل در جهان وجود دارد که با الگو گرفتن از آن می‌توان یک شاهکار هنری خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «مجسمه‌هایی که برای باغ موزه می‌سازیم باید نشان دهنده اتفاقات جنگ باشد» گفت: با این مجسمه‌ها باید حال آن کودکی که جدایی از پدر برایش سخت است، ولی با اخلاص از او دل می‌کند تا به جنگ رود، حال پدر و مادری که برای بدرقه فرزندانشان به سوی جنگ به راه‌آهن می‌آیند و... را باید به گونه‌ای به نمایش گذاشت تا همگان بتوانند آن‌ را لمس و احساس کنند.

وی بیان کرد: مجسمه‌ها باید نشان دهنده حال خانواده شهدا باشد؛ علاوه بر این باید بوی شهدا از این باغ موزه به مشام برسد به طوری که کسانی که از این باغ موزه دیدار می‌کنند، بوی شهیدان را حس کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بهتر است به جای دفن شهیدان در تفریحگاه‌های عمومی، آنان را در مقابل مجلس و هیات دولت دفن کنند تا افراد بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند و دینی از خون شهدا را به گردن نکشند.

وی اظهار کرد: در کنار نمایش تجهیزات نظامی، تاریخ جنگ تحمیلی و صحنه های وداع و بدرقه شهدا و رشادتهای رزمندگان اسلام باید آنها را به صورت نمادین در قالب مجسمه ها و المان ها در مراکز فرهنگی و باغ موزه ها برای مردم و نسل جوان به نمایش گذاشت.

به گفته این نظریه‌پرداز اسلامی، آثار به جا مانده از دوران هشت سال جنگ تحمیلی دارای بعد فرهنگی است و همین مسئله می‌تواند سبب جذب توریست و آشنایی نسل‌های آینده با دفاع مقدس شود.

وی با اشاره به نوع معماری باغ موزه دفاع مقدس افزود: در هر فرهنگی اتفاقات مشابهی در جنگ‌ها روی می‌دهد و در بعضی موارد این اتفاقات در سراسر دنیا یکسان است و بسیاری از ارزشهای جهانی مانند شجاعت، غیرت، تحمل مشکلات در همه فرهنگ‌ها در زمان وقوع جنگ مشابه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساخت و نصب مجسمه در باغ موزه می تواند عامل مهمی در انتقال مفهوم و الگوسازی برای نسل‌های جدید باشد‌ چراکه از مجسمه می‌توان برای نشان دادن مفاهیم اخلاقی و انقلابی استفاده کرد.

وی هنر واقعی و الهی را حساس به محتوا دانست و اضافه کرد: ترکیب زیبایی باید همراه با اخلاق، حقوق و معنویت باشد و علاوه بر شکل زیبا، پیام انتقادی، اخلاقی را نیز شامل می‌شود.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: در باغ موزه دفاع مقدس باید اقدامات ضد اخلاقی رژیم بعثی عراق در دوران جنگ تحمیلی همچون استفاده از سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ تحمیلی برای بازید کنندگان به نمایش گذاشته شود.

وی گفت: جنگ به خاطر کشتار و تخریب زشت ترین حادثه در دین اسلام است ولی دفاع از حق و مظلومین و ارزشهای الهی و اسلامی بسیار زیبا است.
رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: قیام عاشورا از نظر فداکاریها و رشادتهای حضرت امام حسین (ع) و یارانش و دفاع از ارزشهای اسلامی زیباترین حادثه است به طوری که حضرت امام حسین (ع) فرمودند من در این روز به جز زیبایی ندیدم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هنر، معماری و شهرسازی و احداث بناها در جامعه باید رنگ و سبقه الهی و خدایی داشته و تداعی گر مفاهیم اسلامی باشد.
همچنین رییس دانشکده معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در بخشی از این مراسم گفت: باغ موزه دفاع مقدس در مشهد به گونه ای طراحی و احداث می شود که در آینده به سمبلی از فداکاری و رشادتها رزمندگان اسلام و انتقال دهنده مفاهیم اصلی دوران دفاع مقدس تبدیل شود.
مهدیه زندیه افزود: در ساخت این موزه علاوه بر استفاده از تجارب و نوآوری های موزه های جنگ در دیگر کشورها، معنویت و ارزشهای فرهنگی نیز مورد توجه قرار می گیرد.
مشاور اجرایی باغ موزه دفاع مقدس مشهد اظهار کرد: در ساخت این باغ موزه با بهره گیری از کاربری های خاص معماری، عملیاتهای دفاع مقدس و سمبل های رزمندگان و شهدا و ایثارگران بازسازی و احداث می شوند.
وی با اشاره به احداث باغ موزه دفاع مقدس مشهد در بوستان کوهسنگی این شهر گفت: این بوستان از سالهای قبل همواره ماهیت فرهنگی داشته لذا در احداث این باغ موزه به این مسائل توجه می شود.
معاون اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: خراسان بزرگ در بخش اعظم عملیاتهای دوران دفاع مقدس نقش تاثیرگذار داشته است.
سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن امیری افزود: با توجه به ظرفیتها و نقش مهم خراسان در دفاع از سرحدات، نبود مرکز فرهنگی مرتبط با این موضوع همواره یکی از دغدغه ها و مشکلات این استان بود که امیدوارم با ساخت باغ موزه دفاع مقدس این خلاء از بین برود.
ساخت باغ موزه دفاع مقدس مشهد از 17 سال قبل در دستور کار مسوولان ذیربط قرار داشت که در نهایت با اهتمام اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی و همکاری شهرداری و شورای اسلامی مشهد و سپاه امام رضا (ع) زمینی به وسعت 13.5 هکتار در بوستان کوهسنگی مشهد برای ساخت آن در نظر گرفته شد.
هم اکنون مراحل طراحی این باغ موزه در حال انجام است و عملیات اجرایی آن از سوم خرداد ماه سال آینده آغاز می شود.
نخستین مرحله این باغ موزه نیز سه سال دیگر به بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است استاد حسن رحیم‌پور پیشتر نیز در همایشی باموضوع تمدن‌سازی اسلامی مجسمه ها و تندیس هایی را که انسان را به سوی خدا و صفات الهی و ارزشهای اسلامی و انسانی و آرامش سوق می دهد را اسلامی توصیف کرده و به عنوان نمونه به مجسمه جوانی که مادرش را بر دوش کشیده و در خیابان احمدآباد مشهد نصب است اشاره کرده بود.

 

بیشتر بخوانید:
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار