مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت نامطلوب تامین نهاده‌های دامی از بنادر جنوب گفت: با ادامه این وضعیت در مهر و آبان ماه با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد. همچنین احتمال دارد طی ۲ ماه آینده قیمت مرغ افزایش ۱۰ درصدی نیز داشته باشد.
کد خبر: ۹۹۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲ 13 September 2021

به گزارش تابناک رضوی، محمد مهدی یعقوب‌زاده در خصوص وضعیت تولید مرغ در خراسان‌ رضوی اظهار کرد: در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزان جوجه ریزی در استان ۴۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۷۴۰ قطعه بوده است. این آمار در سال ۹۹، ۳۴ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۲۶ قطعه بوده که این ارقام نشان دهنده افزایش ۳۰.۴ درصدی جوجه‌ریزی در سطح استان و در سال جاری است.

وی ادامه داد: در پی همین افزایش جوجه‌ریزی در خراسان رضوی تولید گوشت مرغ نیز روند صعودی را طی کرد. میزان مرغ گرم تولید شده در استان از ابتدای سال تا کنون ۷۳ هزار و ۸۹۷ تن بوده است. میانگین تولید روزانه گوشت مرغ در خراسان رضوی در پنج ماه نخست امسال نیز ۵۰۰ تن بوده که از این مقدار به طور متوسط ۳۰۰ تن متعلق به مشهد است.

وی افزود: خراسان رضوی برای تامین گوشت مرغ در شهریور ماه هیچ مشکلی ندارد زیرا در تیر و مرداد ماه جوجه‌ریزی خوبی انجام شده اما هرچه جلوتر می‌رویم، از حجم جوجه‌ریزی کاسته می‌شود. متاسفانه از ابتدای شهریور ماه تا کنون میانگین آمار جوجه‌ریزی روزانه از ۳۰۰ به ۲۰۰ هزار قطعه رسیده و جوجه‌ریزی در شهریور ماه نسبت به تیر و مرداد امسال ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اگر وضعیت جوجه‌ریزی به همین منوال ادامه پیدا کند، در مهر ماه و آبان ماه با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به خرید بسته‌های حمایتی مرغ منجمد در سطح استان بیان کرد: مقدار تقاضایی که برای خرید بسته‌های حمایتی مرغ منجمد از جانب زنجیره‌های مختلف مطرح شد، ۸۵۰ تن است که از این میزان نزدیک به ۱۰۰ تن خریداری شده و در حال حمل به سردخانه‌های شرکت‌های پشتیبانی است. خرید بسته‌های حمایتی همچنان ادامه دارد و حتی امکان دارد که مرغ مادر به قیمت بیشتری خریداری شود.

یعقوب‌زاده همچنین در رابطه با چگونگی شرایط تامین نهاده‌ها عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت تامین، ارسال و حمل نهاده‌ها از بنادر جنوب بسیار نامطلوب است و سخت‌گیری‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل در بنادر جنوب و گمرک اعمال می‌شود. همین موضوع کار را برای مرغداران و تولیدکنندگان بسیار دشوار کرده است. مشکلی که در تامین نهاده وجود دارد، در نهایت موجب می‌شود مرغدار نهاده‌های مورد نیاز خود را از جمله ذرت و... از بازار آزاد و با قیمت گران‌تر تهیه کند.

وی تصریح کرد: البته برای جلوگیری از کمبود مرغ و تامین جوجه در همین یک الی ۲ هفته اخیر اقدام به واردات ۳۰۰ هزار تخم مرغ نطفه دار در استان کرده‌ایم که به زودی توزیع خواهد شد. اگر واردات به صورت هفتگی صورت گیرد، می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در کنترل بازار داشته باشد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای تامین نهاده‌ها نیز پیگیری‌های لازم صورت گرفته و حدود ۳۰۰۰ تن از ذخیره‌ استراتژیک شرکت‌های پشتیبانی به صورت علی‌الحساب دریافت شده که در حال توزیع است.

انتهای پیام



دبیر نگار نقیبی
خبرنگار لعیا فضیلت
لینک کوتاه
https://www.isna.ir/news/1400062216183/
برچسب‌ها:
استانی-اقتصادیجهاد كشاورزيتولید مرغنهاده‌های دامی
ایران کیش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار