تابناک-عامل پوسیدگی میوه های خرما توسط عضو هیئت علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش شناسايي شد.
کد خبر: ۹۹۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳ 02 September 2021

به گزارش تابناک هرمزگان، دكتر آزاده گودرزي محقق بخش گياهپزشكي گفت:، طی بارندگی های حدود یک ماه گذشته، علائم مربوط به پوسیدگی میوه های خرما در برخی از مناطق هرمزگان، به ویژه مناطق کشت خرما در شهرستان حاجی آباد، به شدت شیوع یافت.

 

به گفته وي : نخستین علائم این بیماری به صورت تغییر رنگ بخش زیرین پوست میوه ها پدیدار شده ، در صورت برداشتن پوست میوه ها و یا ایجاد برش در میوه ها، پوسیدگی گوشت میوه ها و تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای تیره تا سیاه به وضوح قابل مشاهده است.

 

گودرزي خاطرنشان كرد : در صورت تداوم یافتن شرایط محیطی مساعد، علائم پوسیدگی به تدریج گسترش می یابد و بخش قابل توجهی از بافت پوست و گوشت میوه های آلوده سیاه رنگ می گردد.

 

وي افزود : این میوه ها فاقد ارزش اقتصادی و غیر قابل مصرف هستند

 

بر اساس نتایج حاصل از بررسی های آزمایشگاهی انجام شده توسط محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در آزمایشگاه قارچ شناسی این مرکز، گزارش شد كه : گونه قارچی Aspergillus niger از میوه های خرمای آلوده جداسازی شد. رطوبت نسبی بالا و بارندگی در وقوع و گسترش بیماری از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

عضو هيات علمي بخش گياهپزشكي مركز اظهار داشت : رخنه عامل بیماری به میوه های خرما از طریق زخم ها و آسیب های مکانیکی وارد شده به آنها، به عنوان مثال آسیب های ناشی از عوامل محیطی و یا تغذیه حشرات، صورت می گیرد.

 

گفتني ست : محلول پاشی بخش هوایی درختان خرما با قارچ کشهای معالجه کننده در کنترل بیماری بسیار موثر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار