کد خبر: ۹۹۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲ 01 September 2021

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند گفت: همچنین ۲۳ درصد جمعیت خوزستان یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند.

دکتر سیدمحمد علوی  در نشست اضطراری ستاد مدیریت کرونا خوزستان بیان کرد: موارد بیماری ناشی از کرونا در خوزستان در ۲ هفته اخیر به گونه‌ای بوده که از رشد سریع آن قدری کاسته شده و اگر به همین شکل پیش برود، می توانیم نسبت به پشت سر گذاشتن پیک فعلی امیدوار باشیم‌.

وی با بیان اینکه اگر طرح شهید سلیمانی را به خوبی اجرا کنیم می‌توان بیماری را مدیریت کرد افزود: موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا در خوزستان همچنان بالاست لذا باید مراقب باشیم و عادی‌انگاری را در جامعه رواج ندهیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به جهش‌های ویروس کرونا در جهان گفت: اکنون ویروس جدید کرونا به نام لامبدا در بسیاری از کشورها پیدا شده لذا نباید منتظر ماند که این ویروس وارد کشور و استان شود و بعد دست به کار شویم و باید مرزها و مبادی ورودی استان به شدت کنترل شوند.

وی ادامه داد: مرزها و مبادی ورودی ما باید به طور جدی کنترل و اگر مورد آلوده‌ای شناسایی شد قرنطینه شود. وقتی ویروسی جهان را در برگرفت نمی‌توان از ورود صد در صد آن جلوگیری کرد اما می‌توان فضا را کنترل کرد.

علوی گفت: قدرت چسبندگی و سرایت ویروس لامبدا بیشتر از نوع دلتا است و بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال در کشور آمریکا با وجود اینکه واکسیناسیون بالایی صورت گرفته اما روزانه بیش از یک هزار فوتی و ۱۰۰ هزار ابتلا ناشی از کرونا دارند.

وی افزود: زدن واکسن در شرایط موجود حیاتی است ولی نباید از سایر کارها غافل شویم. ویروس لامبدا در مقابل واکسن مقاوم‌تر و تمایل آن به کودکان بیشتر است بنابراین نباید تصور کرد چون واکسن تزریق کردیم، بدنمان در مقابل این ویروس مقاوم است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد:ویروس لامبدا بسیاری از کشورهای دنیا را که حتی زیرساخت‌های خوبی دارند با مشکل روبه رو کرده لذا ما باید بنا را بر آن بگذاریم که این ویروس اکنون در کشور وجود دارد و اقدامات تشدیدی خود را تقویت کنیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم در جهت مبارزه با کرونا اجرای واکسیناسیون است که باید در پوشش بالایی انجام شود. اگر سهمیه واکسن بیشتری در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم تا روزی ۴۵ هزار دز را در خوزستان تزریق کنیم.

علوی به تشدید طرح شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: در موج سوم بیماری با اجرای خوب طرح شهید سلیمانی از بروز ۲۴ هزار مورد بیماری و چهار هزار مورد مرگ جلوگیری شد بنابراین لازم است که این طرح با همان ظرفیت انجام شود.

وی افزود: ما زمانی به ازای هر بیمار، ۱۲ بیمار دیگر را رهگیری می‌کردیم و از ۹ بیمار تست می گرفتیم اما اکنون به ازای یک بیمار از سه نفر تست گرفته می‌شود. میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در خوزستان ۴۵ درصد بوده در حالی که ایده آل آن ۹۵ درصد است.

اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان قرمز،سه شهرستان نارنجی و چهار شهرستان زرد کرونایی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار