تابناک-مالتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا MS از بیماری های مزمن سیستم عصبی مرکزی و یکی از مهم ترین بیماری های خودایمنی است ،مهمترین شاخص هیستوپاتولوژیک آن دمیلینه شدن نورون ها (سلولهای عصبی) می باشد که رژیم غذایی در کنار عوامل ژنتیکی ، موقعیت جغرافی و سایر عوامل محیطی دیگر در کنترل آن بیماری نقش بسزایی دارد .
کد خبر: ۹۸۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ 30 August 2021

فاطمه صادقی پژوهشگر حوزه سلامت و مسائل مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار تابناک در بندرعباس با موضوع سلسله مباحث حوزه سلامت گفت:
در بیماری ام اس شاهد تهاجم بدن به سلولهای عصبی CNS هستیم که طی آن پوشش میلینی نورون ها تخریب میشود و این تخریب منجر به کاهش سرعت انتقال پیام های عصبی و به دنبال آن خستگی ، اختلالات حرکتی ، دوبینی و گرفتگی ماهیچه ها می گردد. شیوع بیماری در بانوان تقریبا دو الی دو و نیم برابر آقایان هست و میانگین سنی بیماران در رده 20تا50سال قرار دارد .

وی در خصوص اینکه آیا رژیم غذایی منجر به درمان کامل می‌شود؟ بیان داشت: قطعاً پاسخ ما در این زمینه خیر است ، درمان قطعی برای بیماران ام اس در حال حاضر وجود ندارد اما عوارض ناشی از بیماری را کاهش میدهد و از پیشروی بیماری جلوگیری میکند.


پژوهشگر حوزه سلامت ضمن اشاره به ابعاد تأثیر گذاری رژیم غذایی مناسب گفت: ‌بیماران این بیماری می‌توانند با استفاده از کندر به روند بهبود بیماری خود کمک کنند چرا که گیاه کندر در مهار پروستاگلاندین ها و لکوترین ها و در نهایت مهار التهابات مغزی نقش دارند و از این طریق موجب تسریع بهبود بیماری می شود .

وی در ادامه افزود:کروسین که در زعفران و گل یاسمن وجود دارد از تخریب غلاف میلینی سلولهای عصبی جلوگیری میکنید به علت آنکه کروسین یکی از چند کاروتنوئید طبیعی است این دی استر از جنيتوس دی ساکارید و کروسين اسيدکربوکسيليک تشکیل شده و برای نورون ها حکم محافظ را دارد به علاوه با مهار اختلالات ميتوکندری و کاهش استرس شبکه آندوپلاسمی مانع حذف غلاف میلینی سلولهای عصبی می شود .
استفاده از ماهی و میگو به عنوان منبع امگا۳ انتخاب غذایی مناسبی برای مردم هرمزگان در جهت کمک به بهبود بیماری می باشند ،اسیدچرب امگا ۳ به عنوان یک آنتی اکسیدان و با خواص ضدالتهابی که دارد در درمان بیماری های خود ایمنی مفید است .

فاطمه صادقی دانشجوی رشته پزشکی در ادامه ضمن اشاره به جلوگیری از تحلیل عضلانی با مصرف گوجه فرنگی سبز و سیب بیان کرد : یکی از عوارض ام اس کاهش توان افراد برای انجام فعالیت های روزانه آنهاست گوجه فرنگی سبز با داشتن توماتيدین و سيب با داشتن اورسوليک اسيد با کاهش پروتئين ATF3 مانع از آتروفی عضلات میشود و با تقویت عضلانی برای بهبود بی حالی ناشی از بیماری ام اس توصیه میشود.

استفاده گزنه یکی دیگر از گزینه های سفارش شده است چرا که گزنه منبع غنی ای از منيزیم میباشد و با خستگی و بیحالی برآمده از ام اس مقابله می‌کند به علاوه عصاره آبی گزنه نیز با خاصیت آنتی اکسیدانی خود ضد درد می باشد .

صادقی در پایان اظهار کرد:به تمام بیماران و افراد مستعد توصیه میکنم بکار گیری یک عامل به تنهایی کفایت نمی کند با رعایت سایر موارد مثل فعالیت فیزیکی ، کنترل استرس و اضطراب هم افزایی اتفاق افتاده و تاثیر گذاری به مراتب بیشتر میشود .

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار