کد خبر: ۹۸۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 15 August 2021

پس از آنکه رسماً اعلام شد که کرونا وارد ایران شده، یکی از مکان‌های مورد تاکید برای جلوگیری از گسترش این ویروس منحوس بخصوص از نوع دلتا، "آرامستان‌ها" بوده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایسنا نوشت : برای جلوگیری از افزایش آمار کرونایی‌ها، تاکید مسئولان جلوگیری از هرگونه تجمع بخصوص مراسم عزا و عروسی و حضور در جوار اهل قبور در روزهای پنجشنبه بوده است اما همچنان در استان‌هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج شاهد برگزاری این مراسم با حضور گسترده مردم هستیم.

حتی بعضاً خیل جمعیت در تشییع جنازه حضور داشته و ظاهراً کسی هم از کرونا نمی‌ترسد البته درب آرامستان بسته و از ورود افراد برای حفظ سلامتی‌شان جلوگیری می شود اما گاهی پشت درب آرامستان‌ها تجمع ۵۰۰ نفری صورت می‌گیرد و برخی ها می‌خواهند با زور  و از در و دیوار وارد آرامستان شوند!

یک شهروند یاسوجی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: مسئولان و متولیان امر علاوه بر برخورد با خودروها از ورود افراد بصورت پیاده به آرامستان‌ها جلوگیری کنند.

شهروندی دیگر اظهارکرد: یکی از آیتم‌های تاثیرگذار در تغییر وضعیت آرامستان‌ها، برگزاری مراسم تشییع و تدفین به طور کامل از ساعت ۲۰ باشد و با اخذ تعهد از صاحبان عزا که هیچ مراسمی برگزار نشود، و تمام پروتکل‌ها رعایت شوند، جنازه تحویل داده ‌شود.

"مجیداحمدی"، فرماندار و رئیس ستاد کرونای شهرستان بویراحمد در بازدید از آرامستان یاسوج  واقع در منطقه شرف آباد گفت: با توجه به وضعیت حاکم ویروس کرونا در این شهرستان، مصوب کردیم که تنها از ساعت ۹ تا۳۰: ۱۱صبح هر روز جهت خاکسپاری آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداکثر جمعیت۳۰ نفر، این آرامستان فعال است اما متأسفانه شاهد سیل عظیم جمعیت بدون از ماسک و فاصله گذاری و بالا رفتن از دیوار غربی که غیرمجاز است به طرف این آرامستان می باشیم که خطر شیوع کرونا آن هم از نوع دلتا که سرعت انتقال ان چند برابر است را چند برابر می کند.

"دکتر محمد یزدان پناه"، دبیر ستاد کرونای شهرستان بویراحمد نیز در این زمینه گفت: متأسفانه آرامستان‌ها، تشیع جنازه و خاکسپاری‌ها بیشترین عامل شیوع و انتشار ویروس کروناست که با وجود آموزش‌های داده شده در طول این دو سال اما این پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها از طرف هموطنان عزیز در این آرمستان‌ها بخصوص در شهر یاسوج رعایت نمی شود.

وی افزود: در یک روز شاهد دو اتفاق متفاوت و مخالف بودم اول اینکه تایم صبح بیمارستان شهید جلیل(بیمارستان معین کرونایی استان) شاهد تکمیل تخت‌های بیماران و حتی راهروهای بیمارستان بودم و دوم اینکه در تایم عصر، هم شاهد سیل عظیم جمعیت بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در آرامستان شرف آباد یاسوج بوده ایم و نتیجه می گیریم که زحمت‌های همکارانم بدون از استراحت در طول این ۱۸ ماه به هدر می رود.

یزدان‌پناه تاکید کرد: مجدداً از مردم شریف شهرستان بویراحمد عاجزانه تقاضامندم که اولا جهت سلامتی خودشان دوما بخاطر زحمات مجموعه بهداشت و درمان و دیگر ارگان‌های که همکاری می کنند، در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و جان زنده ها را با شرکت در مراسم تشییع جنازه و حضور بر اهل قبور به خطر نیندازند.

"حسین کلانتری"، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: باید از برگزاری مراسمات تشییع جنازه شلوغ در استان ممانعت شود.

وی افزود: شهرداری، فرماندار، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی تدبیر بیندیشند تا آرامستانها در سطح استان شلوغ نشود و مراسم تشییع جنازه ها با راعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و مردم از حضور در آرامستانها پرهیز نمایند.

"نستهن مقدم"، شهردار یاسوج نیز در این خصوص گفت: مراسم تشییع جنازه ها همچنان شلوغ برگزار می‌شوند که باید در شرایط کرونایی دلتا آرامستان‌ها بیشتر مدیریت شوند.

گفتنی است که بی شک همکاری و همراهی مردم باعث می‌شود سایه شوم مرگ کرونایی آن هم از نوع دلتا از سر این سامان برچیده شود و بیش از این شاهد غم و داغدار شدن هم وطنانمان نباشیم.

همچنین محمدمهدی بانشی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار در این خصوص گفت: حضور در تجمعات بخصوص در مراسم تشییع جنازه، فاتحه خواغنی و طی روزهای پنجشنبه برای حضور در جوار اهل قبور می تواند سرعت انتشار کرونا را بیشتر کند این در حالی الست که کرونای دلتا سرعت انتقالش از سایر سویه ها چند برابر بیشتر است.

وی افزود: از مردم استان انتظار داریم که مراسم تشییع جنازه خود را با حداقل نفرات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری  زدن ماسک  انجام دهند تا خدای نکرده در مراسم تشییع جنازه منجر به به خطر افتادن جان دیگران و حتی مرگ آنها نشویم.

بانشی تصریح کرد: شلوغی مرلاسم عزاداری و تشییع جنازه می تواند باعث انتشار بیماری کرونا شود بخصوص در مواردی که به نوحه خوانی و سینه زنی مبادرت می شود که سرعت انتقال و سرایت بیماری را چند برابر بیشتر می کنند.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی افراد مبتلا به کرونا در سطح استان داشته ایم که پس از حضور در مراسم تشییع جنازه های شلوغ مبتلا شدند و حتی منجر به مرگ آنها نیز شده است بنابراین انتظار داریم این گونه برنامه ها با حداقل نفرات و راعایت جدی پروئتکل‌های بهداشتی برگزار شوند و از حضور در منازل و سر قبر خوداری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار