فاصله تخت‌های بیمارستانی رفته رفته کمتر و تعداد آنها بیشتر می‌شود، اتاق مراقبت‌های ویژه دیگر حریم انفرادی و دور از هم ندارد، همه باید در کنار یکدیگر بستری شوند و آنقدر سرعت ابتلا بالا رفته که مجالی برای ترخیص عده‌ای و جایگزینی آنها نمانده است.
کد خبر: ۹۸۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷ 11 August 2021

راهروی بیمارستان ها کم کم شبیه دوران جنگ می شود، اینجا تخت بیمارستانی به قیمت جان می ارزد، حتی دیگر آنهایی که وضع مالی بهتری دارند و به اصطلاح دستشان به دهنشان می رسد نمی توانند با پول کار زیادی بکنند، بیمارستان های خصوصی هم از نفس تنگ و گرفته بیماران کرونایی پر شده است.

رییس بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد گفته است بجز ۲۰۰ تخت مخصوص بیماران کووید ۱۹، ۸۰ تخت هم در اورژانس فعال شده اما حجم مراجعات بیماران بدحال آنچنان بالا است که برخی  داخل راهرو، روی صندلی یا برانکارد مراقبت می شوند، شهرهای دیگر هم همین شرایط را دارند و هشدارها در خصوص تکمیل ظرفیت های بیمارستانی بالا گرفته است.

بیمارستان های خصوصی و ارتش هم پای کار آمده اند، به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان پرونده های موقت بستری در حال افزایش است و بیش از ۴۰۰ نفر روزانه ۶ ساعت در بیمارستان حاضر می شوند و پس از دریافت مراقبت و داروهای خاص کووید ۱۹، به اجبار دوباره راهی قرنطینه های خانگی می شوند.

پرستاران خسته هستند، حال روحیشان برای چندمین بار بهم ریخته است، مرگ بیماران را هر روز از نزدیک می بینند، سینه های تنگی که به سختی بالا و پایین می رود تا شاید اکسیژنی به رگ های خسته دمیده شود، و چشم هایی که کم فروغ شده است و آرام رو به دنیای فانی بسته می شود.

چقدر خوب که پرستار نیستم وگرنه باید هر روز این صحنه های حسرت بار را می دیدم، پرستاران در حالیکه غم بیماران نیمه جان و جان گذشته را می خوردند یک چشم نگرانشان هم به خانواده شان است، عزیزانی که از ترس ناقل بودن، ندیدن رویشان، دلتنگی و حسرت را به جان می خرند و به خانه نمی روند، حتی روزهایی هم هست که وقت نمی کنند درست و حسابی تماس بگیرند و از حال خانواده خبردار شوند.

داروخانه ها هم که هفته هاست شلوغتر شده اند، خیلی ها با نسخه بیماران کرونایی می آیند و بلند می گویند که دارو را برای چه می خواهند، اما انگار ترس روزهای اول دیگر در دل و چشممان نیست، دیگر به کسی که نسخه بیمار کرونایی دارد با ترس نگاه نمی کنیم، از او دور نمی شویم و داروخانه چی هم اصراری ندارد داروی او را خارج از صف بدهد.

 این روزها همه درگیر کرونا شده ایم، شاید مبتلا نشده باشیم اما بدون شک با توجه به ابتلای گروهی در موج پنجم، افرادی در اطرافمان هستند که کرونا مثبت شده اند، اما چقدر دردناک است وقتی دردی، غمی، بلایی، عادی می شود.

محرم رسید و بساط بی محابای تالارهای عروسی و جشن های شادی برچیده شد، تالارهایی که در غفلت قانون و شاید نیمه چشمی نگاه کردن مسوولان، به بزم هایی برای سلاخی شهروندان تبدیل شدند و سلامت میهمان ها در تلالو نورهای رنگارنگشان به  تاریکی رفت، و البته نگران هستیم که عده ای دوباره عزاداری مولا حسین (ع) را به بهانه ای برای شکست پروتکل های بهداشتی تبدیل کنند و به ادامه این روند مرگبار دامن بزنند.

نمی دانم چرا تا این اندازه مردم حرف گوش نکنی شده ایم، چرا فکر می کنیم با دریافت واکسن کرونا همه چیز تمام شده است و کرونا را شکست داده ایم؟ اصلا انگار از وقتی واکسیناسیون شدت گرفته روند ابتلا و بستری هم زیاد شده است چون خیلی ها حتی با دریافت دز اول واکسن، پروتکل ها را فراموش کرده اند و همچنان با روی خوش از دلتا پذیرایی می کنند غافل از اینکه این روزها رنگ و روی لرستان از درد کرونا سرخ و سیاه است.

تصاویر عزیزان و جوانانی را که تا هفته گذشته سالم در بین ما بودند بر روی آگهی های مجازی تسلیت می بینیم، لایک می کنیم، می نویسیم روحش شاد، و لحظه ای درگیر می شویم اما دوباره به همان زندگی عادی انگارانه در قبال کرونا بر می گردیم و انگشتمان همچنان در حال لایک کردن پست های مرگ و میر بیماران کرونایی است.

چند عزیز و قوت قلب دیگر باید از بین ما بروند تا ترس روزهای اول کرونا به جانمان رخنه کند؟ ترس همیشه هم بد نیست، انگار شجاعت عجیبی زیر پوستمان خزیده است که اینطور پوست کلفت شده ایم، هر روز اخبار و عددهای قربانیان کرونا را رصد می کنیم، حساب می کنیم نسبت به روز قبل چند نفر بیشتر شده اند، چه گل هایی که روزانه پر پر می شوند و ما همچنان در مکالمات تلفنی و یا دورهمی هایمان آمار بالای ابتلا و مرگ و میر را با هیجان می گوییم، ابراز نگرانی می کنیم و به زمین و آسمان بیراه می گوییم، اما چرا وظیفه شهروندی یادمان رفته است؟ 

از مهمانی ها دل نمی کنیم و به گواه داروخانه ها و مراکز فروش اقلام بهداشتی، مردم این روزها کمتر ماسک می خرند، مراکز خریدی که این ماهها ضرر داده اند کم کم بساط حراجی های فصلی را پهن می کنند و ما هم صف می بندیم، ساعتها در این صف ها برای خریدهای ارزان و با کیفیت می گذرانیم، خریدمان را پیروزمندانه برای دوست و آشنا تعریف و آنها را ترغیب می کنیم تا حراجی تمام نشده است بروند و خرید کنند اما چه بسا آنها را به دامان مرگ سوق می دهیم.

استاندار لرستان هفته قبل گفت میزان رعایت پروتکل های مقابله با کرونا در استان به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است و این درحالی است که این شاخص در ۱۹ تیرماه گذشته ۶۲ درصد بود، آمار ابتلا و مرگ و میر هم تصاعدی شده است و در هفته اخیر عدد بستری و شناسایی های روزانه در لرستان چهار رقمی شد.

شناسایی بیماران جدید در ۱۹ تیرماه امسال به طور متوسط حدود ۲۰۰ نفر در لرستان بود و اکنون به بیش از یکهزار نفر افزایش یافته و مرگ و میر۲ تا سه نفر در روز به ۶ نفر رسیده است و هر روز چهار رقمی های ابتلا و بستری تکرار می شوند.

از یک ماه قبل تاکنون بیش از ۱۷ هزار ۵۰۰ بیمار جدید کرونا در لرستان شناسایی شده است که ۹۷ نفر از این تعداد جان باخته اند، تعداد  بستری ها از ۴۰۰ به بیش از یکهزار نفر رسیده و این درحالی است که با توجه به همه گیری دلتا ویروس، تست تشخیص کرونا از افراد با علائم واضح گرفته نمی شود و آنها جزو آمار روزانه شناسیایی ها محسوب نمی شوند.

به هر حال لرستان این روزها همانند بسیاری از نقاط کشور تجربه هایی سختی از کرونا را سپری می کند، تجربه هایی که به قیمت جان تمام می شود و حتی به برخی مهلت نداد رخت سیاه عزا را از تن درآوردند چراکه چند عزیز خود را در مدت کوتاهی از دست داده اند.

همه کارشناسان معتقد هستند رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان مهمترین راه پیشگیری از کرونا است و زدن ماسک و پرهیز از دورهمی های هرچند کوچک می تواند در خاتمه دادن به این اوضاع و خروج از وضعیت قرمز و سیاه شیوع این ویروس نقش اساسی ایفا کند.

چاره ای نیست، همگی باید تا انجام واکسیناسیون عمومی و ایجاد ایمنی نسبی در جامعه، خود را به رعایت این پروتکل های ساده ملزم کنیم و بیش از این سلامت روحی و جسمی خود و کادر درمان را به مخاطره نیندازیم، در این شرایط مجبور هستیم برای بودن، با هم نبودن را تجربه کنیم و برای اینکه یک یا چند نفرمان کم نشود، جمع نشویم، باید صبور بود و از رفتارهای اجتماعی هیجانی مثل مراسم و دورهمی های خانوادگی و دوستانه پرهیز کرد، تلاش کنیم مثل روزهای اول شیوع کرونا، آدم امن زندگی خود و دیگران باشیم و برای حفظ سلامت عزیزان و هم وطنانمان، کرونا و پیشگیری از آن را جدی بگیریم.

تا ۱۹ مردادماه ۱۴۱ هزار و ۴۶۸ مبتلای به کرونا در لرستان شناسایی شده و از این تعداد ۲ هزار و ۳۵ نفر جان باخته اند.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار