به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا امروزه شهرهای گردشگرپذیر در سراسر جهان برای جذب گردشگر بیشتر در حال رقابت هستند و به این منظور بطور فزایندهای برندسازی را مورد توجه جدی قرارداده اند.
به گزارش ایسنا، این شهرها درتلاشند تا با برندسازی برای خود آوازه و شهرتی بدست آورند و گردشگران بیشتری را به سمت خود جذب کنند، همانطور که شهر لندن با توجه به همین برندسازی و ایجاد یک تصویر قدرتمند و جذاب در ذهن مخاطبان توانسته سالانه بیش از ۱۷ میلیون گردشگر را به سمت خود بکشاند.
سیاستگذاران شهری در شهرهای هنگ کنگ، توکیو، کوالالامپور، نیویورک و پاریس نیز طی دهههای گذشته با تمرکز روی مجموعهای از ویژگیهای مثبت شهرهای خود توانسته اند رتبههای بالاترین برندهای شهری جهان را به خود اختصاص دهند.
در برندسازی شهری باید بگونهای عمل کرد که وقتی از بازدید کنندهای درباره شهری سئوال میشود، به سرعت یک ویژگی مهم آن شهر در ذهنش متبادر شود، لذا باید بگونهای ذهن گردشگران و جهانگردان را تسخیر کنیم که شهری جذاب، مطلوب و احترام آمیز در ذهنشان نقش ببندد.
هرچند بازار برندسازی شهری در ایران هم طی دهههای اخیر داغ شده و تعدادی از شهرهای کشور از جمله اصفهان و تبریز و تهران توانسته اند در این زمینه موفق ظاهر شوند، اما این مقوله مهم در کرمانشاه طی سالهای اخیر قربانی تصمیم گیریهای متزلزل و پراکنده مسئولین استانی شده تا جایی که هنوز به یک اتفاق نظر واحد برای معرفی یک برند برای کرمانشاه نرسیده اند و هر بار از برندی سخن میگویند.
شهریور سال ۱۳۹۶ در کارگروه گردشگری استان که با حضور اسدالله رازانی استاندار پیشین کرمانشاه برگزار شد، برای اولین بار به شکل رسمی از طرحی رونمایی شد که قرار بود برندینگ شهری کرمانشاه باشد و سالانه گردشگران بسیاری را به این استان بکشاند.
داود ندیم مشاور طرح توسعه شهری کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه میخواهیم کرمانشاه را با برند نیلوفر ایرانی به دنیا معرفی کنیم، تصریح کرد: "خواستگاه گل نیلوفر ایرانی، استان کرمانشاه است. این برند برای کرمانشاه تدوین شده است تا مردم آن را ثروتمند کند و درآمدزایی مناسبی برای شهرداری بهوجود آورد. نمادی هم برای این گل تدوین شده است. "
این طرح آن زمان با استقبال مسئولین استانی مواجه شد و قرار براین بود تا با اجرای تعداد زیادی پروژه گل نیلوفر هرچه سریعتر به عنوان برند کرمانشاه معرفی شود و طی سال ۱۳۹۷ رونمایی رسمی آن انجام گیرد تا کرمانشاه اولین شهر ایران باشد که صاحب برندینگ شهری میشود.
سال ۱۳۹۷ گذشت و خبری از رونمایی رسمی از نیلوفر ایرانی نشد. درحالی که دیگر شهرهای ایران آرام آرام به سمت اجرایی شدن برندینگ شهری خود حرکت میکردند، تا اینکه در سال ۱۳۹۸ در "همایش اقتصاد شهری و تالار مذاکرات سرمایه گذاری در شهر نیلوفری ایران" برای بار دوم این طرح دوباره مطرح شد، اما علیرغم گذشت حدود دو سال از این مراسم بازهم میبینیم که این طرح مسکوت مانده است.
در کنار برنامههای جسته گریختهای که طی سالهای گذشته برای معرفی گل نیلوفر به عنوان برند تاریخی شهر کرمانشاه مطرح میشد، زمزمههایی مبنی بر تعریف برند گردشگری برای هرکدام از شهرستانهای استان هم از سوی مسئولین میراث فرهنگی به گوش میرسید.
سرانجام علیرضا مرادی بیستونی معاون اسبق گردشگری استان طی مصاحبهای که سال ۱۳۹۷ با ایسنا داشت، اعلام کرد: "امسال برندهای گردشگری استان را معرفی خواهیم کرد".
این مسئول در ادامه توضیح داد:" باتوجه به اینکه استان کرمانشاه دارای پتانسیلهای بسیاری درحوزه گردشگری است، میتوانیم برندهای مختلفی را برای آن معرفی کنیم، در این راستا کمیتهای برای شناسایی و بررسی ظرفیتهای گردشگری استان که میتوانند تبدیل به برند شوند تشکیل دادهایم. در این کمیته برای هر شهرستان یک برند گردشگری و در بحث انواع غذاها و شیرینیهای محلی نیز برندهایی را برای استان معرفی خواهیم کرد".
هدایت حاتمی معاون پیشین استانداری کرمانشاه نیز در همان سال که بحث برندینگ گردشگری کرمانشاه داغ بود، در نشست بررسی آخرین وضعیت ساخت بازارچههای صنایع دستی استان ضمن تاکید بر لزوم توجه به برندسازی صنایع دستی در استان، اعلام کرد: باید از تمام ظرفیتهای موجود در شهرستانهای استان برای برندسازی و استفاده از پتانسیلهای بومی استفاده کنیم، لذا درگام اول، المان عسل در شهرستان صحنه بعنوان شهر مهم تولید عسل نصب خواهد شد و در دیگر شهرستانها نیز بر اساس ظرفیتهایی که دارند این برندسازی انجام میشود".
هرچند که بحث برندینگ شهری و گردشگری در کرمانشاه طی چندسال اخیر به کلید واژهای مهم در صحبتهای مسئولین استانی حول موضوع گردشگری تبدیل شده بود، اما بی برنامگی و شاید نداشتن تعریف درست از برند گردشگری آنها را سرگردان میان طرحها و برنامههای مختلف کرده بود تا جایی که روزی روی گل نیلوفر، روزی روی محصولات کشاورزی و روزی دیگر روی صنایع دستی برای تبدیل شدن به برند کرمانشاه حساب باز میکردند.
طی این سالها صحبتهای پراکنده زیادی راجع به برندینگ کرمانشاه شده، اما هیچگاه به مرحله عملیاتی شدن نرسیده اند، این درحالی است که در همین روزهایی که میراث فرهنگی کرمانشاه با حضور سرپرست جدید خود گویا به خواب عمیقی فرو رفته، مدیرکل میراث فرهنگی استان همسایه یعنی کردستان خبر از آن میدهد که بزودی برند این استان بصورت رسمی رونمایی خواهد شد.
استان کرمانشاه به واسطه تاریخ و تمدن کهن، اقلیم چهار فصل، کوههای بلند، دشتهای سرسبز، رودخانه و سرابهای خروشان، اقوام و مذاهب مختلف و فرهنگهای گوناگون کلکسیونی از ظرفیتهای گردشگری است که میتوان برای آن هم برند استانی و برای هر شهرستان یک برند را معرفی کرد.
به گزارش ایسنا، با توجه به مغفول ماندن این مقوله مهم در گردشگری کرمانشاه قصد داریم ظرفیتهای شهرستانهای مختلف استان را در بحث برندسازی طی سلسه گزارشاتی با عنوان "برندهای مغفول مانده گردشگری کرمانشاه" معرفی کنیم.