امام جمعه تبریز گفت:باید مطالبات از منتخبان، وظیفه محورانه باشد و انتقام جویانه و سهم خواهانه نباشد.
کد خبر: ۹۷۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹ 09 July 2021

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، با بیان اینکه باید مطالبات از منتخبان، وظیفه محورانه باشد نه انتقام جویانه و نه سهم خواهانه اظهار داشت: باید اصول خیرخواهی، رعایت انصاف، شجاعت، صراحت، قاطعیت، موقعیت شناسی و پرهیز از بزرگنمایی و سیاه نمایی در مطالبه گری رعایت شود.

 

وی با بیان اینکه چهار مطالبه از دولت سیزدهم وجود دارد؛ افزود: مطالبات آرمانی که عبارت است از بیانیه گام دوم انقلاب که باید آن را ریل گذاری کند و مطالبات راهبردی که باید در حوزه های مختلف عملیاتی و پیگیری کند.

 

خطیبب جمعه تبریز ادامه داد: مطالبات کوتاه مدت یعنی تلاش برای تدوین برنامه برای پیشرفت کشور و مطالبات فوری یعنی تلاش شبانه روزی برای کاهش مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و کرونا دو مطالبه دیگر از دولت سیزدهم است.

 

4 دلیل قرآن برای حجاب

 

آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود به نامگذاری روز حجاب و عفاف به مناسبت قیام خونین مردم در مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخان گفت: حجاب زینت خانم است و تمام برنامه های خداوند دارای حکمت و دلیل است.

 

وی افزود: برای حجاب چهار دلیل در قرآن آمده؛ حفظ امنیت، شکل گیری فرهنگ عفاف در جامعه، ایجاد طهارت قلبی افراد جامعه و تحقق ترکیه نفس در جامعه بوده و استدلال قرآن برای پوشش گویای این پیام است که باید برای مقوله حجاب و عفاف تبیین گری و فرهنگ سازی شود تا این امر به صورت یک باور خلل ناپذیر تبدیل شود.

 

 تقوا مادرزادی نیست بلکه مساله مربوط به تربیت انسان است

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تبریز تقوا را بزرگ‌ترین نعمتی دانست که باعث نزول رحمت الهی می‌شود، اظهار داشت: بی تقوایی انسان و جامعه انسانی را از نعمت های مادی و معنوی محروم می‌کند.

 

وی تصریح کرد: تقوا متن زندگی مومنانه انسان است و انسان بی تقوا خودش و خانواده و جامعه را ناامن می‌کند و تقوا مادرزادی نیست بلکه مساله مربوط به تربیت انسان است و انسان بدون تربیت آبستن هرگونه انحراف است

 

آل هاشم خاطرنشان کرد: تربیت مسیر شکوفایی استعدادهای الهی واخلاقی انسان را فراهم می کند و آن تربیتی ارزشمند است که تقوا محور باشد و بنیان زندگی انسان تربیت است و بنیان تربیت باید تقوا باشد و بنیان تقوا در خانواده شکل می گیرد.

 

مبادا توجه به جایگاه پدر و مادر ما را از توجه به جایگاه فرزند غافل کند

 

امام جمعه تبریز گفت: قرآن در چهار جا نسبت به پدر و مادر سفارش کرده و قابل توجه تر اینکه این سفارش در هر چهار آیه بعد از مساله توحید مطرح شده است و این نشان دهنده عظمت پدر و مادر نزد خداوند است.

 

وی افزود: هیچ وقت نباید سر پدر و مادر داد بکشیم و باید احترام آنها را حفظ کرد، مبادا توجه به جایگاه پدر و مادر ما را از توجه به جایگاه فرزند غافل کند.

 

 پدر و مادر ها باید جوانان را به ازدواج آسان تشویق کنند

 

آل هاشم در بخش دیگری از سخنن خود به بحث ازدواج جوانان اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم که سبک ازدواج مولای متقیان(ع) و حضرت زهرا(س) برای جامعه الگو باشد و خانواده ها ازدواج را آسان بگیرند و پدر و مادر ها باید جوانان را به ازدواج آسان تشویق کنند.

 

وی افزود: گاهی جوانی برای ازدواج آسان آماده است اما پدر و مادر می گویند باید فلان رسم و رسوم و… رعایت شود.

 

خطیب جمعه تبریز تصریح کرد: باید از همان اول ازدواج پایه های زندگانی محکم شود وگرنه دچار مشکل خواهند شد و افراد باید دانش و مهارت های لازم مدیریت خانواده و همسرداری و تربیت فرزند را یاد بگیرند وگرنه موفق به تشکیل خانواده سالم و آرام نخواهند شد.

 

آل هاشم به شهادت امام جواد(ع) در بیستم تیرماه نیز اشاره کرد و گفت: امام جواد(ع) معدن وفا و جوان ترین امام شیعیان هستند و در زیارتنامه ایشان روی فضیلت وفا تاکید شده است و ایشان داماد مامون عباسی شدند ولی بازهم این شرایط نتوانست امام را از انجام وظیفه امامت خویش باز دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :