کد خبر: ۹۷۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲ 29 June 2021

 پس از افت شاخص بورس و ضرر و زيان سنگين سهامداران، رمز ارزها بهويژه بيت کوين به عنوان محلي براي سرمايهگذاري، جايگزين بازار سرمايه شد و سرمايهگذاران بدون توجه به ريزش شاخص بورس و با اکتفا به رشدهاي غافلگيرکننده رمز ارزها سرمايههاي خود را وارد اين بازار کرده اند و اين بازار به عنوان نخستين گزينه سرمايهگذاري در جهان، در کسب بازدهي از ديگر بازارها سبقت گرفت.

   در داخل کشور، سرمايه‌گذاراني که در چند وقت اخير بخشي از سرمايه خود را در بازار سهام از دست داده اند، بدون توجه به صحبت کارشناسان که بارها اعلام کرده اند رمز ارزها گزينه مناسبي براي سرمايه گذاري نيستند با تصور جبران ضررهاي متحمل شده، سرمايه هاي خود را وارد اين بازار کرده اند و اميدوار به کسب بازدهي‌هاي چشمگير در اين بازار هستند.بازار رمز ارزها، در يکسال گذشته، رشد قابل توجهي کرد و ارزش رمز ارزهاي مهم اين بازار به صورت پياپي رکورد شکست. رسيدن ارزش بيت کوين به قله‌اي تاريخي در فروردين ماه امسال و رشد پيوسته برخي از رمز ارزهاي ديگر، بسياري را به اين باور رساند که صعود بهاي رمز ارزها ادامه خواهد يافت و در هنگامي که برخي بازارهاي سرمايه‌گذاري در داخل کشور با رکود مواجه شده بودند، سرمايه‌گذاران سرمايه‌هاي راکد خود را به سمت اين بازار سوق دادند . اما بسياري در حالي وارد اين بازار شدند که نه تنها هيچ اطلاعاتي از رمز ارزها نداشتند که نمي‌دانستند بازار رمز ارزها تا چه اندازه پيچيده و حساس است. اکنون اين سرمايه‌گذاران با ابهامات فراواني مواجه هستند و نمي‌دانند وضعيت پيش روي بازار رمز ارزها چگونه است. وضعيتي که بسيار مبهم و پيچيده است. چرا که بازار رمز ارزها، يکي از پيچيده‌ترين بازارهاي مالي است. برخلاف طلا يا ارز، ارزش‌گذاري بر روي يک رمز ارز، بسيار پيچيده بوده و از هر رمز ارز به رمز ارز ديگر، متفاوت است. همچنين برخلاف طلا، ارز، مسکن يا زمين، رمز ارز ما به ازاي عيني و کالايي ندارد. در واقع مالک يک رمز ارز به رمز ارز خود تنها دسترسي مجازي دارد و حتي در صورت فراموشي رمز کيف پول الکترونيکي خود، ممکن است دسترسي به رمز ارز خود را براي هميشه از دست دهد. اتفاقي که براي برخي از صاحبان رمز ارزها در جهان رخ داده و سوژه رسانه‌ها شده است.در ميان «حضور افتخاري» دوج‌کوين در تلويزيون آمريکا و رشد روزافزون پذيرش بيت‌کوين در وال‌استريت، رمزارزها بيش از هر زمان ديگري در گذشته، مشتري پيدا کرده‌اند. حتماً اين قيمت‌هاي سربه‌فلک‌کشيده براي تازه‌واردها وسوسه‌انگيز است؛ اما پيش از گام‌نهادن در اين وادي بايد به مخاطرات آن هم آگاه بود. اگر تازه توجهتان به رمزارز جلب شده و احياناً تصميم به سرمايه‌گذاري داريد، پيش از خريد بايد اين چند نکته را بدانيد:

1- بيشتر از حدي که تاب ازدستدادنش را داريد، سرمايهگذاري نکنيد

رمزارز نسبت به اغلب سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر خطر بيشتري دارد. در اين بازار هيچ‌چيز غير از نوسان، تضمين‌شده نيست و نکته‌ي ديگر اينکه در اغلب موارد قانون‌گذاري بخصوصي براي آن نشده است و شرکت بيمه‌ي سپرده‌گذاري دولتي‌ در کار نيست. قيمت رمزارزها دقيقه به دقيقه بطور طوفاني بالا و پايين مي‌رود. در حالي که بازار در حال حاضر دوران درخشان «گاوي» (وضعيت صعودي) را پشت سر مي‌گذارد، پيش‌تر اصلاح‌هاي طولاني‌مدت و دردناکي را تجربه کرده و تقريباً با اطمينان مي‌شود گفت که باز هم تجربه خواهد کرد. خطر، درجات مختلفي دارد. بيت‌کوين، رمزارز اصلي، بيش از يک دهه است که هست و مشخصاً احتمال ازبين‌رفتنش کمتر از اغلب کوين‌ها است اما حتي بيت‌کوين هم بي‌خطر نيست. بنابراين با مايملک يا پس‌انداز عمر خود روي هيچ کويني قمار نکنيد.

2- بطور کامل تحقيق کنيد

پيش از آنکه مقدار مشخصي از پول خود را در ارزهاي ديجيتال سرمايه‌گذاري کنيد، بايد ساعت‌ها صرف تحقيق درباره‌ي اين فناوري کنيد تا ارزش پيشنهادي و خطرات آن را درک کنيد («يک نفر پيدا مي‌شود که آن را به قيمتي بالاتر از شما بخرد» ارزش پيشنهادي نيست). هر چيز مرتبط با اين موضوع که مي‌توانيد پيدا کنيد، بخوانيد (بخش يادگيري وبسايت «کوين‌دسک» براي شروع جاي خوبي است و بخش تحقيقات هم مي‌تواند قدم بعدي باشد)؛ در انجمن‌هاي مجازي رخنه کنيد و محتواهاي آنلاين را ببينيد و بشنويد. از کتابخانه کتاب بگيريد اما نه فقط کتاب‌هايي درباره‌ي ارزهاي ديجيتال بلکه کتاب‌هايي در زمينه‌هاي مرتبط با رمزنگاري، نظريه‌هاي بازي و اقتصاد. کوين‌دسک و حتي سايت‌هاي رقيب آن را مطالعه کنيد. پيوسته پرس‌وجو کنيد. اگر چيزي که مي‌شنويد را درک نمي‌کنيد ابايي نداشته باشيد که از کسي درباره‌ي آن سؤال کنيد

3- در برابر «ترس ازدستدادن» مقاومت کنيد

اگر تنها هدفتان از سرمايه‌گذاري در چيزي اين است که از قافله عقب نمانيد، تنها چيزي که در اين راه از دست نخواهيد داد، ازدست‌دادن همه‌چيزتان است! ترس ازدست‌دادن (FOMO) راه مطمئني است براي نابودکردن تمام ثروتي که احتمالاً طي ساليان سال اندوخته‌ايد. اين واکنشي نسنجيده به چيزي است که ابتدا بايد درباره‌اش تحقيق کرد. دادوستد از سر شکم، بزودي شما را به شکم‌درد رهنمون خواهد کرد!

4- اعتماد نکنيد؛ بررسي کنيد

بيش از حد لازم هستند کساني که وعده مي‌دهند پروژه‌ي آنها هماني است که بيت‌کوين را به زير خواهد کشيد. اما آيا اينطور است؟ تنها يک راه براي فهميدنش وجود دارد: تحقيق. حواستان به خريدنتان باشد و در عين حال وام‌گرفتنتان را هم بپاييد. برخي صرافي‌هاي رمزارزها، بالاي 100 برابر «اهرم» ارائه مي‌کنند؛ يعني شما مي‌توانيد تا 99 برابر هزينه‌ي يک سرمايه‌گذاري را وام بگيريد. اگر ارزش يک کوين صعودي شود اين کار مي‌تواند سود شما را سرشار کند اما اگر راه ديگري برود بسرعت محو مي‌شويد.

5- اگر براي واقعيبودن زيادي خوب به نظر ميرسد، هشيار باشيد!

کلاهبرداران در اين بازار فراوان يافت مي‌شوند. در ماه‌هاي گذشته برخي اهالي توييتر از حضور ايلان ماسک در يک برنامه‌ي تلويزيوني پربيننده سوءاستفاده کردند تا رمزارزهاي مختلف به ارزش حدود 100 هزار دلار را با گلريزان تقلبي از مردم کلاهبرداري کنند. جاعلانِ حسابِ توييتري آن برنامه‌ي تلويزيوني، از قربانيان خود خواسته بودند تا مقادير اندکي رمزارز براي تأييد آدرسشان به آنها ارسال کنند و اگر اين کار را بکنند ده‌برابرش را پس مي‌گيرند! اين موقعيت که براي واقعي‌بودن زيادي خوب به نظر مي‌رسد، يک علامت هشدار است.

6- مراقب «خطاي واحد» باشيد

صرف اينکه يک رمزارز در حدود يک دلار دادوستند مي‌شود، بمعني اين نيست که ارزان‌تر از بيت‌کوين است؛ همه‌ي کوين‌ها برابر خلق نشده‌اند. واقعيت اين است که هزاران رمزارز وجود دارد که برخي در پي تقليد از بيت‌کوينند و برخي تلاش مي‌کنند مسئله‌اي را حل کنند. سطح پشتيباني توسعه‌دهندگان و غيرمتمرکز بودن همه‌ي آنها با هم متفاوت است. تعيين قيمت يک کوين بمعناي اين است که بپرسيم از آن کوين چندتا و چرا خلق شده است؛ کاربرد مفروض آن چيست؟ چه‌کسي روي آن کار مي‌کند؟ جامعه‌ي توسعه‌دهندگان آن چه اندازه است؟ مرتب به‌روزرساني مي‌شود؟ مخزن آن در سايت «گيت‌هاب» - سايتي که به‌روزرساني‌هاي نرم‌افزارهاي منبع‌باز معمولاً در آن قرار داده مي‌شود - چقدر فعال است؟ کدهاي نوشته‌شده براي يک پلتفرم ارز ديجيتال هم مثل يک ساختمان نياز به نگهداري دارد و بي‌توجهي مي‌تواند به سازه آسيب بزند. نکته‌ي بسيار مهم:‌ مدل امنيتي آن کوين چيست؟ «اثباتِ کار(PoW)»، «اثباتِ سهم (PoS)» يا چيزي ديگر؟ اگر اولي است، «هش‌رِيت» آن در مقايسه با ساير کوين‌هاي «اثبات کار» چگونه است؟ اگر معناي اين اصطلاحات را نمي‌دانيد، آماده‌ي سرمايه‌گذاري نيستيد.

7- کليد نباشد کويني در کار نيست

رمزارز هم مثل دارايي‌هايي نظير پول نقد يا طلا و جواهر است؛ يعني فرض مي‌شود که دارنده‌ي آن، مالک و محق آن است. زماني که دزديده يا گم شود، از دست رفته است. بخاطر همين است که کاربران قديمي‌تر توصيه مي‌کنند کليد رمزنگاري‌شده‌ي کيف پول ارزهاي ديجيتالتان را در اختيار هيچ شخص ثالثي، مانند يک صرافي، قرار ندهيد؛ چون بيشتر اين مؤسسات در بسياري از نقاط دنيا زير نظارت قانون نيستند و ممکن است مورد هک يا اختلاس قرار بگيرند. پلتفرم‌هاي مالي غيرمتمرکز (ديفايDiFi-) در 10 ماه گذشته بارها طعمه‌ي سوءاستفاده‌هاي عظيمي شده‌اند و پلتفرم‌هاي متمرکزي مثل «بايننس» هم از اين اوضاع سهم مناسبي برده‌اند. به هر روي، محافظت خودتان از کليدهايتان، روي يک دستگاه سخت‌افزاري يا حتي تکه‌کاغذي که رشته‌اي از اعداد و حروف روي آن نوشته شده، مي‌تواند کار اعصاب‌خردکني باشد که براحتي بر هم بريزد. بخاطر همين است که برخي ترجيح مي‌دهند از متوليان شخص ثالث استفاده کنند. اينجا همه‌چيز را بايد سبک‌سنگين کرد؛ آيا از خودتان مطمئنيد که آن تکه‌کاغذي که رمز کيف پولتان را روي آن نوشتيد يا گذرواژه‌ي کليدي براي دسترسي به رمزارزهايتان را گم نمي‌کنيد؟ اگر نه، ناچاريد به کس ديگري براي نگهداري از رمزارزهاي خود اعتماد کنيد و تاريخ دلايل کافي براي پرهيز از اين کار به شما خواهد داد. (براي کاهش خطرات، چيزي به نام کيف پول چند امضايي هم وجود دارد .

8-  با «ميانگين قيمت» کار کنيد و دربارهي قيمت حساس نباشيد

برويد بيرون کمي هواي تازه بخوريد، نرمش کنيد و آفتاب بگيريد. با خانواده وقت بگذرانيد. مي‌توانيد همه‌ي اين کارها را بکنيد «و» در رمز ارزها هم سرمايه‌گذاري کنيد! بازارها روز به روز، ساعت به ساعت و دقيقه به دقيقه نوسان دارند اما هر رمزارزي يک قيمت دارد. اين يک شرط‌بندي بلندمدت است. اگر ترشح دوپامين دوست داريد برويد فيلم اکشن ببينيد. بهترين راه براي سرمايه‌گذاري بدون دغدغه چيست؟ استفاده از راهبرد ميانگين قيمت دلاري (DCA). از هر رمزارزي که دوست داريد مقدار مشخصي به دلار و در فواصل زماني منظم (روزانه، هفتگي، ماهانه، سالانه؛ انتخاب با شماست) خريد کنيد؛ بگذاريد کنار و نگاهش نکنيد. اگر ديد بلندمدت داريد با استفاده از راهبرد ميانگين قيمت، در نوسانات کوتاه‌مدت تحت فشار قرار نمي‌گيريد که بفروشيد يا بيشتر بخريد.

 

انتهای پیام/9063

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار